Velkommen! Log ind Lav ny profil

Er min far alkoholiker?

Indsendt af HanneMetteN
Er min far alkoholiker?
26 Oct, 2017 17:49
Jeg er 17 år og bor hjemme ved mine forældre.
Min far sagde i dag at han har været lidt "syg", fordi han drak for meget whiskey igår, og det påpegede min mor også. Dette har sat mine tanker rigtig meget i gang. Han drikker stort set whiskey hver aften, men jeg har ingen anelse om hvor meget han endelig drikker. Jeg har aldrig oplevet ham fuld, men derfor kan det stadigvæk godt være et problem. Han har hans eget firma, og jeg tror simpelthen, at han er lidt stresset og at det er grunden til alt den whiskey. Jeg prøver altid ikke at gøre det til et problem, fordi jeg tit bare tænker, at det er hans eget problem, men det påvirker mig stadig rigtig negativt.

Mit spørgsmål til jer, er om han ret faktisk er alkoholiker og hvad kan jeg gøre ved det? Jeg er ikke typen der har lyst til at snakke om emner som dette med min familie, selvom jeg selv dog drikker osv - altså, jeg har et "afslappet" forhold til alkohol.
Re: Er min far alkoholiker?
28 Oct, 2017 1:44
det ville gøre mig så taknemmelig hvis i ville svare mig
Re: Er min far alkoholiker?
28 Oct, 2017 13:10
Kære HanneMetteN

Aller først respekt til dig for at skrive til os, for at blive klogere på, hvordan du kan tackle at din far drikker meget alkohol.
Godt gået smiling smiley

Jeg forstår dig sådan at du er i tvivl om, hvornår alkohol er et problem, om din far er alkoholiker og hvad du kan sige til dine forældre.

Okay, så først det her med, hvornår alkohol er et problem?
Det er et problem, hvis den der drikker - eller dem der er omkring den der drikker, oplever det som et problem.
Faktisk handler det ikke om, hvor meget din far drikker.
Det er problem, når du du oplever din fars drikkeri negativt.
Punktum, slut og basta.

Hos os her på Hope Ung taler vi ikke om at være alkoholiker, for det er et negativt ord.
Vi taler om at have problemer med alkohol, for problemer kan man gøre noget ved, og det kan din far også.
Vi taler også om at være afhængig af alkohol, hvor den der drikker typisk er nødt til at drikke for at kunne klare dagligdagen.
Du skriver at din far drikker hver aften, men at du ikke ved hvor meget han drikker.
Men måske er det ikke så vigtigt at vide, hvor meget han drikker?
For det handler om dig og at du har det rigtig skidt med hans drikkeri?

Det du kan gøre er at fortælle din far og mor, at du altså har det skidt med at din far drikker så meget som han gør.
Du kan fortælle dem, hvad det gør ved dig og hvad du føler og tænker.

Og du kan gøre noget godt for dig selv, ved at tage kontakt med en unge rådgivning og fortælle dem om din situation.
Det påvirker alle i en familie, når der er en far der drikker for meget.
Og du er selvfølgelig også påvirket.
Giv dig selv en gave og kontakt en af unge rådgivningerne du kan finde her:
Jeg er sikker på at du bagefter vil føle dig lettet og få ro i tankerne.

Kære HanneMetteN
Skriv meget gerne tilbage til mig om, hvad du tænker at gøre.
Jeg ønsker dig alt godt.

Hilsen
Alan rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind