Velkommen! Log ind Lav ny profil

Længe siden smiling smiley

Indsendt af Dorthe1
Længe siden smiling smiley
27 Apr, 2016 11:00
For et år siden, måtte jeg vælge min søn og datter fra..

Jeg kunne simpelthen ikke længer holde til at være, alkoholiker...godt nok på nedsat tid...mor og mormor, sygepasser, tlf mor midt om natten, min søns ulykke i Norge, min datters fars alt for tidlige død.... osv osv....jeg kunne bare ikke mere.
At jeg så var så dum, at melde det ud på facebook...var idiotisk..

Jeg har i det år der er gået, trådt vande....kun kontakt til barnebarnet pr sms til jul og fødselsdag angående ønsker.

Var kommet så vidt, at jeg måtte lærer at leve uden børn og barnebarn....hvilket jeg jo ikke var hverken den første eller sidste der har prøvet.

Jeg deltog som kogekone ved Frellsens hær juleaften, for ikke at sidde alene og sikke en dejlig aften jeg havde...

Jeg gjorde op med mig selv, at jeg ikke ville tages som en selvfølge...det skulle....hvis det var....ikke være som før.

Min glæde var stor, da der var åbning pr sms fra min datters side for en måned siden.
Der gik noget tid med det....forbandede sms :-) hun ville have en snak og for 14 dage siden, så tog vi den....hende og jeg,- kors jeg var nervøs og havde skrevet hele 3 A4 ark hvor jeg beklagede mit manglende fravær, mine mange tilbagefald, min omklamrethed, når noget ikke helt gik efter planen.Ja beklagede i det hele taget mig...
Da min søn kørte galt og min datters far døde ønskede jeg for alt i verden, at holde om dem...kysse dem, holde i hånden og sige.....det skal nok gå......men.......det ønskede de ikke...de klarede den selv....og jeg tog et tilbagefald...

Vi har nu fundet en løsning der hedder, at jeg må se/hente mit barnebarn i skolen hver 14 dag og tilbringe eftermiddagen med hende og så ses min datter og jeg ca hver 3 uge.

Jeg mangler min søn....men jeg træder vande og håber....håber og håber...måske kommer han også tilbage.

Min løsning...hedder antabus 2 gange 400 mg om ugen, for hvor har det været så ufattelig fattigt det år....fattigt på samhørighed, på kærlighed og nærvær og på.... at være nogens mor og mormor...

Jeg er sku så taknemmelig.....at jeg ikke nåede at smide mine børn helt ud, at min datter på baggrunde af 25.000kr psykologhjælp, er i stand til....at gi mig en chance mere.

Her på Fyn er det snevejr...men i mit hjerte skinner solen...

Redigeret 2 gang(e). Sidst redigeret 28/04/2016 6:47 af Dorthe1.
Re: Længe siden smiling smiley
27 Apr, 2016 11:33
Dorthe1.

Og så sidder der hèr, mindst 1 pårørende der bare er så kisteglad, på dine vegne.

Netop din historie er både historien om, hvordan pårørende er nødt til at passe på sig - og så er det historien om hvad først og fremmest en dyb selverkendelse og bare èt forsøg på ædruelighed kan gøre, både for èn selv og omgivelserne.

Og så har du altid haft, en helvedes god ærlighed, også til meget stor gavn og eftertænksomhed for mig personligt.

Godt du deler her på Hope, du viser tydeligt at håbet aldrig helt dør - hvis begge parter er villige nok.

Du går forhåbentligt og endelig - en god sommer i møde.

Kh Ingrid.
27 Apr, 2016 12:00
Kære Dorthe...

Hvor er det skøn læsning...spinning smiley sticking its tongue out

Du fortjener, at solen skinner i dit hjerte og, som Ingrid siger, så sidder jeg også som Pårørende og glædes over din utrolige ærlighed, selverkendelse, ansvarstagen og kæmpen for dig selv og dine...

Du er, selvom det har været hårdt for dig, beviset på hvad der skal til for, at skabe muligheden for at alkoholiker og Pårørende igen kan mødes...

At dine børn har "sat dig stolen for døren" tidligere og du så har taget beslutningen om at respektere deres valg for, imens, at kigge indad og handle på dine valg, får mig ærbødigt til at sende 100000 klap på skulderen og STOR respekt til dig... thumbs up

Jeg ved du har kæmpet og ved også, at du besidder evnen, viljen og modet til, fortsat at kæmpe...

Dejlig læsning på en regnvåd dag...;-)

Kh og varme tanker, Søs
27 Apr, 2016 12:05
Kære Dorthe

Tak for dine ærlige udmeldinger. Jeg har jo haft lejlighed til at følge dig på FB, det du nu har meldt ud, og kunnet pippe lidt med ind imellem.

Du er sgu en sej gammel tøs, der ikke bare lige gi'r op, selv om det ind imellem ser mere end sort ud. Og dermed et lysende eksempel for andre på, at det virkelig kan lade sig gøre. Endda selv om ude fra kommende omstændigheder bestemt ikke gør det nemmere.

Godt at du også lige slår et smut omkring Hope, hvor du kan få sat ord på og læsset ordentligt af. Det løser ikke problemerne, men letter lidt på samvittigheden, og er samtidig skønt at kunne dele sin glæde med andre, hvoraf de fleste kan forstå hvad det er du er ude i, og hvad du mener.

Vi har 'kendt hinanden' nu i ca. 13 år, altså siden Hopes spæde start, og siden også på FB. Og tro mig, jeg glemmer heller aldrig vores møde i Køge for vel 12 år siden.

Jeg ønsker dig fortsat fremgang og lys forude 'med det hele', og vil om muligt fortsat støtte dig på de medier vi er fælles om.

Kærlig hilsen og stort kram

JørnL
27 Apr, 2016 13:14
God og ærlig læsning.
Godt at men kan suge erfaring fra jer som har været med på HOPE i mange år.
Tusind tak for jeres ærlighed thumbs up

MOCCA
27 Apr, 2016 19:57
Åhr...jeg bliver da helt rørt nu....................

Tusind Tak for alle de pæne ord....

Kærlig hilsen Dorthe1
Rask efter at naboen havde taget Ebbe i hoved og en hvis legemsdel og smidt 4 5 meter ligesom på en murstenshus ... Havde det Været bare på 2 meter kunne jeg ikke havde skrevet dette. Ebbe var døde. Æv sikken en nabo. Det erlige en uge siden.
26 Sep, 2016 18:15
Så er ringen sluttet :-))))))))))))))

Var i lørdags den 24 september, sammen med min søn og hans forlovede..
Og han sagde, at jeg godt måtte gi ham et moar kram :-))))))

De er flyttet til den by, hvor min datter og jeg også bor.....
Og han er blevet forlovet min søn....med den sødeste pige.

Han har frygtelig meget stål i kroppen efter ulykken i Norge.
Stål i skulderen og stål i lårbenet....men han klarer den og har også arbejde,
som lastbilchauffør....

Så hvis jeg ellers opfører mig ordentligt og lader flasken stå...
Så er både mine 2 dejlige børn og mit barnebarn atter en del af mit liv..

Det kan lade sig gøre, hvis du arbejder for det...
1 dag af gangen 24 timer...

Dorthe1
26 Sep, 2016 18:41
Tillykke Dorthe

Rigtig godt gået, og hold nu fast smiling smiley

k.h. JørnL
27 Sep, 2016 0:00
Kære Dorthe...

Hvor er jeg glad på dine vegne...;-)

Du har kæmpet, så det ikke kan beskrives og som jeg tidligere har skrevet, så varmer det mit "voksne barn" hjerte at læse, gennem mange år, hvordan du har taget ansvaret og lavet de ændringer der skulle til for, at dine børn har turdet "lukke" dig ind i deres liv igen...

Du har fortjent den lykke og glæde der nu kommer din vej og jeg ønsker dig SÅ meget tillykke med den gave du har fået... Eller nærmere, det du har kæmpet så hårdt for, skulle lykkes...

Jeg glædes over at læse, at det KAN lykkes, selvom det ikke var mine forældre det lykkedes for og du har min største respekt...

Kh, Søs
28 Sep, 2016 23:24
Hvor er det dejligt at læse .

Tillykke med hinanden <3
18 Feb, 2017 11:49
Hej
God tråd denne her.
Den er jo snart 1 år gammel. Så kunne da godt tænke mig en opdatering på hvordan det går nu.

MOCCA
20 Feb, 2017 7:47
Hej Mocca..

Jae...hvordan går det...det går da....sådan nogenlunde....

Min søn og hans forlovede er gået fra hinanden og som om jeg ikke vidste det....så trådte mit mor gen op som trold af en æske og jeg forsøgte med alverdens kærlighed, omsorg og telefonopkald, at være der for ham......

Det ønskede han så ikke....
Fandens,- at jeg ikke havde lært en hujende fis, fra alle de gange, hvor jeg bare har været " for meget"

Nu ....har jeg så....langt om længe....givet slip i ham.....nu må jeg vente....og håbe,- at han måske kommer tilbage...en dag..men jeg forventer det ikke længere....

Har lige haft mit barnebarn på ferie i 3 dage,- og det gik gevaldigt hyggeligt..
Elsker den lille fis..
Min datter er jeg flere gange om ugen i kontakt med...vi har været ude at spise en del gange, vi har foretaget os ting sammen hende og jeg.
Ønskede mig i julegave, en halv dag sammen med hende...og den har jeg fået flere gange..
Hun har inviteret mig til koncert med Fokeklubben her i Marts...Glæder mig..

Juleaften tilbragte jeg igen hos Frellsens hær i køkkenet og igen, gik jeg derfra med en vidunderlig følelse af, at have gjort noget for andre...uden beregning...

Er også blevet frivillig i ældresagen...underviser i IT..

Og så har jeg sku da fået en kæreste....langt om længe, har jeg givet tilladelse til, at lukke et andet menneske ind i mit liv..
Og han kender hele historien...råt for usødet...svesken på disken...

Jeg drikker en fandens masse kaffe, ryger stadig mine smøger...har 4 flasker rødvin stående på vinreolen....som efterhånden har stået der over et år...
Og det røre mig ikke...

Det rører mig ikke.....fordi jeg er kommet til den erkendelse...
AT JEG ER MEGET MERE VÆRD....END ET TILBAGEFALD....
Hvor det er lige så sikkert som AMEN i kirken, at jeg mister alt igen....ALT...inklusiv mig selv..

Jeg drak, for det første fordi jeg er alkoholiker...men også fordi, at jeg ikke magtede at være i det liv, jeg havde...
Jeg kunne bare ikke finde ud af, at vende skuden...at stoppe den forbandede rutchetur, nedtur...nedørelse af mig selv...
Åhr hvor var det dog nedværdigende...

Jeg finder mig ikke i en skid....nu er det slut..
Og alkoholen skal ihvertfald ikke ha adresse hos mig..
Såre simpelt, men dog så svært, når man sidder i saksen..

Ønsker alle en rigtig dejlig mandag..

Kram Dorthe1

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 20/02/2017 7:59 af Dorthe1.
20 Feb, 2017 8:07
Kære Dorthe

Godt at høre fra dig - også på dette medie - forstår at du som sådan 'holder skruen i vandet', og gør hvad der skal til. Vi er som bekendt ikke længere fra den første genstand end en armslængde, uanset hvor længe vi har været ædru.

Jeg er godt på vej til de 19 års ædruelighed nu, fortsat ved at tage én dag ad gangen. Halve løsninger og såkaldte gyldne løfter dur bare ikke, det gælder om at gøre det rigtige, og fortsat at nøjes med det. Tage livet på livets betingelser, ikke lade sig ophidse for meget, kort sagt tage det roligt og dermed bevare overblikket.

Hope er igen blevet en stille størrelse, men der er jo også flere steder at henvende sig/skrive. Medier på nettet osv, selv om jeg foretrækker den personlige kontakt, og derfor fortsat er at finde i AA, som har hjulpet mig, og så mange andre til at bevare ædrueligheden.

Vi høres/skrives her og der, som vi plejer.

k.h. JørnL
20 Feb, 2017 8:26
Jeg må jo så sige,- at jeg ikke længere har min gang i AA

Da jeg efter vellykket minnesotabehandling i 2004, kom tilbage, var det for fuld skrue og med hele pakken..
90 møder på 90 dage, daglig bøn, ugentlig gang i kirken, frivillig i AA osv osv...

Det var nødvendigt for mig, for som så mange andre, så havde jeg mistet ALT incl min famile, mine børn og MIG SELV...Jeg skulle finde ud af...hvem hende Dorthe igrunden var..

Efter utallige tilbagefald og med en stenbuks stædighed...så fandt jeg ud af, at løsningen lå hos mig selv..
Den eneste der står til ansvar for mit liv....er mig..
Pis med, at jeg er misbrugt barn, alkoholiker,min mor aldrig sagde hun elskede mig, min mor, som var alkoholiker og da jeg blev gammel nok, var det mig der gik til købmanden for hende..omgang/ægteskaber med mænd der drak ...slog...var tyrraniske...så er/var det mit ansvar, at putte det i mit liv, som giver mening for mig...

Og det går rigtig godt..
Når bare jeg husker mig selv på, hvor jeg kommer fra..
at flasken kun er en armslængde væk...at det er MIG der vælger, hvis der skal siges skål..
At jeg hver aften går i seng og siger tak...
TAK for det liv, jeg endelig langt om længe har fundet...
Og TAK fordi jeg er gået ædru i seng...

Jeg har ikke længere behov for, at mødes med ligesindede alkoholikere..
Jeg lurer dem på lang afstand og desværre, så har jeg ikke " råd" til, at omgås dem, så længe de ikke vil komme til den erkendelse af, at de drikker...

For nogen hjælper det ene...for andre noget andet.
Man må selv finde sin egen vej...for der kommer ikke nogen og gør det for dig.

Kram Dorthe1

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 20/02/2017 8:46 af Dorthe1.
26 Feb, 2017 14:45
Hej Dorthe1
Dejligt med en update, og godt du klarer dig igennem livet.
Det må have været hårdt for dig med det du har mistet, jeg har heldigvis ikke mistet noget, men jeg er sikker på at var jeg fortsat havde drukket havde jeg mistet alt.
Din situation er godt beskrevet, jeg kan kun sende dig varme ædru tanker herfra.
MOCCA
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: