Hej
Min mor har altid nydt et glas rødvin. Og jeg har aldrig lagt noget i det. da det er normalt i min familie at drikke et glas vin til maden engang i mellem. Primært i weekenden.
Men det sidste års tid har jeg fået en lille knude i maven der vokser..
Jeg syntes nemlig at det har taget til med rødvinen.
Det er som om at min mor har brug for et glas vin når hun kommer hjem fra arbejde fredag eftermiddag - som om hun har glædet sig til det. Og ofres så er det en hel flaske der ryger på en aften - Alene. Lørdag kan hun godt finde på at åbne en ny.
Hun bliver lidt en anden så snart hun tager en tår. Hun bliver gladere. Men også lidt irriterende at høre på. (Ved ikke om det bare er fordi jeg har set mig sur på det)
Jeg har prøvet at snakke med hende om det. Men det er svært for mig.
Hun ved også godt at jeg har et problem med at hun drikker vin, men gør det alligevel.
Egentlig er jeg jo bare bange for at hun med tiden vil udvikle et større forbrug. Og da jeg har mistet min far er hun den eneste forældre jeg har tilbage. Og ønsker at beholde hende mange mange år.
Hilsen en bekymret datter

Re: Er min mor ved at udvikle alkoholisme?
20 Apr, 2018 11:29
Kære Tankefuld
Undskyld det sene svar.
Hvor er det godt du skriver til os - respekt til dig.
Kan rigtig godt forstå at du er bekymret for din mors alkoholforbrug og måske drikker din mor lidt for meget.
Hvis din mor drikker en flaske rødvin om ugen, så svarer det til ca. 7 genstande og det er okay i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Hvis din mor drikker to flasker rødvin om ugen, så svarer det til ca. 14 genstande og det er for meget i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Men Sundhedsstyrelsens anbefalinger handler om, hvornår man er i risiko for at blive syg af at drikke alkohol.
Meget vigtigere er, at du har fortalt din mor at du bliver bekymret når hun drikker - og hun drikker alligevel.
Har du fortalt hende, som du har skrevet her, at du er meget bekymret og bange for at miste hende?
Du skriver at du har mistet din far.
Har du fået hjælp til det - terapi eller sorggruppe?
Du er meget velkommen til at skrive tilbage og du kan også ringe til Alkolinjen på 80 200 500 alle hverdage kl. 11 - 15.
Jeg ønsker dig alt godt.
Hilsen
Allan rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.
Klik her for at logge ind