Kom i gang med gratis alkoholbehandling

Alkohol i vinteren

Alkohol og selvmedicinering om vinterenMange bliver påvirket af de skiftende årstider, og de fleste kan føle sig triste indimellem. For nogle mennesker føles vintertiden ekstra svær, og nogle udvikler vinterdepression.

Hvis dit humør daler i takt med, at dagslyset svinder ind i løbet af efteråret og vinteren, kan det være tegn på vinterdepression. Det er vigtigt at gå til lægen i tide og få undersøgt, om du er ved at udvikle en vinterdepression, eller om der er andre grunde til din dalende energi og manglende overskud, så du kan få den rette hjælp.

Alkohol som selvmedicinering

Er du vinterdepressiv, har du også øget risiko for at blive afhængig af alkohol. Alkohol stimulerer umiddelbart ens psykiske velvære, der kan synes at lette depressionen og gøre dagene lettere at komme igennem til at begynde med. Men det er en rigtig skidt form for selvmedicinering, der kan udvikle sig til alvorlig alkoholafhængighed og forværring af depressionen.

Derfor er det vigtigt at søge hjælp og rådgivning, hvis du er begyndt at drikke for meget sammen med en vinterdepression:


Alkolinjen 80 200 500

Ring anonymt og gratis til Sundhedsstyrelsens Alkolinje og tal med en professionel rådgiver. Alkolinjen har åben alle hverdage kl. 11 – 15.

Brevkassen

Skriv anonymt og gratis til alkoholbehandlere, sygeplejersker og pårørende-rådgivere med speciale i alkoholskader på Hope Brevkassen.


Vinterdepression

Man regner med, at 5-10 procent af befolkningen lider af vinterdepression i større eller mindre grad. Der er en stor overvægt af kvinder, cirka 75 procent.

Der er ikke et præcist svar på, hvorfor nogle mennesker føler sig ekstra nedtrykte og trætte om vinteren. Man mener, at manglen på dagslys er hovedårsagen til vinterdepression, for lys regulerer døgnrytmen og påvirker kroppens biologiske ur, som bestemmer, hvornår du skal sove eller være vågen. De almindeligste symptomer på vinterdepression er:

  • Mangel på energi
  • Mere behov for at sove
  • Nedtrykthed
  • Øget appetit (især for søde sager)
  • Vægtøgning
  • Social tilbagetrækning. Man undgår samvær med andre mennesker
  • Nedsat sexlyst

    Behandling af vinterdepression

    Det er velunderbygget, at lysterapi hjælper mod vinterdepression, og i dag kan man købe de særlige lysterapi-lamper mange steder. Det virker ved, at man sidder foran lampen en times tid et par gange om ugen, og man kan læse eller andet imens. Man kan også få antidepressiv medicin mod vinterdepression.
    Tal med din læge om dine symptomer for at få stillet den rette diagnose og få den rette hjælp.


    TIPS

    Du kan selv gøre nogle enkle ting for at forebygge vinterdepression:

    • Ophold dig udendørs så meget som muligt i de lyse timer.
    • Lys omgivelserne op: Træk gardinerne fra, skru op for lyset i hjemmet og på arbejdet
    • Lad batterierne op: Forbered dig til mørketiden ved at få masser af lys om sommeren og efteråret. Det kan være forebyggende og gøre dig bedre rustet til at møde vinteren.
    • Sov godt: Søvn og god døgnrytme er vigtig for din mentale tilstand. Hyppige forstyrrelser i dit biologiske ur kan hurtigt føre til dårlig søvn og træthed.
    • Bevæg dig: Fysisk aktivitet og motion generelt har en positiv effekt på depression.
    • Undgå at bruge alkohol til at komme igennem dagene. Ring til Alkolinjen på 80 200 500 eller skriv til rådgiverne på Brevkassen og få hjælp og råd, hvis du føler dig nedtrykt og er begyndt at drikke mere end normalt eller er blevet klar over, du drikker for meget.