Velkommen! Log ind Lav ny profil

Ensomhed

Indsendt af faith
faith
Ensomhed
16 Jul, 2007 19:30
Hejsa allesammen..

Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd omkring emsomhed, og hvordan man takler eller har taklet den.
Jeg tror der er mange der går i en frygtelig ensomhed.

Jeg ved jeg gør i hvertfald fra tid til anden, og når det kommer der til ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv og mine tanker forandre sig drastisk.

Hvordan er eller har jeres ensomhed været og hvordan takler i den?

Jeg syntes godt jeg kunne bruge nogle input og tror ikke jeg er den eneste der kan..

Knus

Re: Ensomhed
18 Jul, 2007 8:01
Hej Faith

Ensomhed.Det er faktisk et meget godt emne,da jeg tror du ret i mange går rundt og føler sig ensom.

Da jeg i sin tid skulle stoppe med at drikke,flyttede jeg til en anden by 50km. væk.Jeg havde fået nyt arbejde,og ville starte på en frisk.

Desvære var det ikke så nemt,da jeg var meget nedbrudt pga.mange års misbrug.

Jeg tror faktisk der gik næsten et år inden jeg begyndte at møde andre mennesker.

Det var først da jeg begyndte at komme i AA,og begyndte at arbejde med mig selv,at jeg fik så meget selvtillid og selvværd,at jeg turde gå ud og møde andre mennesker.

Det jeg prøver at komme frem til er,så længe man har det dårligt og ikke rigtigt tror man er god nok,er det meget svært at komme ud af ensomheden.

Når man har fået bygget noget selvtillid og selvværd op,er det pludselig meget nemmere.

Jeg tror en af vejene ud af ensomhed,er at man skal lade være at tro man er underlig fordi man ikke har så mange mennesker omkring sig,man skal ikke være bange for at bruge de ting der er for ensomme,det kan være grupper for ensomme,og mange andre tiltag for ensomme,man opdager hurtig de mennesker der kommer der,er lige så normale som en selv.

Håber du kan bruge lidt af det,jeg fik rodet sammen.

Kh.Toby

Ingrid.
18 Jul, 2007 14:30
Hej Faith....ensomhed er for mig to ting...ensomhed fordi man ikke kender ret mange mennesker, eller den ensomhed man kan føle blandt mange.

Jeg tror det er normalt at vi pårørende kan føle os noget så ensomme, på mange områder står vi fuldstændig alene med vores følelser og tanker, det er det der er så sørgeligt med alkoholbørn, de åbner ikke op og kan ikke sætte ord på de forladthedsfølelser de slås med, de tror virkelig på, at de er Palle alene i verden, og mange har også den erfaring at hvis de på et tidspunkt HAR prøvet på at tale om det, så bliver de ignoreret og får dermed følelsen af at de er galt på den....selv i dag, med så meget fokus på alkoholbørn er selv mange professionelle i systemet berøringsangste.

Er det "bare" almindelig ensomhed, så er der de muligheder Toby skriver om...men er det den ensomhed blandt mange, så tror desværre at vi må affinde os med det, min erfaring er at INGEN som ikke selv har prøvet at vokse op i en alkoholisk familie, overhovedet kan forstå det....der er bare nogle ting man selv skal have prøvet for til fulde at fatte det.

Har du en bekendt eller en veninde i din omgangskreds som selv er alkoholbarn, så kan det være en befrielse og en helt speciel oplevelse at tale om det med vedkommende, for han/hun ved lige på en prik hvad man mener og taler om...sådan en bekendt har jeg, og tit starter jeg en sætning om de følelser og tanker som alkoholbørn har så mange af, for at opdage at min bekendte gør sætningen færdig....fordi hun er der selv....en forståelse som kan være svær for alle andre.

Personligt er jeg ikke ensom på den måde at jeg mangler folk omkring mig, men jeg føler mig tit alene med mine tanker, sådan tror jeg altid det vil være, jeg tror på, at selv om jeg er kommet hel ud, så vil der altid være rester tilbage...ensomheds og forladthedsfølelsen er en af dem der til tider kan plage.

Venlig hilsen Ingrid.
faith
18 Jul, 2007 15:27
Hej Toby..

Tak for dit svar.
Ja nogle gange bliver det bare for uoverskuelig og man føler sig palle alene i verden.. Så det kunne være meget rart at have nogle retnings linjer selv om det måske ikke er den alle man kan brug kunne det jo være der dukkede nogen op..

Min ensomhed opstår for det meste hvis jeg føler mig glemt eller svigtet på et eller andet led, så føler man sig ikke god nok og man forstår ikke hvorfor det skal være sådan!! Så likker jeg mig inde og så opstår den ensomhed jeg taler om.. Hvor jeg ikke længere kan overskue noget og tankerne bliver rimelig stride..
Men jeg vil da så sige at efterhånden tager det ikke uger eller måneder længere at komme over, nu kan der være tale om et par dag måske lidt mere men ikke noget i stil med førhen..
Men ensomhed kan jo være forskellig fra person til person, hvordan man oplever den, og hvad man gør for at rette op på den. Så jeg tænkte bare at jeg da nok ikke var den eneste som gik med den og det kunne være en god tråd, som kunne hjælpe andre end mig. Men det kan jo kun tiden vise..

Tak for dit svar..
Knus
faith
18 Jul, 2007 15:48
Hej Ingrid..

Ja det er lige præcis den følelse jeg render rundt med, jeg mangler ikke folk omkring mig, men alligevel føler jeg mig tit alene og forladt.
Det er helt galt hvis jeg har prøvet at række ud efter en for at få "opmærksomhed" eller hvad man skal sige og der ikke er nogen respons igen, så begynder den.

Jo jeg har en veninde som gør mine sætninger færdige for mig, men hun er ikke alkoholbarn, hun har lidt af omsorgssvigt, det har vi jo sådan set også i den grad endda..
Men jeg har det med at knytte mig til de forkerte personer dem som nemlig ikke giver opmærksomhed, det er som om jeg søger tilbage til dengang, og jeg fatter det bare ikke. Men jeg bliver ved og ved med at søge deres opmærksomhed, eller det vil sige jeg har en "veninde" som jeg gør det ved. De andre lytter gerne til mig men de forstår det bare ikke altid, ja det gør jeg jo egentlig heller ikke.

Men det værste er bare, at når det kommer så langt ud, hvor det hele bliver sort, kan jeg bare ikke styre mine tanker, de giver den bare fuld gas derud af. Det kommer somregel, som jeg skrev til Toby, hvis jeg føler mig glemt eller min såkaldte veninde bare ikke giver respons.
For tit føler jeg mit hjerte er lagt på en blok for at rede det hele og når der så ikke er nogen form for respons, ja så glipper den sgu lidt..
Men jeg har jo nogle rigtige veninder, jeg ved bare de er der, så nogle gange glemmer jeg, at det egentlig er dem jeg nok hellere skulle ty til når det er, men nej nej jeg skal helst gøre det værste for mig selv, nemlig blive ved med at søge den opmærksomhed man ikke kan få.
Så egentlig skaber jeg den ensomhed selv tit i hvert fald. For jeg har faktisk rigtig mange omkring mig og som faktisk også holder af mig, nogle gange så glemmer jeg bare at det er dem som betyder noget..

Jeg ved ikke om du kan forstå mit rod, men jeg har prøvet at forklare det så godt som jeg nu kan..

Knus
21 Jul, 2007 18:32
Hej faith

Jeg gemmer mig også, jeg kan ikke række ud og be' om eller bare tage imod.

Jeg giver og giver, når nogle har brug for mig, er jeg der som et søm.

Jeg føler ikke jeg har ret til at modtage fra dem, jeg svigtede da jeg drak.

Jeg ved det er forkert at føle sådan, men jeg arbejder hårdt på at ændre det, det tager bare så lang tid, hvilket psykologen også har forberedt mig på.

Jeg håber det giver lidt mening.

KH
Marianne
PS jeg er både tidligere alkoholiker og pårørende.
faith
22 Jul, 2007 13:15
Hej Marianne..

Jo det giver mening for mig, jeg forstår faktisk det hele..

Jeg har fået afvide at jeg skulle til at blive mere egoistisk, og ikke vie mit liv til andre, hvilket da nok også er rigtig nok men så alligevel.. Man er vokset op med at hjælpe andre end sig selv, hvordan skal man så lige kunne lave det om, og et eller andet sted har jeg heller ikke lyst til at lave det om, jeg ville gerne bare at folk også huskede lidt på mig fra tid til anden!!!

Hvordan arbejder du med det? Er der nogle ting som er godt at gøre? Et eller andet, man kan gøre når det hele bliver træls?

Knus
Ps jeg er ligeglad med hvilken titel man har pårørende eller alkoholiker, man kan garenteret godt hjælpe hinanden alligevel
23 Jul, 2007 15:06
Hej faith

Jeg øver mig på at gå ind til naboen og drikke en kop kaffe, uden der først er sagt "kommer du ikke lige og får en kop kaffe".

Desuden er jeg begyndt at sætte ord på hvis jeg mener noget kan gøres anderledes på mit arbejde, mine tanker og ideer er lige så gode som andres.
Nogle gange bliver de også ført ud i virkeligheden og er dermed en ros til mig.

KH
Marianne
faith
24 Jul, 2007 0:53
Hej marianne..

Det lyder godt, det er da også rigtig dejligt med ros, ens selvværd vokser en del..
Hm jeg har ingen problemer med at råbe op på mit job, men herhjemmer er det en helt anden historie. Er ræd for alle mennesker ja eller ikke dem i min kreds men alle som er udenfor. Jeg har den indstilling at alle egentlig bare hader mig, men det er måske pga det syn man har på sig selv, ved det ikke..
Jeg ved snart ikke længere nogle gang er det bare skruen uden ende, men sådan er livet vel..

Håber det bedste for dig!!
Knus
24 Jul, 2007 8:24
Hej Fatith.

Hvad skulle gøre dig så interessant,at du tror folk gider komme fra nær og fjern,bare for at hade dig(det er naturligvis sarkastisk).

Selv gik jeg rundt med en følelse af,at alle grinede af mig. Når jeg gik i butikker,arbejde,om det så var i den anden ende af landet,så fulgte de efter,bare for at grine af mig.GU GJORDE DE DA EJ!!!

Noget der hjalp mig i starten,var at snakke inden i mig selv.Jeg sagde f.eks.JEG ER GOD NOK SOM JEG ER,syntes jeg nogen grinede sagde jeg,DET ER JO IKKE SIKKERT DET ER MIG DE GRINER AF,OG HVIS DE GØR SÅ KOSTER DET IKKE NOGET.

Det kan måske lyde åndsvagt,at gå og snakke med sig selv,men helt ærligt ven,det gør du også nu,det er bare negative tanker.

Jeg ved ikke hvornår jeg ikke tænkte over det mere,det kom sådan lidt efter lidt,så jeg ikke opdagede det.

Prøv det hvis du har lyst,det koster ikke noget.

Kh.Toby

pia
24 Jul, 2007 12:53
Hej toby

Nej det koster ikke noget det har du ret i..
Jeg vil prøve at følge dit råd.. Men nogle gange er det bare svært for det er jo en indgroet vane, men jeg er opmærksom på det..
Men ja du har ret hvad skulle gøre mig så interessant at folk gider det.

Gamle vaner er bare svære at slippe af med til tider.

Men jeg vil give det er forsøg.

Knus og tak
faith
24 Jul, 2007 12:57
mit navn er pia som du kan se jo
Ingrid.
24 Jul, 2007 13:13
Hej Toby...det er overhovedet ikke nogen dårlig idè, sådan at tale med sig selv....det er en god øvelse i at lære at sige fra, jeg bruger tit den metode og kan også føre en tænkt samtale mellem to personer...en slags øvelse når man f.eks er meget usikker...det svarer til at man laver en slags rollespil med sig selv, og det fænomen er også kendt i psykologien...jeg tror mange gør det helt ubevidst, f.eks er det meget almindeligt at skælde sig selv ud...i de situationer hvor man virkeligt har gjort noget dumt...så helt klart kan metoden bruges, tit ved man jo også når man har gjort noget godt, og hvis der så ikke er nogen til at rose....tjah...så må man selv.

Venlig hilsen Ingrid.

25 Jul, 2007 8:13
Hej med jer.

Det er klart at det syntes umuligt,at vende negative tanker,mens man har dem.

Men tag noget så simpel som udsende(noget i piger ihvertfald kender til)Jeg var på ingen måde tilfreds med mig selv,heller ikke med mit udsende.Men ved hele tiden at fremhæve de ting der var okay,og hver gang jeg så mig i spejlet,sagde til mig selv,du er for lækker,jeg begyndte også at gøre det man nu engang kan gøre selv,med hudprodukter og sådan,det har sku gjort at jeg ser mig selv som en model,og tro mig,det er jeg ikke.

Det hele ligger i at vende tingene om,tror man folk griner af en,så kunne det jo også være at de var i godt humør.
Tror man folk syntes man er dum,så kunne det jo også være de syntes man var klog(folks ansigtsudtryk er det samme ved begge dele).
Osv.Hele tiden vende det negative til positivt.Så lover jeg,at inden der er gået et år,så kan man slet ikke tænke negativt.

Faith du skrev at dem i din kreds,havde du ikke problemer med,så er alt jo som det skal være.Hvis du bor i en by med 100.000 indbygger,og du kun er sammen med 20 af dem,hva rager det så dig hvad resten tænker.Hvis du istedet for at tro at du skal gøre noget for at de kan lide dig,vender det til at hvis de vil ind i din kreds,så må de sku gøre sig umage,det er ikke hvem som helst der så heldig.

Vend det om!!!

Kh.Toby

faith
25 Jul, 2007 13:17
Hej Toby

Du har helt ret..
Lige nu er det nok om at fokusere på de små ting, altså min kreds, verden kan komme senere, når man er blevet bedre til det.
Jeg glemmer bare de små skridt, hellere tage de store så det er overstået.

Tak for dine råd, jeg vil prøve at følge dem.

Knus
Minime
23 Jan, 2017 21:07
Hey. Føler mig meget alene i hver dag har ikke så mange venner den ene gik bag min ryg og svine med til min Eks k og de andre tænkte kun på og gå i byen hele tiden
Fest hver weekend sådan er jeg kkke kan ikke se det sjove i og ellers er de falske og lyver for en er så følsom og ked af det lige den tid her
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: