Velkommen! Log ind Lav ny profil

søvn

Indsendt af johannes
johannes
søvn
05 Feb, 2017 14:19
hej hope.
Da jeg er holdt med at drikke øl for 11 dage siden har jeg fået søvnproblemer kan det have noget med hinanden at gøre.

vh johannes
Re: søvn
12 Feb, 2017 10:15
Kære Johannes

Tak for dit spørgsmål.
Mange oplever at alkohol gør det nemmere at falde i søvn og flere har derfor gennem tiden brugt alkohol til det netop det formål. Undersøgelser viser imidlertid, at den dybe søvn kun er kortvarig og at alkoholen faktisk forværrer og forkorter den sunde søvn.
Din oplevelse af søvnproblemer kan derfor sagtens skyldes, at du har haft nemmere ved at falde i søvn efter indtagelse af alkohol.
Det er derfor meget normalt, at opleve problemer med at falde i både uger og for nogle sågar i enkelte måneder efter alkoholophør. Til gengæld vil de fleste kunne fortælle om en markant bedre søvn efter denne periode.
En god søvn er utrolig vigtig for vores velbefindende og da mange som beskrevet fejlagtigt bruger alkohol som søvnmiddel, vejleder man i forbindelse med alkoholbehandling meget ofte om god søvnhygiejne.
Her er nogle gode bud:

1. Stå op på samme tid hver dag, også på fridage. Dette styrker kroppen indre ur.
2. Undgå voldsom fysisk aktivitet, umiddelbart før du går i seng
3. Undgå store måltider, kaffe, cola og andre stimulanser, inden sengetid
4. Gå heller ikke sulten i seng, men tag evt. et mellemmåltid, gerne med noget varmt fx en kop the
5. Et varmt bad inden sengetid kan også være en god hjælp
6. Hvis søvnen ikke indfinder sig, så stå op, sæt dig til at læse, hør lidt musik eller lignende og prøv så igen. Det er vigtigt at man ikke havner i den situation hvor man automatisk forbinder sengen med ikke-søvn.
7. Stille musik har for mange en rigtig god effekt.

Gevinsten ved alkoholophør er stor på rigtig mange måder, både fysisk og psykisk og jeg synes det er rigtig godt, at du er stoppet med at drikke øl. Respekt for det.

Jeg håber, at dine søvnproblemer allerede er blevet bedre og at du såfremt det stadig volder dig problemer kan bruge dette svar til noget. Du er meget velkommen til at skrive igen med henblik på yderligere råd og vejledning.

Med venlig hilsen
Anya Rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind