Hej.
Jeg tror min mor har et alkohol problem..
Da jeg var yngre drak hun ofte en øl i haven og det var der jo intet problem i.
Jeg har de sidste to år gået på efterskole, så jeg har ikke været så meget hjemme.
Men efter jeg har været hjemme hele ferien har jeg lagt mærke til at hun ofte drikker meget. Hun køber næsten en ny flaske hver dag og drikker ca en halv flaske i løbet af dagen. Jeg har her på det sidde nævnt det for hende og blevet sur på hende et par gange. Det hjalp ikke, det gjorde bare at hun forsøgte at skjule det for mig. Fx. en dag da jeg bad hende holde op med at drikke mere den dag, så sagde hun at hun drak cola, men det var det så ikke. Hun løj også for mig forleden og sagde hun skulle ind og købe margarine, hvilket var underligt nu når vi havde det i forvejen, da hun kom tilbage havde hun en flaske rødvin med. Jeg blev sur over at hun løj for mig, men hun sagde det var fordi hun vidste at jeg blev ked af det over det. Hun siger hun ikke kan slappe af hvis ikke hun drikker. Nu er hun også begyndt at drikke gin and tonic og jeg ved ikke hvor meget. Det irritere mig at hun ikke lytter for jeg bekymre mig for hende. Jeg kan ikke føre en samtale med hende når hun har drukket for meget, hun bliver mega useriøs og træls. Jeg ved at hun ikke har det godt og jeg vil gerne hjælpe hende. Drikker hun for meget? og hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende..

Re: alkohol problem
13 Aug, 2018 15:28
Kære Em
Tak for dit brev her på HOPE/ung.
Jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål, og give dit lidt med på vejen i forhold til den situation du er havnet i. Stiller dig også lidt spørgsmål, så kan du evt skrive tilbage.
Du indleder det brev med at skrive, at din mor har et alkohol problem og det vil jeg give dig ret i!
Men du bliver i tvivl og usikker, og det tænker jeg at du bliver fordi din mor benægter. Nu hun gør det bliver du usikker på din egen dømmekræft, for "det som ens forældre siger, er rigtigt". Samtidig kan usikkerheden også opstå, fordi det ikke er noget du har lyst til skal være der. Så der kan også være en form for benægtelse i dig.
Man kan sige at der er tale om et alkoholproblem når du er bekymret for hendes forbrug... så er der et problem. Det lyder til, at der er en smule erkendelse hos din mor. Hun vil gerne beskytte dig, og hun siger også, at hun ikke kan slappe af uden. Jeg tænker, at det er sætninger du kan bruge, hvis du skal tale med hende.
Bor du alene med din mor? Har du søskende og en far? Mon der er andre som er bekymret eller kender til det?
En start i forhold til at hjælpe din mor, er at du igen prøver at tale med hende. Du skal finde et tidspunkt hvor hun ikke har drukket eller ikke for meget.
Så skal du fortælle hende hvad du oplever, vær konkret i forhold til dine oplevelser. Og så skal du fortælle hende at du er bekymret og holder af hende. Det kan også være en god ide at fortælle, at der findes god og gratis hjælp i jeres kommune.
Når man har en forælder som drikker for meget, kan det også være en god ide, at få noget hjælp til sig selv. I mange kommuner er der mulighed for at få samtaler eller komme i gruppe. Du kan se her på HOPE, under løsninger og hjælp om der er tilbud i din kommune.
Skriv gerne tilbage smiling smiley
Tanker til dig
Fra Lise Rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.
Klik her for at logge ind