Velkommen! Log ind Lav ny profil

Betaling af behandlinger....

Indsendt af Bonnie
Sofia1
Re: Betaling af behandlinger....
16 Mar, 2006 6:55
Jeg kan så godt forstå din harme over denne problematik, især fordi at minnesotabehandling var det eneste som hjalp mig til et ædru liv. Jeg var gennem alle instanser først og intet ændrede noget. Jeg vidste faktisk ikke på det tidspunkt at der var noget der hed minnesotabehandling. Indtil jeg en formiddag, hvor jeg havde det så skidt og faktisk ikke anede hvad jeg mere skulle gøre..synes at jeg havde prøvet alt, ringede til AA, hvor jeg fik forslaget og kom afsted samme dag. Idag har jeg været ædru i 1 år. Jeg fik mit liv tilbage.
Idag har jeg samme tanker som dig, tænker på alle de alkoholikere som sidder rundt omkring, uden mulighed for optimal døgnbehandling. Det gør mig virkelig ked af det.Jeg føler ikke at deres sygdom bliver taget alvorligt. Det kræver en kæmpeindsats at blive ædru, og i de fleste tilfælde er det nødvendigt med døgnbehandling.
Hvis samfundet skal gå ind og yde støtte til det, kræver det vel noget evidens ofr behandlingsresultaterne, ved at 2/3 at alkoholikere i minnesotabehandling opnår varig ædruelighed, er ikke sikker på disse tal, kan kun sige at mit liv blev reddet. Samfundet burde også stille deres ydelser i forhold til hvad de mister til betaling af følgesygdomme, vold...osv. Det er MANGE penge.

Det lyder som en god ide at gå til TV.

Jeg håber for dig og din kæreste, at i på en eller anden måde finder pengene til dette ophold, for mig har det været de bedste penge jeg har givet ud.

Kærligst Sofia
Allerkæreste!

Prøv at kontakte DCAA - Dansk Center vedr. Alkohilisme og andre afhængighedssygdomme

Fysisk adr: Valdemarsgade 47
1665 København V

Tlf.: 33 23 33 03/33 23 31 03
Fax.: 33 23 12 03
E-mail.: dcaa@dcaa.dk
www.dcaa.dk

Jeg citerer fra deres formålsparagraf:

"...DCAA's foretrukne behnadlingsmodel er baseret på Minnesotabehandlingens principper.
Foreningen visiterer også til andre relevante behnadlingstiltag efter behov. Der tages i all tilfælde hensyn til den enkelte klients behov og tilstand ved enhver konsultation...."

Prøv det! Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at de kan skaffe den rette hjælp, men det er da et forsøg tættere på respekt og forståelse for jeres helt fornuftige og fuldstændig legitime behov!- end det stive og forstokkede system, som jeg udmærket kender selv, alt for godt!

Holdt fast! Dit indlæg/sag er i allerhøjeste relevant! Giv ikke op! Hold ud! Bliv ved! I skal nok komme igennem! I fortjener det!

Jeg sender mange respektfulde og varme tanker! Neeej hvor blev jeg gal på jeres vegne, igen!!!

Kæmpeknus, kom videre, bliv ved at kæmpe for jeres fuldt ud berettigede sag! Det skal nok lykkes på den ene eller anden måde! Det ska nok lykkes!

Varmeste hilsner

Martin
Kæreste igen!

Vagttelefon for AA i Danmark:

70 10 12 24

Åbningstider alle dage 10-22

[www.anonyme-alkoholikere.dk]

Hvis I ikke allerede har været der! Der er gratis møder for alle der ønsker at holde op med at drikke. Kontakt med ligesindede...

Hjælp til selvhjælp. Mange er blevet ædru ved blot at gå til møder, evt. suppl med noget trad. nedtrapningsmedicin.

Der ER muligheder for ordentlig hjælp! Lad jer ikke slå ud af et stift system der ikke altid, men sjældent har en pind forstand på hvor akut en sygdom afhængighed er!

Jeg er med jer og ønsker alt godt! eye rolling smiley

Lykkekram på vejen

Martin
PPS. Kære "Hjælp" fame om jeg vil finde mig i det!!! Jeg kender hele turen fra mig selv så her er endnu et tip:

Der er noget rimelig nystiftet Minnesotamodelsorienteret behandling, det hed Vejviseren tidl. Nu kan man finde oplysninger vedr. dette behandlingssted/uddannelsessted for folk med forståelse at alkholisme/kemisk afhængighed ER er sygdom, prøv det også, det koster en herregård, men såvidt jeg forstår efter at have læst lidt, kan de måske være behjælpelige med at støtte jeres kamp for ØK støtte...I øvrigt er der vist nogen eller flere indenfor Minnesotabehandlingssystemet der har prof. kontakt til deres respektive kommuner...

WWW. cenaps.dk

I skal have hjælp! I har ret til det! Bare fordi det er kontroversielle metoder man bruger gør det ikke jeres behov mindre legitimt!

Pokkers system! Nå, det kan I ikke bruge til noget lige nu! eye rolling smiley

Kom videre! Bliv ved! Kæmp!

Knuserkram for 3. gang!

Martin
16 Mar, 2006 11:04
Hej Sofia, hej Martin!
Tusind tak for jeres moralske opbakning.
Vi søger videre efter nogen, der kan og vil hjælpe os, og jeg håber det nås. Ellers bliver min kæreste næppe 40 år. Jeg er meget, meget glad for at høre, at nogle af I andre, der har været gennem "møllen", forstår hvor svært det er. Jeg rører selv sjældent alkohol, men efterhånden får jeg sgu snart lyst til at drikke mig en ordentlig kæp i øret og skide på det hele... Nej, jeg skal nok lade være!
Vi ser lige hvad der sker.
Kærligst "Hjælp".
16 Mar, 2006 14:16
Hej Hjælp.....selvfølgelig har en alkoholiker som alle andre, en ret til at have en mening om hvad den bedste hjælp og behandling er i deres eget tilfælde, man er jo "ekspert" i sit eget liv, problemet er jo så "bare" at denne ret bliver sat ud af kraft i det øjeblik man søger det offentlige om hjælp...ikke èn eneste ville have blandet sig i din kærestes valg af behandling hvis han betalte selv. Det er ikke kun alkoholikere der bliver dårlig behandlet i "systemet" eller føler sig dårligt behandlet, i det øjeblik du vil have det offentlige til at betale sygedagpenge og behandling så er der desværre visse spilleregler, og en af dem er at der som regel altid skal en eller anden afklaring til, før den endelige beslutning om et videre forløb kan træffes, også ikke alkoholikere kan opleve at blive videresendt til f.eks en anden læge eller anden behandling som betingelse for fortsat udbetaling af sygedagpenge eller betaling for hjælp. Som jeg læser dit indlæg så bliver han jo ikke direkte afvist, er der slet ikke mulighed for at han kan tage imod tilbuddet om forsorgshjem, og så ser hvad der sker....måske de der kan støtte ham i at et Minnesotaophold er det eneste rigtige for ham.

Venlig hilsen Ingrid.
16 Mar, 2006 15:48
hej hjælp
dig og din kæreste kan prøve og tage kontakt til familieklubben i århus.der kan i begge komme sammen og få hjælp.du kan se adressen på www.familieklub.dk
de bedste hilsner
frderik
17 Mar, 2006 11:36
Hej Ingrid!
Ja, du har bestemt ret i, at det ikke kun er alkoholikere, der risikerer at blive uværdigt eller uretfærdigt behandlet i "systemet". Og det er også rigtigt, at selvfølgelig vil der være visse regler, som også alkoholikere er nødt til at følge for at opnå en afklaring, der tillader det offentlige at hjælpe. Jeg ved også godt, at en del af problematikken netop kan være som f.eks. alkoholiker at finde ud af, at de regler altså også gælder dig (dvs. ham).
Jeg synes blot, jeg lidt for tydeligt ser systemet "glemme", at det bare ikke er hele forklaringen! Systemet har, ligesom en alkoholiker eller pårørende, sine egne store blinde pletter at arbejde med. Meget store!

Jeg håber inderligt, at den opfattelse, jeg i øjeblikket har fået af systemet her i Århus amt og kommune som koldt, afvisende og uretfærdigt viser sig at være forkert. Naturligvis er éns blik farvet af éns egen øjeblikkelige situation, - det ville være unaturligt andet.
Det er også meget muligt, at jeg om en uge enten punker min kæreste for ikke at tage imod hvad tilbud her nu er - eller meddeler ham, at jeg tror han er stærk nok til selv at få fingeren ud og gøre noget.
Der er bare mange, mange aspekter af dette her problem, og nogle af dem, der som sagt springer mig i øjnene lige nu, er:

1)Der e r folk her i landet, der helt konkret, helt fysisk og meget virkeligt ikke får den rigtige hjælp mod alkoholmisbrug, fordi de ikke selv kan skaffe sig den, sådan som de "burde". De sendes af og til bare ud på gaden igen, fordi de ikke er ædru...For fanden da! Tænk hvis min læge gjorde det sammene med et brækket ben!

2)Det ser ud, som om en kamp på økonomi eller værdier i selve hjælpeapperatet forstyrrer arbejdet med at se at få nogle folk gjort raske.
Det ser også ud, som om der er "hjælpere", der finder det rimeligt, at man lægger enhver form for fri vilje, værdighed eller selvstændig mening på hylden, hvis man er alkoholiker - eller for den sags skyld f.eks. bistandsmodtager eller sygedagpengemodtager.

Hvis man som min kæreste er både alkoholiker og bistandsodtager, forventes det nærmest, at man lægger sig ned med alle fire i vejret og er taknemmelig for hvadsomhelst nogen overhovedet finder for godt at tilbyde én.

Kun få tænker på, at der faktisk allerede har skullet bruges stor snilde, selvstændighed, tankekraft og overlevelsesinstinkt for overhovedet at overleve i den situation. Overlever man, har man allerede bevist, at man er dygtig.

Har man på forhånd en idé om en foretrukken
- f.eks. privat behandling - tolkes det bekvemt som en slags "alkoholisk stædighed" Den møder man sikkert også tit! Men skulle der ikke være andre aspekter?
Jeg efterlyser sans for nuancer og for forskellige behov i behandlingsapperatet. Det skal da dreje sig om, hvad folk har brug for, når de beder om hjælp, - ikke om, hvad amtet tilfældigvis har investeret i de seneste 10 år!

Selv om man er alkoholiker, kan der jo godt også være helt reelle, erfaringsbaserede grunde til at ville noget bestemt...på samme måde, som man også godt kan vise sig være syg, selv om man er hypokonder - og der kan sagtens ske at være nogen efter én, selv om man er paranoid! :-)

Hej Frederik, forresten - tak for henvisningen til familieklubberne. Der kan man også kun møde op ædru, men måske kan vi komme til at bruge eres tibud senere engang.
17 Mar, 2006 12:31
Hej Hjælp......vi er meget enige, i lige præcis dit tilfælde er jeg 100% enig i at det er for tåbeligt ikke at bevilge din kæreste det ophold på Minnesota, alene ud fra tanken om at der skal sættes ind mens han er supermotiveret, det er simpelt for tåbeligt at folk ikke har deres frie vilje, fordi de ikke lige står med 70.000 kr. i hånden.....jeg kunne forestille mig at han måske kan søge e.v.t efter bistandsloven om et ophold....får han et skriftligt afslag så har han mulighed for at klage....jeg håber det bedste for dig og kæresten.

Venlig hilsen fra Ingrid.
Sofia1
17 Mar, 2006 15:06
Hej Hjælp.
Prøv at kontakte "Tjeles venner" som er en forening af ædru alkoholikere, der ønsker at hjælpe alkoholikere til et minnesotaophold. Dette gør de ved at tilbyde lån, og en god afdragsordning, måske i kan bruge det til noget.
Det vile være rart at høre hvordan det videre forløb med din kæreste går, håber at du vil holde os opdateret
kærligst Sofia
21 Nov, 2017 15:29
Sofia1 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Hjælp.
> Prøv at kontakte "Tjeles venner" som er en
> forening af ædru alkoholikere, der ønsker at
> hjælpe alkoholikere til et minnesotaophold. Dette
> gør de ved at tilbyde lån, og en god
> afdragsordning, måske i kan bruge det til noget.
> Det vile være rart at høre hvordan det videre
> forløb med din kæreste går, håber at du vil
> holde os opdateret
> kærligst Sofia

Jeg vil også varmt anbefale at tage et sådan tilbud. Jeg havde en alkoholiker-ven som tog kviklån for at betale for behandlingerne. Det skabte ham problemer, og det kan langt fra anbefales.

Varmste hilsner fra Peter,
Håber det hjælper. Skriv hvis der er noget.
21 Nov, 2017 15:31
Sofia1 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Hjælp.
> Prøv at kontakte "Tjeles venner" som er en
> forening af ædru alkoholikere, der ønsker at
> hjælpe alkoholikere til et minnesotaophold. Dette
> gør de ved at tilbyde lån, og en god
> afdragsordning, måske i kan bruge det til noget.
> Det vile være rart at høre hvordan det videre
> forløb med din kæreste går, håber at du vil
> holde os opdateret
> kærligst Sofia

Jeg vil også varmt anbefale at tage et sådan tilbud. Jeg havde en alkoholiker-ven som tog kviklån for at betale for behandlingerne. Det skabte ham problemer, og det kan langt fra anbefales.

Varmste hilsner fra Peter,
Håber det hjælper. Skriv hvis der er noget.
21 Nov, 2017 15:33
Beklager at jeg vækkede liv i en gammel tråd. Synes bare det var vigtigt at få skrevet.

Kærligst,
Peter

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 21/11/2017 15:33 af PeterKlejne9.
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: