Velkommen! Log ind Lav ny profil

"Alkoholikeren giver dig skylden for stort set alt" fortsættelse af Jørn`s tråd

Indsendt af Ingrid B
"Alkoholikeren giver dig skylden for stort set alt" fortsættelse af Jørn`s tråd
27 Jun, 2016 10:43
Jørn.

Jeg syntes dit link til www.poverkvindernes artikel fortjener at få plads på Hope i hele sin længde, artiklen er taget fra Al-Anons folder "En karrusel ved navn benægtelse" og kan være interessant for andre pårørende. Så kan jeg samtidig slå et slag for Al-Anon, som har hjulpet rigtig mange pårørende, selv om jeg ikke er Al-Anon`er, så har jeg haft god gavn af deres litteratur - pårørendehistorier er forbløffende ens.

"Alkoholikeren giver dig skylden for stort set alt"

Hvis din partner drikker for meget, risikerer du at få skylden for alt, hvad der går galt. Det er dig der får ansvaret for alle skænderierne og alle problemerne, og måske får du ligefrem af vide, at du er skør og har brug for en psykiater.

Det kan være hård kost at leve sammen med et menneske, der drikker for meget. Hvis drikkeriet har udviklet sig til et misbrug, risikerer du som partner at få skylden for alt, hvad der går galt i hjemmet og i parforholdet. Det fremgår af en lille bog med titlen "Alkoholisme - en karrusel ved navn benægtelse" Bogen er udgivet af organisationen Al-Anon der hjælper pårørende til alkoholikere.

Ifølge den lille bog er partneren til en alkoholiker ofte såret og vred på grund af de gentagende drikkeepisoder. Det afføder en uheldig rollefordeling i parforholdet, hvor den ædruelige partner ustandselig tilpasser sig de kriser og vanskeligheder, der opstår som følger af drikkeriet. Partneren prøver alt muligt for at få parforholdet til at fungere og dermed bevise, at alkoholikeren ikke har ret i sine anklager.

"Benægtelse"
Når et menneske drikker for meget og bliver fuld, reagerer andre på drikkeriet og dets følger. Den, som drikker, mærker denne reaktion og drikker igen. Dette starter en ond cirkel af skyldfølelser og benægtelse, en nedadgående spiral og karruseltur, som er karakteristisk for alkoholisme.

Benægtelse er en central del af alkoholismen. Således benægter alkoholikeren typisk, at han risikerer at miste sit job. I stedet insisterer han på at han er den bedste og den dygtigste på arbejdspladsen. Men frem for alt benægter han, at han med sit misbrug har givet partneren og familien nogen som helst problemer.

Alkoholikeren giver sin familie - og især sin partner - skylden for al balladen, alle skænderierne og alle problemerne. Han kan endda insistere på, at hans partner er skør og har brug for en psykiater.

Det egentlige problem er imidlertid - ifølge den lille bog fra Al-Anon - at alkoholikeren udmærket er klar over den sandhed, han så kraftigt benægter. Han ved godt, at han er fordrukken, og han ved han har svigtet. Hans skyldfølelse og selvbebrejdelser e blevet uudholdelige, og han vil ikke finde sig i kritik eller råd fra andre.

"Den typiske alkoholiker"
Alkoholikeren er typisk en mand mellem 30-55 år, men kan naturligvis også være en kvinde. Han er som regel intelligent, dygtig og har ofte succes på sit job, men han har måske for store ambitioner. Han er følsom, ensom og anspændt og samtidig umoden, selv om han optræder på en selvstændig måde for at benægte denne kendsgerning. Han benægter også, at han er ansvarlig for følgerne af sin opførsel.

Ifølge den lille bog fra Al-Anon erklærer alkoholikeren typisk, at der er ikke nogen der skal fortælle ham, hvad han skal gøre. Det skal han nok selv bestemme. Det gør det meget vanskeligt for familien at tale om drikkeriet og dens følger. Selv når drikkeriet åbenlyst skaber alvorlige problemer , vil alkoholikeren simpelthen ikke diskutere dem.

Mennesker der er afhængige af alkohol drikker kraftigt og hurtigt, ikke stille og behersket. Det er muligt at han drikker åbenlyst, men han vil snarere prøve at skjule, hvor meget han drikker, ved at drikke alene.At han skjuler hvor meget han drikker, ved at drikke alene er en del af benægtelsen. Men det beviser, at han godt selv er klar over, han drikker for meget.

Han drikker mere end andre og oftere, og frem for alt. Det betyder langt mere for ham end for andre. Gentagen benægtelse ved at skjule flasken og drikke alene afslører, hvor vigtig alkohol er blevet for alkoholikeren. Flasken får ham til at føle sig bedre tilpas.

"På toppen af verden"
Efter en eller to drinks kan alkoholikeren ikke stoppe. Han er helt på toppen og opfører sig undertiden, som var han en lille Gud. Nu har han ret, og alle andre har uret. Det skal han nok vise dem, der måtte finde på at kritisere hans drikkeri. Når alkoholikeren er berusede er de ikke rationelle eller fornuftige, og de har ingen ansvarsfølelse. De kan b.la finde på at køre bil i beruset tilstand.

Hvis du som partner til en alkoholiker, finder dig i uretfærdigheder, lider afsavn, ustandselig finder dig i ydmygelser, accepterer brudte løfter, kommer til kort i ethvert forsøg på at klare drikkeriet og hele tiden bliver slået ud af din partners fjendtlighed mod dig, risikerer du selv at blive fjendtligt indstillet, bitter, angst og vred. Partneren til en alkoholiker er imidlertid ikke et sygt menneske, som er årsag til at manden bliver alkoholiker - det er lige omvendt. Hun er blevet belastet af at skulle leve med en alkoholiker.

"Du skal frigøre dig"
Det moralske spørgsmål i forbindelse med alkoholismen er ifølge udgivelsen fra Al-Anon også vigtig.

Intet menneske har ret til at spille gud og forlange, at alkoholikeren holder op med at drikke. På den anden side har alkoholikeren heller ikke ret til at fortælle alle andre, hvad de skal gøre, når han selv gør nøjagtig, hvad der passer ham.

Som partner til en alkoholiker er du i din gode ret til at nægte at handle, som om alkoholikeren i dit liv er Vorherre selv, hvis mindste befalinger og ønsker du må rette dig efter.

Som regel kan du ikke selv sige noget til din partner, for han hører overhovedet ikke efter. Den eneste effektive mulighed du har for at vise ham, hvad du mener, er at lære, hvordan du kan frigøre dig fra hans forsøg på at herske over dig - ikke i ord, men i handling.

Genkendeligt og brugbart - for mig, også som voksen barn - slet ikke så tosset med Al-Anons litteratur.

Pas på jer derude.

Ingrid.

Redigeret 3 gang(e). Sidst redigeret 27/06/2016 12:00 af Ingrid B.
Kan se på afhængigssiden, omkring begrebet benægtelse - at det er vigtigt at pointere, at artiklen er hentet hos Al-Anon og derfor er skrevet til og for pårørende, fint nok hvis alkoholikere kan spejle sig selv og kan de ikke, så er det værd at have in mente at Al-Anon`s foldere er skrevet til og for pårørende først og fremmest.

Netop pårørende, som er ramt af problemet, er jeg sikker på kan genkende rigtig meget.

Så derfor, enhver kan tage hvad de kan bruge og lade resten ligge.

Ingrid.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 27/06/2016 15:34 af Ingrid B.
Jeps, klart vigtigt at påpege oprindelsen.

Ganske som jeg gjorde i mit nu 12 år gamle indlæg om benægtelse, som jeg har fundet frem igen og lagt på afhængige-siden.

Det er skrevet målrettet på alkoholikere, hvilket tydeligt fremgår når man læser det igennem.

Og uanset om det er det ene eller det andet indlæg, er der jo ikke tale om en udtømmende liste, ej heller en facitliste til afkrydsning, men en generel betragtning af problematikken.

k.h. JørnL
Hej Jørn.

Jeg er altid omhyggelig med kildehenvisninger som står øverst, og det fremgår også flere gange i selve artiklen at den er fra Al-Anon - men noget kan jo nemt smutte i farten, og ikke alle kender Al-Anon, så derfor min tilføjelse, så der forhåbentlig ikke sker misforståelser.

Sjovt at læse dit genfundne indlæg nu, på afhængig - da jeg var spritny her på Hope læste jeg det også - uden at fatte en hat. Siden er tiden gået, en proces er afsluttet, og jeg ser og forstår ret mange ting nu med nye øjne.

Artiklen er god og fortjente en plads her.

Vh Ingrid
Hej Jørn.

Det går da vist ikke med generelle betragtninger af alkohol problematikkerne, det er helt vildt forbløffende at se reaktionerne, på ord og sætninger, der er skrevet målrettet til og for pårørende - specielt forbløffende er det, at "man" ikke tydeligt kan se, at på diverse "alkohollister" står der hverken personlige Hopenavne eller ordet alle (pårørende/alkoholikere) - vildt forbløffende reaktion, for hvad andet end diverse alkoholproblematikker skal man debattere her på Hope. Jeg personligt håber ikke på, at du fremover, ved lejlighed, vil undlade at være der for pårørende også, uansèt hvilken vej en pårørende vælger.

Sjovt som tingene kan flaske sig, jeg efterlyste for noget tid siden, hos specifikt dig, en artikel (fra AA) og har nu af sære omveje fundet selveste "Store bog" offentliggjort på nettet - da "man" jo altid, uansèt vej, kan lære nyt - bliver læsning af dèn bog, mit sommerregnvejrsprojekt i år - selv om jeg stadigvæk syntes sproget er lidt gammeldags, (har læst afsnittet målrettet til hustruer) så gør jeg bare som jeg plejer - tager hvad jeg kan bruge og lader resten ligge smiling smiley

Kh Ingrid.
Godmorgen Ingrid

Ind imellem opstår - eller måske rettere genopstår - debatter der til en vis grad handler om fortsat ambivalens. Noget der i min optik tydeliggør at det kniber med dels forståelse, dels det med at komme videre. Sådan har jeg såmænd også selv haft det for mange år siden, og det kan være meget godt at blive mindet om det.

Vi ER ikke alle ens, selv om vi skal samme vej. Det kan være et skridt frem og to tilbage, omveje, håb, tvivl, mod eller mangel på samme, nedprioritering, eller hvad ved jeg. Vi er jo også kun mennesker, med alt hvad deraf følger.

Bogen 'Anonyme Alkoholikere' - populært kaldet 'Store Bog' eller 'Blå Bog', blev lagt på AA's hjemmeside for et par år siden. Også selv om det måske præger salget af bogen i nedadgående retning, men vel i bund og grund en god beslutning. Jeg ved dog, at det ikke afholder alle fra ikke at købe den selv. Den kan være meget nyttig at have hjemme, og jeg kender flere som tager den med når de går til møder.

Med hensyn til sprogbrug forholder det sig sådan, at en revideret oversættelse dels skal være relevant, dels at der skal en flertals tilkendegivelse til fra AA's servicekonference, før det kan sættes i værk.

Og det er 'ikke bare lige' at overgive det arbejde til en professionel oversætter, for der er mange passager og ordvalg/sprogbrug, som kan gå tabt eller blive fordrejet, hvis ikke der er AA medlemmer involveret i en ny-oversættelse. Derfor tager det tid, og der ER en ny-oversættelse i gang lige nu, og har været det et par år. Men i princippet er førsteudgaven fortsat gældende, naturligvis.

Det meget autentiske ved værket er jo, at den i sin tid blev nedskrevet på basis af de første ca. 100 personer i USA, der blev ædru gennem AA. Og altså derfor meget langt fra at være en roman, en instruktionsbog eller lignende. Men ægte, levende menneskers samlede erfaringer, et helt unikt koncept.

I øvrigt er det der er mest nyt i hver ny udgave de personlige historier sidst i bogen. I mange år var det kun oversættelse af amerikanske beretninger, men senere er der kommet danske til, og der kommer et par stykker hver gang, såfremt nogle melder sig.

Og jeg skal skam nok fortsat bidrage hvor jeg kan, jeg kan sgu nok ikke lade være smiling smiley Jeg har jo haft den store glæde at opleve en del positive udgange på min aktive medvirken her på siderne. Ikke mindst i starten, hvor det var helt legalt at skrive på tværs af - dengang kun tre - fora.

Jeg ønsker dig god læsning, personligt finder jeg at bogen giver både indsigt og forståelse.

k.h. JørnL
'Jeg er ansvarlig

Når nogen – nogetsteds – rækker efter hjælp, ønsker jeg, AA’s hånd altid skal være til stede og for dette er jeg ansvarlig'

[www.aa-vejle.dk]
Hej Jørn.

Det er jo først her for nyligt, jeg så meget som har "vovet" at tale og skrive lidt om AA/Al-Anon, i starten forstod jeg ingenting og slet ikke alle skænderierne, dengang for 10-12 år siden - jeg forstod dog så meget, at, når konceptet kunne hjælpe rigtig meget/mange, så var det ikke en tilfældighed og besluttede at blande mig helt uden om. Jeg undersøgte lidt på Al.Anon og deltog også i et par møder - men besluttede så, at gå min helt egen vej og tage lidt hist og pist, sådan som det kunne falde for...til fordel for mig selv.

For mig er det så inderligt totalt ligegyldigt, om folk bruger AA/Al-Anon, danser cancan nøgen eller hænger på hovedet nedad i lysekronen - alt hvad der kan bruges til ædruelighed eller til at enhver pårørende passer på sig, har lige værdi i mine øjne og bør behandles respektfuldt og ligeværdigt.

Jeg glæder mig til at læse bogen - netop fordi der er selvoplevede historier i, enhver alkoholikers ædruelighed er jo netop til gavn og glæde for deres pårørende også.

Vh Ingrid
Kære Ingrid

Tak for din respons. Vi er helt på linje hvad angår diverse metoder og hjælp, for - som jeg tidligere har skrevet flere gange - så helliger målet midlet. Om man hopper på tungen, bruger det offentliges system eller hvad, det ER underordnet, det det gælder om er jo at blive - og ikke mindst forblive - ædru.

Selv har jeg dog 'tilladt mig' at slå til lyd for de åbenlyse fordele, der helt klart er ved at være sammen med mennesker som er i samme båd. Dem der har prøvet det selv, og ved hvor skoen trykker. Og det er næppe nogen tilfældighed at AA's hovedformål er at dele erfaring, styrke og håb.

Du har muligvis læst følgende, som jeg nogle gange har bragt i relevante fora, bl.a. 25. Dec, 2005 10:45:

"Folk begiver sig af sted ad forskellige veje, og benytter forskellige midler, for at nå frem til det sikre grundlag, der kaldes sammenhold (enhed).
Nogle rykker tillidsfuldt og hurtigt frem ad de veje, der har valgt, så overbeviste og hurtigt, at de overhaler alle andre.
Andre vælger, eller bliver dirigeret, om ad mindre direkte veje, som fører dem over ujævnt terræn.
Nogle få vælger bevidst at bevæge sig forsigtigt fremad, ikke på grund af manglende vished for, om det er værd at nå frem til den sikre grund, men ud fra en overbevisning om, at de ved at gå langsomt fremad kan forøge deltagerantallet, der til sidst når frem til målet.

Vi er et fællesskab, der bevæger sig hen imod ét fælles mål. Ikke alle er i stand til at bevæge sig i samme tempo, og vi bør kunne tage ved lære af et ydmygt paradoks.
Nemlig det paradoks der ligger i, at efternølerne oftest udøver flere gode gerninger hen ad vejen, end de hurtige og fremadstræbende, som ikke altid når at få øje på den udstrakte hånd hos den fælle, der har brug for hjælp.

Ruterne hen imod sammenhold (enhed) består ikke af hurtigt byggede veje til en enkelt tur, men derimod egentlige veje og stier, som vi i AA sandsynligvis vil få brug for at benytte om og om igen, så længe vort fællesskab består.

Gamle spørgsmål vil atter dukke op, og gøre indsigelse mod vor rejse ad de veje til sammenhold, hvor vi troede os sikre mod en hvilken som helst forhindring, og disse bør ikke ryste os.
Ej heller bør vi lade os slå ud af de røster, der indtrængende driver os frem ad andre, og nye, veje.

Lydene fra mænd og kvinder, der smeder redskaberne til den ny livsmåde, er mange og forskelligartede. Nogle tilhører ledelsestonerne, selv om intet menneskeligt lederskab behøves i nærvær af overbevisende og uimodståelige, åndelige kræfter.
Andre er stemmerne fra dem, der ønsker at overbevise sig selv og andre om, at kun de er i besiddelse af det helt rigtige værktøj.
Og endelig er der stemmerne fra de nedslåede, at et allerede udført arbejde må påbegyndes påny.

Og dog, hvem kan mon ud fra disse toner bedømme, om det er parlamentarikens formalisme, den specielle forsvarers intense overtalelse, eller den overbevisende smerte fra den, hvis ønsker er blevet overhørt eller afvist ...
Hvem kan mon bedømme, hvilke af disse medlemmer i vort fællesskab, der står for en fælles bøn om lys og forståelse og visdom?

Oplyst vil enhver sti se kortere ud. Ved at søge forståelse kan døren til visdom åbnes.

Sådanne gaver skænkes de, som hører bønnen i en andens hjerte, og lytter til den frem for andre lyde, som blot forvirrer dem."

-----

I teksten fremstår klart, at veje og midler frem mod målet er forskellige. Kun målet er fælles.

k.h. JørnL
Hov, der var faktisk også denne personlige tilføjelse:

Første gang jeg hørte det, blev jeg grebet af teksten, senere af selve indholdet.
For når jeg nærlæser det flere gange, finder jeg, at det rummer og indeholder så meget visdom og så mange kloge ord, som jeg kan bruge. Ligesom jeg er rimeligt sikker på at andre vil kunne have gavn af teksten.
De, der evt. ikke bryder sig om AA-tanken, kan jo bare abstrahere fra det eneste sted, hvor AA-navnet er nævnt. Det er med det som med så meget andet: Tag hvad du kan bruge, og lad resten ligge ...
Jeg vælger bevidst at skrive dette indlæg i det blandede forum, da også pårørende til alkoholikere, misbrugere, stordrikkere o.s.v. formentlig vil kunne se noget af den visdom og kloge ord, der ligger i det.
Jeg mener helt klart, at uanset hvilken vej vi vælger mod et - fælles - mål, for der er mange, så kan og bør vi lære af hinanden. Og at vi ikke bør lade os slå ud af, at vi måske føler os hægtet af, ryger ud i tilbagefald o.s.v., men at vi ufortrødent skal fortsætte. Og prøve på at forcere alle de hindringer, vi uvægerligt vil møde på vor vej.
Samt, ikke mindst, at vi skal lytte til andres erfaringer, gode som dårlige, for de kan være med til at vise vejen på længere sigt.
Ved at være åben, ærlig og søge forståelse kan vi endda være med til at hjælpe andre på vor vej, uanset hvor langt vi selv er i vort forløb. Det gælder om at sortere i de udefra kommende impulser og meldinger vi får, eller selv er i stand til at udlede.
Det fører mig direkte til at tænke på følgende digt, som mange af os kender i forvejen, og hvor netop slutningen direkte kan relateres til hvad jeg netop har skrevet:

"Dagen i dag er en særlig dag - den er din.
Dagen i går gled dig af hænde.
Den får ikke andet indhold, end du allerede gav den.
Dagen i morgen har du ikke fået løfte om.
Men dagen i dag har du, det er det eneste du kan være vis på.
Den kan du fylde med hvad du vil, benyt dig af det.
I dag kan du glæde et andet menneske.
I dag kan du hjælpe en anden.
I dag kan du leve sådan, at et andet menneske - måske i aften - kan takke dig for, at du er til."

k.h. JørnL
Re: "Alkoholikeren giver dig skylden for stort set alt" fortsættelse af Jørn`s tråd
07 Jul, 2016 16:27
Hejsa

Falder lige over begrebet "Fælles mål" - gad nok vide hvor mange forskellige definitioner der er af dette.

Mit mål er et godt liv, som jeg opfatter det, det med ikke at drikke alkohol, have et ædru liv, det er bare et af de mange midler dertil.

Og med et godt liv menes et hvor der både er medgang og modgang. Jeg har ikke et mål i livet om at gide budskabet videre, men igen, det er et af de værktøjer jeg bruger til at nå målet med.

Men der er sikkert mange der har mange andre mål, men prøver lige at tænke på at når jeg engang ligger på det sidste, hvad skal jeg så have opnået her i livet, hvad skal jeg kunne tænke tilbage på som rigtig godt.

En øvelse jeg vil praktisere noget mere

/ Bjarne
Hej Bjarne.

Når du engang ligger, dèr hvor vi alle ender - så syntes jeg, at du skal klappe dig selv på skulderen - det ER vildt betagende og dejligt, at have kunnet følge netop din kamp, for dig og dine unger.

DU gav netop, dine unger alle (gode) chancer i livet - ved at satse, tage ansvar, gøre en indsats o.s.v - og så kan man nok ikke forlange så meget mere, her i livet.

Det handler om at passe på sig smiling smiley

Vh Ingrid.
Re: "Alkoholikeren giver dig skylden for stort set alt" fortsættelse af Jørn`s tråd
10 Jul, 2016 15:02
Tak Ingrid - lidt varmende ord.

Jeg har stadig den lille defekt at jeg tænker på om jeg gør nok, om jeg burde gøre mere, om jeg er langt nok på rejsen og glemmer nogen gange dette "Vurder ikke en mand på hvor langt han er kommet, men på hvorfra han er startet og hvor mange gange han er faldet, rejst sig op og kommet videre#

Men set udefra, så er der da sket noget gennem de sidste 10 år.

/ Bjarne
26 Feb, 2017 14:37
Hej
Selvom tråden er "gammel" er den meget inspirerende, altid en fornøjelse at læse indlæg af de garvede her på HOPE.

MOCCA
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: