Kom i gang med gratis alkoholbehandling

Mindre alkohol og stress i julen

Julen kan være en hektisk tid for familien, og det kan være fristende for nogle at tage et par øl, glas vin eller drinks for at lette stemningen og slappe af.

Alkoholen kan virke beroligende til at begynde med, men få genstande for meget kan omvendt skabe en højrystet og anspændt atmosfære.

Det, der til at starte med, virkede som en god måde at få lidt ro på kan i stedet ende med at gøre julen mere stressfyldt - ikke mindst for børnene, der i særlig grad bliver nervøse og utrygge, når voksne drikker og opfører sig anderledes end de plejer.

Psykiske problemer og alkohol

Er årsagen til presset omkring julen, at du har problemer med stress, angst, depression eller anden psykisk belastning vil drikkeriet forværre det yderligere. Få hjælp og rådgivning, hvis du oplever psykiske problemer og er begyndt at drikke mere end normalt eller er blevet klar over, du drikker for meget. Ring til Alkolinjen 80 200 500 eller skriv til rådgiverne på Brevkassen


TIPS

Få en jul med færre konflikter og mindre stress:

  • Føler du dig psykisk presset, så sæt tempoet og ambitionerne ned. Hellere en lille hyggelig jul, end store arrangementer med stress og høj puls.
  • Lov ikke dine børn, partner og familie mere, end du kan holde. Skriv på forhånd en liste med de ting, du mener, du kan overkomme.
  • Kan du ikke overkomme at holde jul, så overvej andre muligheder. Kan andre overtage værtsrollen, så du bare skal møde op og måske bidrage med værtindegave, en ret, mandelgave eller andet.
  • Hvis dine børn eller partner fortæller, at det ikke var rart sidste jul, fordi du drak, så prøv at lytte og sætte dig ind i, hvordan de oplevede det, frem for at forsvare og forklare.
  • Dyrk motion. Motion modvirker stress og hjælper med at få negative tanker ud af hovedet. Det giver energi og letter humøret, fordi det sætter gang i endorfinerne i hjernen. Motion kan være alt fra en rask gåtur til en tur i fitnesscentret.
  • Få frisk luft og lys. Gå udenfor eller få luft og lys indenfor ved at lufte ud, tænde for lyset og trække gardinerne fra.
  • Sørg for at få sovet nok. Gå tidligere i seng, end du plejer. Drop kaffe samt skærme før sengetid (telefon-, computer- og tv-skærm. Læs en bog eller lign. i stedet).