Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min kæreste er alkoholiker

Indsendt af Peter plys
Min kæreste er alkoholiker
28 Oct, 2017 23:28
Min kæreste er alkoholiker, og han ved det godt selv, han skubber mig væk og er rent ud sagt et kæmpe røvhul over for mig når han drikker. Han vil gerne i behandling men er blevet afvist.. han har ikke styrken til at stoppe selv uden hjælp, hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham med at finde styrken til at stoppe selv?
Det skal lige siges han har været i behandling for nogle år siden da han også drak der men har haft en pause og er så faldet i igen????
Re: Min kæreste er alkoholiker
30 Oct, 2017 18:53
Kære Peter Plys,
Tak for din mail, hvor du fortæller om din kæreste, hans misbrug og hans ønske om at komme i behandling igen, og dit ønske om at hjælpe ham.
Du spørger hvordan du kan hjælpe din kæreste til at finde styrken til at stoppe selv. For mange der har haft problemer med alkohol kan det være svært at stoppe uden hjælp fra pårørende såvel som professionelle, og du beskriver selv, at han ikke har styrke til at stoppe uden hjælp. Den professionelles rolle er at hjælpe den med alkoholproblemet til at finde ud af hvad der trigger drikke-situationer og hvordan dette kan tackles på anden vis end med alkohol. Den pårørendes rolle bliver at støtte op om behandlingsforløbet, men uden at blive en ekstra behandler, og uden at påtage sig ansvaret for misbruget. Det kan være en rigtig svær balance, og derfor har mange pårørende også glæde af et forløb hvor de bliver hjulpet til at finde denne balance.
Det er svært at svare dig helt konkret på hvad du kan gøre for din kæreste, fordi det er så forskelligt hvad den enkelte har brug for. Men et godt sted at starte er at tale med hinanden om hvad der vil være en hjælp. Måske har I allerede gjort det, men ellers kunne en idé være at tale med din kæreste om hvad han har brug for, for at finde styrke og overskud til at begynde at gøre noget ved sit misbrug. Når det er sagt, er det også vigtigt at du passer på dig selv, og mærker efter hvad du synes er rimeligt, og gerne vil være med til, og hvor du må sætte en grænse. Den pårørende hjælper i virkeligheden allerbedst ved at holde fast i sine egne grænser og passe på sig selv således at der fortsat er overskud til at være sammen om alt det gode der ikke handler om alkohol.
Hvis det er svært at tage hul på sådan en snak, kan du overveje at vise din kæreste din mail til os, og mit svar – det kan nogen gange være en god optakt til at få talt om noget af det svære.
Du skriver ikke hvad det er for behandling din kæreste tidligere har været i, men fortæller, at han havde en pause med alkoholen efter behandlingen og så er faldet i igen. Du skriver ikke om den behandling han har søgt i denne omgang er den samme som han tidligere har været i, og hvad årsagen til at han er blevet afvist er. Måske du og din kæreste allerede ved det, men hvis man har problemer med alkohol, har man ret til behandling, og det er ens kommune der er forpligtet til at yde denne hjælp. Hvis I ikke allerede har været i kontakt med kommunens tilbud, kan I finde en liste her: www.hope.dk, over hvor man kan henvende sig i de forskellige regioner og kommuner, således også i jeres!
Jeg håber at du kunne brug mit svar til noget, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen!
Alt det bedste til jer begge!
Mange hilsner

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 30/10/2017 18:55 af admin.
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind