Velkommen! Log ind Lav ny profil

lær at drikke med måde

Indsendt af th
th
lær at drikke med måde
19 May, 2012 11:58
Hej,
Jeg har netop bestilt en bog med ovennævnte og vil høre om nogen har erfaring både angående bogen, men også angående problematikken.
Jeg vil så gerne kunne drikke lige som almindelige mennesker. De sidste 5 år har jeg skiftevis haft lange perioder uden alkohol, lange perioder med almindeligt forbrug, som desværre pludselig overgår til stort misbrug, uden at jeg rigtigt ved hvordan.
Denne cyklus går jeg så igennem igen og igen og abstinenserne bliver voldsommere for hver gang, jeg skal på en "kold tyrker"
Jeg er en velfungerende alkoholiker, der aldrig er sygemeldt pga. alkohol, virker ikke fuld, selvom jeg selvfølgelig er det. Jeg tror vist nok, at jeg blot holder funktionspromilen vedlige for at undgå abstinenserne, som er meget stærke.
Mange hilsner
Th
Re: lær at drikke med måde
19 May, 2012 14:15
Hej th.

Ovre i "Storforbruger" er der en tråd om netop denne bog.

Desværre har jeg aldrig læst om hvilke erfaringer folk har med at bruge den. Jeg synes altid det er spændende at høre om nye veje at gå, da jeg gennem mange år kun har hørt om AA og/eller antabus.

I et land som Danmark hvor der forskes så meget, kan jeg ikke forstå at der ikke snart kommer nogle flere muligheder for alkohol behandling. Der er mange forskellig former for misbrug af alkohol og jeg tror ikke på at der kun er én eller to endegyldige løsninger.
Hæng endelig på og lad os vide hvilke erfaringer du gør dig. Det være sig gode eller dårlige.

Hilsen og tanker herfra
Sorgen
19 May, 2012 17:46
Enig med "optimist-trods-alt", vi mangler nuancering i det her.

Selvfølgelig er det ikke fedt at være afhængig af alkohol, det er ikke fedt at være afhængig af noget som helst.

Det at trådstarter snakker om "funktionspromille" for at undgå abstinenser, får mig til at tænke at vedkommende har brug for hjælp, for "funktionspromille" er uanset hvad, et udtryk for at pågældende individ har mistet troen på sig selv i en clean udgave, og dét er et skråplan!

- Men bortset fra det, så tror jeg selv på, at man som "gammel misbruger" godt kan få et "brugbart" forhold til alkohol igen, man skal bare være meget bevist om hvad der er hvad, og til stadighed formå at stoppe et evt. skråplan i tide.

Det skal siges at jeg har ingen af mine erfaringer fra AA eller antabus.
JørnL
19 May, 2012 18:52
Hvis man er alkoholiker - eller alkoholafhængig på 'nudansk' - KAN MAN IKKE lære at drikke igen.

Belægningen på bremseklodserne er slidt op, og der findes ingen reservedele, for nu at udtrykke det i billeder.

Det er rent faktisk sort eller hvidt, modsætningsvis så meget andet her i livet, og i verden. Det er enten - eller.

Påstanden/tesen om, at alkoholisme er en sygdom, har eksisteret i mange år, men har - som så meget andet inden for afhængighed - været meget forkætret.

For de afhængige naturligvis fordi de fleste gerne vil kunne drikke igen. Og for behandlerne inden for det offentlige, fordi det er fast arbejde.

WHO har for længst defineret alkoholisme som en sygdom, herhjemme har regeringen for en del år siden kategoriseret - eller i det mindste ligestillet - det med en sygdom. Og har puttet det ind under den såkaldte behandlingsgaranti i offentligt regi.

Typisk har det offentlige herhjemme, dvs læger, psykiatere, prykologer m.fl. anskuet alkoholisme som et syndrom, et tegn på noget underliggende. Intet er mere forkert, og mange steder i udlandet er man for længst gået væk fra den - forkerte - teori.

Den 1. oktober 2010 skriver overlæge, psykater, Finn Zirau, Alkoholenheden under Københavns Sygehusfællesskab, i en artikel under overskriften 'Behandling af alkoholafhængighed, bl.a. følgende:

'Hvis man er afhængig af alkohol over en længere periode, kan man betragte problemet som en egentlig sygdom.'

Og ...

'Når man som alkoholiker er færdigbehandlet og ude af sit misbrug, er det vigtigt at man fortsat får støtteterapi for at udgå tilbagefald.'

Det tolker jeg helt klart som en erkendelse af, at en alkoholiker IKKE kan drikke igen.

Altså, der blæser nye vinde på området, og heldigvis. Hvorfor putte nogen blår i øjnene, og indgyde dem håb om at kunne drikke igen?

Og hvorfor drikke, når man kan leve et kanon godt liv uden alkohol?

Som bekendt er det ikke kun alkoholikeren, der rammes. Prøv at se hvor mange pårørende, familier, ægtefæller, søskende, børn m.fl., samt venner, arbejdskolleger o.s.v., som lider under en alkoholikeres drikkeri.

Derfor benævnes alkoholisme også som en familiesygdom. Og ikke uden grund.

Det nævnte, korte, afsnit indgår i en lidt længere sammenhæng, som kan læses her:

[www.sundhedsguiden.dk]

Forfatteren, Finn Zirau, anses for øvrigt i meget vide kredse for en af de fremmeste kapaciteter på området herhjemme.

-----

Så hvis man er 'rigtig' alkoholiker/alkoholafhængig, kan situationen IKKE gradbøjes, og det er både uheldigt, og spild af tid, at begynde at tænke i baner om gradbøjning el. lign.

Situationen er definitiv. Man kan vælge at blive, og forblive, ædru. Eller at drikke videre, med alt hvad det fører med sig.

JørnL
ux
19 May, 2012 23:58
Måske har JørnL ret. At det er alt eller intet. Det tænker jeg ofte selv, men jeg er endnu ikke villig til at opgive håbet om et liv med et normalt forhold til alkohol.
Jeg har 2 X 2 måneder om året, hvor jeg drikker som familie, venner og bekendte. Skulle det være utænkeligt at ekspandere disse gode måneder mere og mere, indtil de fylder et kalenderår? Lige nu drikker jeg ikke (16 dage), planlagt mindst to måneder. Hvorvidt alkoholisme er en sygdom eller ej, betyder intet. Jeg kan kun konstatere, at mit forhold til og tolerence overfor alkohol er forskellig fra normen.
Jeg har desværre lavet lidt edb rod, så jeg er både ux og th.
Th
KMP
20 May, 2012 7:45
Jeg har også tendens til at give Jørn ret. Har mange gange forsøgt efter en længere afholden periode forsøgt at normalisere mit forbrug, det går bare altid galt. Problemet er at i takt med jeg fungerer normalt får hjernen overbevist sig selv om, at man så ikke har behov for at ligge i druk i dagevis og derfor godt kan drikke sig fuld bare en gang imellem. Det går ALTID galt for mit eget vedkommende og ender altid med en lejlighed fyldt med tomme flasker over alt, sygemeldinger fra arbejde osv osv.

Total afholdenhed er vejen frem for mig i hver fald.
Jonas
20 May, 2012 11:07
Du skriver om funktionspromille og kalder dig selv velfungerende alkoholiker. Kære ven, der findes ingen velfungerende alkoholiker, det er jo bare et spørgsmål om tid før det også er jobbet det går udover.

Hvis det er så vigtig for dig at drikke, så er det allerede tegn på du har et problem. Hvis man har et normalt forhold til alkohol, så har man ingen problemer med at lade være med at drikke det. Selv vand smager bedre, end øl og snaps, det er virkningen og kun virkningen du ikke vil undvære, alt andet er en illusion skabt i den afhængige hjerne.

Alkohol er ren gift og bør som sådan ikke indtages af noget som helst menneskes,du ville da aldrig give det til din hund?

JA, det er en sygdom og NEJ, du vil aldrig komme til at drikke som et normalt menneske.
Stærk
20 May, 2012 11:56
Jeg fik en god forklaring på alkoholambulatoriet om hvad afhængighed gør i hjernen. Jeg kan ikke rigtigt forklare det her, men ihvertfald er det noget med, at der aktiveres nogle bestemte ting i hjernen, så snart man begynder at drikke igen. Deres erfaring er, at man ikke kan drikke normalt igen, når først man er i kategorien alkoholiker. En kategori jeg selv er i. Personligt prøver jeg, at affinde mig med at jeg ikke kan drikke igen og istedet for at tænke på det og om jeg kan drikke normalt, fokusere jeg på hvad jeg kan istedet og hvilket liv jeg gerne vil ha. Jeg vil have et liv hvor alkohol ikke findes i mine tanker. Hvor jeg ikke skal bruge tid på at planlægge druk, eller finde undskyldninger for at drikke. Et liv hvor jeg er en god mor, en god kæreste og en god kollega. Et liv fyldt med gode og spændende oplevelser og et liv hvor jeg ikke er deprimeret og ked af mig selv. Jeg forventer ikke det vil komme med alkohol indblandet. Og det tror jeg ikke fordi jeg har prøvet og det ødelægger simpelthen så meget for mig. Så nej, jeg kan ikke drikke normalt. Jeg kan drikke en hel masse eller lade være. Det er det valg jeg har.
20 May, 2012 12:26
Hej Th
Jeg er alkoholiker og har efterhånden været det i ca 20 år.
Funktionspromille....smiler lidt...den kender jeg også og kunne kører på den i en årrække, inden bægeret vippede over og måtte erkende, at sådan kunne det ikke fortsætte.

I næste månede er det et år siden, at jeg startede på Campral.
Hvad der er i de piller og hvordan de virker, ved jeg stadigvæk ikke, MEN DE VIRKER, på mig.

Jeg kan, hvis lysten er der, hvilket er sjældent ( 3 gange på et år) drikke både vin, øl og spiritus. Det går nogenlunde med de første 2 glas vin,- men så er det så det interessante...jeg har ikke lyst til mere, vil faktisk hellere ha en tår kaffe eller en sodavand.
De koster ca et par hundrede kr. om måneden, hvilket jo er ingenting i forhold til at gå på værtshus.

Ved ikke om det er løsningen for dig, selvfølgelig kan man lytte og drage nytte af de gode råd der bliver givet, men du skal finde din egen vej og hvad der virker for dig..
JørnL
20 May, 2012 12:35
Det du tænker på, og sikkert har hørt tale om, er endorfiner.

Ren alkohol, som kemisk er et organisk opløsningsmiddel, frigiver ved indtagelse kroppens endorfiner.

Endorfiner betegnes også som kroppens eget narkotikum. Følelsen, når disse endorfiner frigives, føles tit som en form for lykkerus, og er stærkt vanedannende.

På www.sundhedsguiden.dk kan man bl.a. læse følgende:

'Endorfiner er smertestillende, men giver også en følelse af lykke og energi. Endorfiner har en morfinlignende virkning, men er kraftigere og meget vanedannede.'

Derfor er der jo ikke noget at sige til, at mange mennesker drikker for at opnå denne lystfølelse. Det er det farlige, når man er disponeret for alkoholisme, for så starter kædereaktionen, og dermed den farlige cyklus.

JørnL
JørnL
20 May, 2012 12:50
Et godt gammelt ord siger, 'at du skal rejse dig ved det træ du faldt over'.

Det er af mange - fejlagtigt - også tolket derhen, at man skal bare tage sig en såkaldt reparationsbajer eller noget andet med alkohol dagen derpå, så får man det godt igen.

Kort sagt, spæde branderten op. For det er jo det der sker.

Den såkaldte funktionspromille er en direkte følge af dette.
Og er i virkeligheden som at balancere på en knivsæg: for lidt eller for meget gør at man tilter.

Man kan ikke holde det ud, og det påvirker alt fra hjernevirksomhed, motorik, humør o.s.v., og så må man på den igen.

Skruen uden ende, er hvad det er. Og det har kostet mange uheld, ulykker m.v., både i hjemmet og på arbejdspladsen. I hvert fald inden virksomhederne fik indført en formuleret alkoholpolitik.

Alkoholisme er også den eneste sygdom, som ind imellem fortæller dig at du har det godt.

Blændværk og selvbedrag, for selv om man drikker for at opnå funktionspromillen, og dermed regner sig selv for 'kamplar' igen (kun en stakket frist, før systemet kræver mere alkohol), kommer man længere og længere ud, og bliver mere og mere afhængig.

Jeg har selv dyrekøbte erfaringer på området. I en del år, mens det var værst, skulle jeg have 6-8 genstande om morgenen for at få så meget styr på motorikken, at jeg kunne tage bad og klæde mig på, og sætte mig ud i min for at køre 100 km. på arbejde !!!

Dengang tænkte jeg ikke så meget over det, men det var jo frygteligt og dybt uansvarligt på alle måder.

Heldigvis kan jeg snart runde 15 års ædruelighed, men forud er gået 35 år med alkohol, 2 minnesotabehandlinger, samt alt hvad det offentlige behandlingssystem kunne byde på dengang.

Jeg priser mig lykkelig over min ædruelighed, og er både taknemmelig og ydmyg over hvad jeg har opnået. Jeg fylder 68 senere i år, og vil dermed anskueliggøre, at det er aldrig for sent.

JørnL

Sender lige en kærlig hilsen til dig, Dorthe
LCV
20 May, 2012 13:41
Hvor ville det da være dejligt hvis man kunne drikke socialt og balanceret igen engang.. Jeg tror bare at det aldrig vil ske for mig og de fleste andre alkoholikker.
Men fester med alkohol er skam festlige. Det løsner måske stemningen lidt op. Men for mit vedkommende der når der var alkohol med sker/skete det næsten hvergang at jeg fik for meget. Den fine grænse som andre kan mærke at nu må de stoppe ellers bliver de fulde, den kan jeg ikke mærke. Blackout og dårlig samvittighed til følge. Og ja JørnL, en enkelt reperationsbajer skulle dertil. Men enkelt er jo ikke nok.
Så jeg tror at hvis man er i tvivl så er svaret jo lige for. Jeg har gået i mange år og tænkt nu har jeg lært det. Jeg lkærer det aldrig. Har kun været ædru i en uge nu med hjælp fra antabus. Så råd vil jeg ikke give. Kun mine egne erfarringer. Jeg kæmper min egen kamp.
LCV
Sorgen
20 May, 2012 14:07
Jeg kan godt drikke til hyggelige sammenkomster, en velkomstdrink og måske to glas vin efterfølgende, det har i min verden intet at gøre med hvordan jeg førhen levede med alkohol som min trofaste makker.
Men det er nok forskelligt hvordan man har det, jeg tror uanset hvad, heller ikke at man som misbruger nogensinde får det samme forhold til alkohol igen som man havde førhen, der er sket nogle ting i hjernen der gør at tingene ser anderledes ud.
Faktisk er det lidt interessant synes jeg, for når det gælder alkohol, gælder det jo nok også mange andre ting i livet - hvor vi ofte har travlt med at fortælle hinanden at man "bare" skal se fremad og ikke lade fortiden styre fremtiden, nå men ok det var en anden historie ;-)
tænkeren!
20 May, 2012 15:00
Jeg tror det er lige så individuelt, som de individuelle løsninger vi finder.

Det står jo sort på hvidt her. Nogle er glade for AA, andre for antabus, nogle for Minnesota, og andre for noget helt 4.

Men det er rigtigt at når ord som funktionspromille, og abstinenser kommer ind i billedet, så skal man være varsom.

Nu skal jeg ikke spille helt, for det er jeg bestemt ikke, jeg er også røget i talrige gange, men på et tidspunkt var jeg tæt på 30 genstande i døgnet, det kan jeg nu holde under 10.

Mest fordi kæresten røg ud, hun kunne virkelig give mig mod på at kæde-drikke døgnet rundt og i smug. Det behøver jeg ikke mere. 8 øl er naturligvis stadig for mange, men jeg kommer ikke ud i alle mulige mærkelige situationer og ulykker som tidligere.

Jeg har "lært" af fængslet, at det er dumt at køre, selv på cykel, hvis man har drukket mere end eller højst 2 øl. Med mindre man venter nogle timer.

Så i samme sekund jeg åbner nummer 3, så er al transport kun med taxa, bus eller tog, eller med en ven.

Men om du kan "lære" at drikke normalt... er umuligt at sige. Men det er farligt hvis du oplever abstinenser hver gang, og hvis det er derfor du gør det. Du kan evt få benzodiazepiner hos lægen, som ikke fjerner abstinenserne, men dog mindsker dem så det er til at holde ud, og så skulle det gerne være ovre inden for 7-10 dage.

Jeg synes bare det lyder underligt hvis du kun drikker 4 mdr om året, og oplever abstinenser... det må da være noget møg at rende rundt med det meste af året?
ego
21 May, 2012 17:50
Jeg er alkoholiker og jeg er ikke syg....Jeg har efter endt behandling, valgt at ville lære at drikke kontrolleret eller som andre "normale mennesker"......det virker for mig, fordi jeg bliver ved med at fortælle mig selv at jeg IKKE er syg, og at selvfølgelig kan det lade sig gøre ,ikke at blive/være styret af alkoholen...

Og det motiverer mig endnu mere når jeg læser flere indlæg herinde hvor man sygeliggøre sig selv og fastholder sig selv i at være syg og at det er man resten af sit liv...............

Jeg er drikkende alkoholiker på 2 år, bliver stærkere og stærkere, for hver dag der går........Jeg drikker højst 1-3 gange om måneden, og drikker max mellem 3-8 genstande pr gang...og KUN hvis det er i forbindelse med fødselsdag eller andet arrangement, aldrig 2 på hinanden følgende dage(rep.bajer), aldrig alene......Så jeg drikker langt mindre end "normale" mennesker...

For mig var det vigtigt at finde min egen vej med alkohol, sætte mine egne mål og grænser............

Det vil for mig, være et kæmpe nederlag for mig som menneske, ikke at kunne overvinde den sygdom som alkoholisme er, og være nødt til at gøre mig selv afhængig af behandling resten af mit liv.......

Det kan lade sig gøre for mig, så selvfølgelig kan det også lade sig gøre for andre.....ikke for alle, men vi er forskellige og må hver i sær finde vores egen vej..nogle med, og andre helt uden alkohol...............

Har i lang tid, med glæde læst masser af de gode tråde herinde, som har givet mig meget at kunne læse....
Ok og alligevel
04 Feb, 2018 19:12
ego Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg er alkoholiker og jeg er ikke syg....Jeg har
> efter endt behandling, valgt at ville lære at
> drikke kontrolleret eller som andre "normale
> mennesker"......det virker for mig, fordi jeg
> bliver ved med at fortælle mig selv at jeg IKKE
> er syg, og at selvfølgelig kan det lade sig gøre
> ,ikke at blive/være styret af alkoholen...
>
> Og det motiverer mig endnu mere når jeg læser
> flere indlæg herinde hvor man sygeliggøre sig
> selv og fastholder sig selv i at være syg og at
> det er man resten af sit liv...............
>
> Jeg er drikkende alkoholiker på 2 år, bliver
> stærkere og stærkere, for hver dag der
> går........Jeg drikker højst 1-3 gange om
> måneden, og drikker max mellem 3-8 genstande pr
> gang...og KUN hvis det er i forbindelse med
> fødselsdag eller andet arrangement, aldrig 2 på
> hinanden følgende dage(rep.bajer), aldrig
> alene......Så jeg drikker langt mindre end
> "normale" mennesker...
>
> For mig var det vigtigt at finde min egen vej med
> alkohol, sætte mine egne mål og
> grænser............
>
> Det vil for mig, være et kæmpe nederlag for mig
> som menneske, ikke at kunne overvinde den sygdom
> som alkoholisme er, og være nødt til at gøre
> mig selv afhængig af behandling resten af mit
> liv.......
>
> Det kan lade sig gøre for mig, så selvfølgelig
> kan det også lade sig gøre for andre.....ikke
> for alle, men vi er forskellige og må hver i sær
> finde vores egen vej..nogle med, og andre helt
> uden alkohol...............
>
> Har i lang tid, med glæde læst masser af de gode
> tråde herinde, som har givet mig meget at kunne
> læse....

Drikker du stadig kontrolleret ?

3 gange månedligt er da i øvrigt 3 ud af 4 weekender
Det er da et godt afsæt i en standard alkoholikers adfærd.
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: