Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min mor drikker

Indsendt af Victoria123
Victoria123
Min mor drikker
19 Oct, 2017 0:56
Hej, jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg er en pige på 17 år, bor hjemme sammen med min bror på 21 og min mor.
Min mor har drukket i hvertfald 5 år.
Nogle dage er det slemmere end andre.
Hun bliver irriterende at være sammen med, og hun forstår ikke at hun f.eks ik skal larme fordi min bror og jeg skal tidligt op. (Hun er sygemeldt med kroniske smerter)
Min bror og jeg bliver også irriteret over det og det plager os hver dag. Jeg føler det går udover min bror og jeg også.
Jeg synes det er så flovt f.eks hvis jeg har mine venner med hjemme, den ene dag er hun sød, den anden dag er hun sur.
Hun kan stort set aldrig huske noget vi siger, og så bliver hun sur på min bror og jeg, som om det er vores skyld.
Jeg ved min mor elsker os overalt på jorden, ligesom vi elsker hende.
Jeg tror godt hun er klar over det selv, hendes eks gik fra hende af den oversag. Men jeg kan ik få mig selv til at sætte mig ned og sige det til hende, for jeg føler jeg knuser hendes hjerte hvis jeg siger noget.
Min mor og jeg skændes rigtig tit også, og jeg har tit tænkt på om jeg havde mulighed for at flytte ud. Jeg har læst et sted at hvis jeg fortalte kommunen om vores situation, så ville de hjælpe, og jeg kunne måske få en lejlighed af dem, men jeg vil ik sige til nogen at min mor har et problem, jeg kan ikke få mig selv til det. Hvad hvis hun bliver sur på mig og ik vil snakke med mig igen? Eller hvis hun bliver så ked af det, jeg kan ik klare at se hende ked af det.
Jeg ville ønske nogengange jeg var i en normal familie..
Hvad synes i at min bror og jeg skal gøre?
Re: Min mor drikker
19 Oct, 2017 10:42
Kære Victoria123

Tusind tak for dit indlæg, som jeg tænker beskriver meget godt det... som der faktisk er en del børn og unge i Dk, der oplever, når en mor eller far drikker for meget... Både den del med at de bliver irriterende... ikke rigtig er i stand til at tage hensyn, når i skal sove, at det er flovt i forhold til venner og veninder, at man kan blive mega sur på dem samtidig med at man elsker dem og... så præcist som du beskriver den del, hvor det bliver svært at sige noget til dem, fordi man kan være bange for at gøre dem kede af det... måske indirekte er bange for, at man så kan være skyld i, at de drikker mere... Kan du genkende den del?

Mange af de børn og unge jeg snakker med, beskriver det her med, at man er bange for at gøre de voksne kede af det... Det kan blive til et misforstået hensyn, vi kommer til at tage (netop fordi man elsker sin mor eller far, så det er ikke så mærkeligt, at man gør det)... men...når vi ikke siger det vi reelt oplever, som er svært, så kommer din mor heller ikke til at mærke de reelle konsekvenser af, at hun gør det... og på den måde kan hun bilde sig selv ind, at det nok ikke er så slemt - kan du se min pointe med det?
Samtidig kan du være helt sikker på, at din mor ind imellem også tænker tanker for sig selv, der giver hende dårlig samvittighed, så hvis der er nogle der begynder at sætte ord på - kan det blive en enorm lettelse... også for hende.

Det er ikke ensbetydende med, at det er nemt at sige noget til dem, men her er der hjælp at hente smiling smiley
Har I nogle i jeres netværk... anden familie, venner eller veninders forældre, en lære eller andre, som I er trygge ved at tale om det med? og som evt. kan hjælpe med at sige noget til hende?

Hvis i har mod på at sige noget til hende selv, skal man først og fremmest huske at tale med hende på et tidspunkt, hvor hun er mindst påvirket og samtidig ikke har alt for stor trang til at drikke - det tidspunkt kan for nogle være svært at finde, men måske i har en ide om, hvilket tidspunkt på dagen eller ugen det er...

Det kan for nogle hjælpe, at man i sig selv husker, at vedkommende som I beskriver, der forårsager en masse i jer, som er svært - er oftest ikke jeres mor (jeg skriver oftest, fordi jeg godt ved, at nogle forældre jo godt kan være irriterende, selvom de er ædru - det er bare tit irriterende på en anden måde winking smiley), men det er det som alkoholen gør ved hende i er irriteret og kede af... Jeres mor er hende der er ædru og sikkert kan nogle andre ting...og gode ting... den måde at formulere sig på, kan være hjælpsomt... altså... alkoholen går ind og forstyrre hendes gode intentioner med at være mor... Mon det giver lidt mening?
Hvis du/I har lyst kan vi lege med nogle sætninger her i brevkassen smiling smiley

Der er også den mulighed, alt efter hvor i bor, at der måske findes et behandlingstilbud til jer begge - altså både du og din bror. Hvor I kan få hjælp og støtte til det. Her kan du evt. klikke på Danmarkskortet der hvor du bor og se efter nogle behandlingsmuligheder eller du kan skrive her, hvilken kommune I bor i og så kan jeg guide jer.

Der er også den mulighed af man henvender sig til kommunen, som du selv skriver... inden det måske kommer der til, hvor du er nødt til at flytte hjemmefra, så kunne det godt tænkes, at der ville være en socialrådgiver eller familiebehandler, som kunne støtte jer i en samtale med jeres mor...

Nu har jeg vist skrevet en del og jeg kunne skrive mere..., men har lige brug for at vide om noget af det giver mening for dig? om jeg har gjort mig forståelig på skrift for dig, eller der er noget du har brug for, at få forklaret på en anden måde.

Håber at høre fra dig

Kærlig hilsen
Helle
Re: Min mor drikker
05 Dec, 2017 13:24
Hej Victoria.

Kan sagtens følge dit problem. Jeg har selv stået - og står selv nu - lidt i den samme situation. Jeg synes det er vigtigt at du først og fremmest snakker med nogle om det, for ting som disse skal man ikke gå med selv. Dernæst synes jeg at du skal tænke på dig selv og hvad der er bedst for dig - hvis det er bedst for dig at snakke med kommunen så synes jeg klart at det er det du skal gøre. Din mor skal nok klare sig, det er jeg helt sikker på.. Måske du også hjælper hende ved det?
Jeg forstår 100% dit dilemma, det er overhoved ikke en rar situation.. Men hvis du går til kommunen kunne de hjælpe dig og jeg tror på - udfra det du har skrevet - at det er det der er bedst for jer alle sammen. Jeg tror at din mor og dig får et bedre forhold hvis du flytter, når tingene nu engang er som de er.
Jeg skal, af samme grund, selv flytte, fordi at jeg har brug for det. Så derfor et råd fra mig - tænk på dig selv før du tænker på andre. Hjælp dig selv, og når du har gjort det kan du meget nemmere hjælpe din mor med sit problem smiling smiley

Håber mit svar kunne bruges <3
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind