Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min far drikker

Indsendt af Astrid
Astrid
Min far drikker
11 Dec, 2017 21:35
Hej.
Jeg har i mange år haft en far som har drukket for mange øl.
Min mor gik første gang fra ham, da jeg var 15 år og gik i 9.klasse, men de fandt sammen igen da han overbeviste hende om at han ville gå i behandling og her startede han på antabus.

Dette holdt dog ikke og i foråret i år fandt jeg ham med øl og det viste sig at han havde drukket i lang tid. Vi havde allerede der sagt, at han skulle vælge mellem flasken eller hans familie. Han flyttede her i sommers, så mig og min mor boede alene. Her følte jeg en enorm forældrerolle både for min mor og far, fordi min mor var enorm ked af situationen - lige så min far. Jeg er desuden blevet student i sommers og følte mig derfor enorm skuffet fordi min far ikke var en del af det. Jeg sagde han ikke måtte komme, både fordi jeg syntes det var Pinligt og fordi mine 3 andre storesøskende ikke ville se ham. Jeg har set ham ca 1 gang hver anden uge siden i sommers.

Han har nu igen ikke kunne holde op med at drikke, selvom han har gået til AA-møder og det har endnu engang skuffet mig. Det har også resulteret i st min mor vil skilles for anden gang med ham. Min mor har brug for at være mor for os og det er jeg rigtig glad for. Hun prøver KUN at gøre det bedste for mig.
Jeg bekymrer mig virkelig også meget omkring hans ensomhed, fordi han ikke rigtig har andre end os, sin familie, hvor min mor og søskende har droppet kontakten. Han har tidligere truet med selvmord (hans mor gjorde det også) og jeg føler at hvis jeg dropper kontakten så vil han gøre noget mod sig selv...

Jeg har fortalt mine tætteste veninder omkring hans alkoholproblemer og så mine søskende og min mor, men jeg syntes at det er enormt pinligt med min far.

Min far er en rigtig dejlig mand når han ikke drikker, men alkohol påvirker ham dårligt så han bliver sur og skælder ud på min mor. Han bliver også som et lille barn og kan ikke klare sig selv.

Det skal siges at jeg rejser på udlandsrejse snart og flytter derefter hjemmefra for at starte på universitet, men det påvirker mig meget og jeg er simpelthen så bange for at han ikke kan tage vare på sig selv.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh. A
Re: Min far drikker
18 Dec, 2017 23:41
Kære A

Tak for dit brev, og jeg beklager meget, at du først får svar nu. Sikke en byrde du har båret på de sidste mange år! Du må være udmattet. Der kan ikke være meget overskud til at tænke på dig selv og passe på dig selv.

Du har passet på både din mor og far, da de blev skilt første gang. Du bekymrer dig om din fars helbred og ensomhed. Du påtager dig et stort ansvar for familiens trivsel. Og du skammer dig, når du væmmes ved din far og føler dig pinlig over ham. Oveni det bliver du udsat for truslen om, at han vil tage sit eget liv.

Det er voldsomt og alt for meget. Der er jo slet ikke plads til dig, og dit liv.

Jeg tænker, at du har gjort meget af ’det rigtige’. Du har fortalt om din fars alkoholproblemer til dine tætteste veninder, og du, dine søskende og jeres mor taler også om det. Det er godt og sundt, at du har delt dine bekymringer – men det har ikke ’reddet’ din far. Så jeg forestiller mig, at der er noget dybt inde i dig, der er meget ensomt og bange – og måske skamfuldt. Skam er en meget slem følelse, fordi det får dig til at føle dig mindre værd: Ikke værd at elske og passe på.

Det er desværre kun din far selv, der (igen) kan tage beslutningen om at stoppe med at drikke og finde den rette hjælp til det. Måske skal det være mere/andet end antabus og AA. Du kan støtte ham i beslutningen og bakke ham op. Men du KAN ikke gøre det for ham, selvom han virker så hjælpeløs, og du måske føler, at du har mere overskud end ham.

Så mit råd til dig, når du spørger om hjælp, er: Find nogen professionelle, der kan hjælpe DIG. Du behøver slet ikke droppe kontakten til din far for nu, blot rette fokusset på dig selv. Du er vigtig, og du har brug for støtte til at håndtere bekymringerne, angsten, den dårlige samvittighed og den kæmpestore ansvarsfølelse, der med tiden kan blive et meget alvorligt åg. Det slipper dig i hvert fald ikke, bare fordi du flytter hjemmefra.

Jeg vil anbefale, at du NU - inden du tager af sted på din udenlandsrejse - finder et behandlingstilbud til voksne børn af alkoholafhængige og skriver dig op. Her på hope.dk kan du søge på, hvad der findes af (gratis) tilbud i dit område (der, hvor du flytter hen). Et gruppeforløb kunne være til stor hjælp for dig, tror jeg. Så kan du måske starte, når du kommer hjem igen.

Der venter store, gode oplevelser for dig og en spændende studietid. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke, og håber du opsøger den rette støtte til dig selv. Når du selv har fået flere kræfter, kan du muligvis hjælpe din far videre også.

De bedste hilsner
Louise S. / rådgiver
Beklager, kun registrerede brugere må sende spørgsmål i dette forum.

Klik her for at logge ind