Sagen er den, at min far har et alkoholsmisbrug: Han er udemærket klar over det, og det er min mor og søskende også. Vi har snakket om det, og jeg har med hjælp fra min mor haft en personlig snak med ham om det. Vi snakkede om det, og han kunne se hvor ked af det jeg blev når han drak, og sagde derfor han ville skære ned på det. Det har han til dels gjort, hvilket jeg selvfølgelig er glad for.
Mit problem er bare, at da det er ved at være noget tid siden jeg snakkede med ham om det, så stiger mængden af alkohol langsomt igen. I perioder svinger det også, men han er påvirket hver dag i en vis mængde. Han sagde, at jeg altid kunne sige når jeg synes han havde fået for meget, da det kun ville hjælpe ham med at stoppe. Jeg kan bare ikke få mig selv til at sige det, da jeg er bange for at såre ham, og jeg vil ikke gøre det til mit ansvar at han skal skære ned på sit forbrug. Jeg føler heller ikke, at det ville trænge 100% igennem til ham. Det er dog virkelig mentalt hårdt at det hele tiden skal svinge så meget, således at den ene dag har jeg min "normale" far i hvert fald indtil aftentid, som jeg snakker med som jeg altid har gjort, og den anden dag har jeg slet ikke lyst til at snakke med ham, fordi jeg ikke føler det er "min far" jeg snakker med pga. han er så påvirket. Fordi jeg hele tiden føler at jeg giver kærlighed og tid til en far, der alligevel forsvinder igen, når han er påvirket af alkohol. Derfor lukker jeg fuldstændig af for ham, hvilket giver mig utrolig dårlig samvittighed, men jeg gør det kun for at beskytte mig selv.
Mit spørgsmål er så, at jeg ikke ved hvordan jeg får dette forklaret til ham? Fordi jeg er så utroligt bange for, at det ville såre ham så meget, at han ville blive så ked af det at han blot ville skrue mere op for indtagelsen af alkohol. Og det er jeg så bange for at være skyld i.

Re: Hvordan får jeg det sagt?
11 Oct, 2018 18:42
Kære Blå123
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil forsøge med mit skriv og svar, at give dit lidt med på vejen. Hvis du har brug for yderlige efterfølgende, skriver du bare tilbage på “tråden”.
Du beskriver så fint, hvad mange børn oplever, når de har en mor eller far der nogle gange drikker for meget. Nemlig at man kan være bange for, at gøre dem kede af det, og om det kan føre til, at de drikker endnu mere.
Du har allerede taget relevante skridt i samtalen med din far. I har allerede talt om, at det nogle gange er for meget og at det gør dig ked af det. Det lyder også til, at din far på en måde har erkendt, at han kan have svært ved at styre sit forbrug. At han så ligger det over til dig, at du gerne må sige det til ham, hvis det igen bliver for meget, er som du også skriver ikke dit ansvar- og skal heller ikke være det. For så er det, at du kommer til at gå og holde øje med ham - hvilket i forvejen er meget almindeligt, når man har en forældre som drikker for meget.
Jeg tænker på, om du har talt med din mor eller søskende om, at du oplever, at han igen drikker for meget?
Eller kunne det være et sted at starte?
Du skelner mellem din far som drikkende og ædru. Din ædru far kan du bruge som far, og den far som drikker for meget har du ikke lyst at være sammen med. Det kan godt være en god nyttig opdeling, at du siger til dig selv at, nu er det ikke d far - men far der er sammen med alkoholen. Og det at du lukker af overfor far med alkoholen, lyder fornuftigt.
Tænker på hvor gammel du er ?
Der er mange gode steder rundt om i landet, hvor du har mulighed for at få samtaler omkring det at have en mor eller far som drikker. Du kan kigge på kortet under løsning og hjælp og se hvad der er i nærheden af hvor du bor.
Ønsker dig det bedste.
Kærlig hilsen
Lise Rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.
Klik her for at logge ind