Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min mor drikker - hvad kan jeg gøre?

Indsendt af En fortvivlet ung pige
En fortvivlet ung pige
Min mor drikker - hvad kan jeg gøre?
05 Dec, 2017 13:11
Hejsa.

Min mor drikker engang i mellem (ca. 5-7 gange i måneden + -, udover fester (disse gange er hvor hun drikker med sig selv) ). Ikke så hun bliver helt vildt fuld, men så hun bliver lidt små beruset - og hun ændre totalt adfærd. Hun lyver om at hun har gjordt det.. Det er især i perioder hvor hun har det skidt at det ''stikker helt af''.. Hun er PT sygemeldt med en depression og det er nok også den der er skyld i drikkeriget, sammen med det at hun ikke sover ordenligt om natten. Jeg kan se med det samme på hende når hun gør det. Hun ved det går os på (mig, min far og min søster), der er ingen af os der ved hvad vi skal gøre, men det gør så forbandet ondt hver gang sad smiley Jeg er bange for at hun ender som min mormor, der døde af det.. Hver gang man nævner dét, så siger hun bredt NEJ og at hun i hvert fald ikke er som hende..

Håber virkelig at nogle her inde er behjælpelige med hensyn til hvad man kan gøre/sige, for jeg er meget tæt på bare at ''skære hånden af hende'' og lade hende passe sig selv. Jeg ved godt at det er lidt hårdt sagt osv. men jeg kan bare ikke acceptere det ret meget længere..

Knus fra: En fortvivlet ung pige
Re: Min mor drikker - hvad kan jeg gøre?
11 Dec, 2017 14:58
Kære fortvivlede unge pige

Tak for dit brev og spørgsmålet om, hvad du kan gøre/sige mht. din mors måde at drikke på.

Jeg synes ikke, du er hård, når du har lyst til at cutte forbindelsen til din mor. Jeg tænker, at du selv har det hårdt og har haft det gennem længere tid og derfor er lidt desperat. Det er i hvert fald meget udmattende at gå og være på vagt overfor næste ’hul’, hun falder i. Og det er alt, alt for meget at bære på sine skuldre konstant at være bange for at miste sin mor til alkoholen. Så det er virkelig stærkt, at du nu efterspørger noget hjælp.

Det er vigtigt, at du forstår og accepterer, at du ikke kan løse din mors alkoholproblem. Det kan kun hun selv. Det er hende, der skal indse, at alkoholen fungerer som en slags selvmedicinering for depressionen, og det er hende, der skal beslutte, at det skal være slut. Der er mange, som din mor, der er vokset op med en forældre, der drak for meget, der selv får alkoholproblemer. Og det er noget af det mest skamfulde. Men der er hjælp at få – når hun er klar.

Jeg vil foreslå tre ting til en start, og hvis du har behov for yderligere råd, kan du skrive tilbage her.

1) Det her kan du sige: Du kan fortælle din mor, hvordan det påvirker dig, når hun drikker. Det handler ikke om hvor meget eller hvor ofte, hun drikker – men hvordan DU har det. Din angst for at miste hende. Utrygheden, når hun ændrer adfærd. Hvor meget energi, du bruger i skolen/hverdagen på at spekulere på hendes helbred, og hvornår hun falder i næste gang.

Det kan godt være, hun benægter at have et problem eller være ligesom sin egen mor, men hold fast i, at DU har et problem med hendes brug af alkohol. Helt konkret skal du forsøge at starte og fastholde dine sætninger med ’jeg’ og ikke ’du’. Undgå beskyldninger og vend tilbage til, at du er ked af det, bange, håbløs osv. over situationen. Fortæl det som det er; at du ikke kan mere. At du savner din mor, ædru og med overskud til dig.

2) Det her kan du gøre: Slå dig sammen med din far og din søster. Måske kan de også være med i ovenstående snak? I føler sikkert, at I allerede har sagt de her ting, og at hun udemærket ved, hvordan I har det. Det er langt fra sikkert. Og det gør et stort indtryk på mange, når de får at vide fra deres børn, hvor store konsekvenser det har, at de drikker ’lidt rigeligt en gang i mellem’. Husk, at fastholde jeres syn på sagen og fremhæv, hvad I savner af gode ting hos hende. I kan evt. tilbyde at støtte hende i at opsøge yderligere hjælp – det kan hun få gratis gennem sin læge eller den kommune i bor i. Når man slipper alkoholen, er én af de første virkninger, at man bliver mindre sortseende og langsomt får bedre selvværd.

3) Det kan du også gøre: Få hjælp til dig selv (og evt. din søster og far). Det er vigtigt, at du ikke går alene med dine bekymringer. Det er muligt at få en række gratis samtaler gennem sin kommune, når man er barn (op til 25 år) af en forældre med misbrugsproblemer. Din far kan også få pårørendesamtaler.

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål og evt. har lyst til at vende tilbage her med dine tanker eller yderligere spørgsmål.

De bedste hilsner
Louise / rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind