Velkommen! Log ind Lav ny profil

Er ikke enig med AA/NA i alting smiling smiley

Indsendt af mik81
Er ikke enig med AA/NA i alting smiling smiley
03 May, 2017 19:16
Hej alle,

Nu her med snart 4 års ædruelighed/clean time er jeg så småt begyndt at overveje om jeg overhovedet er enig med 12-trins-filosofien i alting .. Nu har jeg selv befundet mig i nogle drabelige skyttegrave gennem tiden & ført nogle krige, men mit bedste bud er vel at den slags kommer af IKKE at tage stilling ..

Har gået meget til møder og også slugt meget af litteraturen .. Jeg har taget det jeg kan bruge .. og så er der noget som jeg ikke er helt enig i ..

Særligt ideen med at forlade sin egen vilje .. Jeg får oplevelsen af at der bliver sat lighedstegn mellem 'egen vilje' og så selve afhængigheden .. Og at man så definerer sig som sin afhængighed (eller 'sygdom', om man vil) ... Jeg ER alkoholiker, jeg ER en addict .. Det gør jeg ikke selv .. Min holdning er at afhængigheden er en DEL af mig, men den definerer mig ikke .. Så jeg bruger aldrig de der etiketter om mig selv, kun når jeg er til møde gør jeg :-)

Min 'egen vilje' vil jo livet, de gode sunde relationer, fede oplevelser, spil, leg, dans, musik, naturen, alt det .. Det vil jeg ... Det er 'min vilje' .. Så jeg finder ideen om at forlade sin egen vilje for uhensigtsmæssig .. Det er ikke 'min vilje' at drikke og tage stoffer -- det er min afhængighed der vil det .. Som jeg ser det handler det om at finde sin 'egen vilje', dyrke den, nære den, anerkende den -- og bruge den! Frem for at gøre den forkert eller syg eller lægge den fra sig, som jeg ofte oplever i fællesskaberne -- at 'egen vilje' bliver sygeliggjort' ...

Det er min oplevelse af tingene & I er selvfølgelig hjertens velkomne til at byde ind med tanker :-)

De venligste hilsener
Mik81
Re: Er ikke enig med AA/NA i alting smiling smiley
04 May, 2017 20:58
04 May, 2017 21:08
Hejsa - sikke dog nogen gode tanker her.

Er Alev AA'er, men der er ting som jeg ikke bruger derfra, det er kun til møder jeg siger jeg er alkoholiker,

Der er det med at lægge sit liv og sin vilje over til gud, det har jeg hørt at det burde være guds omsorg.

Og ofte det med "Din vilje ske / ikke min"

Men det sidste er for nemt for mig, så behøves jeg ikke selvtage ansvar, altkunne jo skydes ind under "gudsvilje" selv det jeg drak - nå uforståelige dødsfald af børn og andre tragedier kan dette, så hvorfor ikke også at Bjarne drikker???

Men har også lagt mærke til at alt efter hvor langt folk har været ude, hvad der de har med i baggagen gør en forskel på hvad det er de bruger fra AA.

Og heldigvis kan AA rumme alle - men må indrømme der er ting jeg ikke lige siger på alle møder om mine "betænkeligheder" ved AA. Kun hvis emnet kommer ind på dette, og her har jeg så erfaret at åbnes der for posen, så er der manger her har det på samme måde, og kan være rigtig godt for nye at høre dette, så de ikke tror at de skal alt hvad de hører.

Men grund tanken / filosofien er god, det med jeg skal arbejde med mig selv, finde ud af hvorfor jeg drak - og det var ikke bare fordi jeg er alkoholiker - så ville jeg jo aldrig kunne stoppe, for efter sigende bliver jeg ved med at være dette.

Der var meget andet bagved som jeg gennem AA har lært at se og gøre noget ved.

/ Bjarne
05 May, 2017 22:03
Hej Bjarne,

Tak for dit svar :-)

Ja jeg bruger sgu heller ikke alting fra AA og NA .. Jeg har nogle venner i fællesskaberne og det er sgu godt at få 'delt' hvad der rører sig i hovedet på mig, med folk der 'forstår' .. Så den del af det har jeg stor gavn af .. Men hvad angår programmet, så er der er nogle ting jeg må konstatere at jeg simpelthen ikke kan bruge .. Og så er det vel bedre at indse det, frem for at presse og tvinge mig selv ned i noget som ikke passer mig, tænker jeg ..

Jeg arbejder fortsat meget med mig selv, jeg gør det bare ikke helt 'efter bogen' .. men det er vel, som de også siger i fællesskaberne, med at 'finde sin egen vej' :-)

Venlig hilsen
Mik81
W.S.
06 May, 2017 14:09
Hej
Hvis jeg selv vidste, hvad jeg havde brug for, var der for mig ingen grund til at komme i AA smiling smiley
Vh W.S.
06 May, 2017 14:53
Hehe ja vi kan have forskellige udfordringer :-) Nogle har måske brug for at barbere lidt af egenrådigheden, andre har brug for at ha lidt mere af den .. Vi er alle forskellige!

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 06/05/2017 15:10 af mik81.
06 Jun, 2017 12:42
Hej
Jeg har i en periode været tilmeldt den daglige mail fra AA, men jeg er bare ikke mentalt indrettet til at gøre brug af den tankegang.
Modsat er jeg dog utrolig glad for at det kan hjælpe andre.
Vi er alle forskellige og vi skal bare plukke det ud vi bruge.

MOCCA
06 Jun, 2017 21:12
Hejsa - vil lige dele hvad jeg hørte fra en på et AA mødet.

Vedkommende ville ikke bede om 24 timer mere om alkohol-herved ville vedkommende jo tænke på alkohol og det kunne drikkes.

I stedet for bad vedkommende om et godt liv de næste 24 timer, så var fokus rettet på det og ikke på det forbudte.

Jeg elsker sådanne indlæg / personer i AA-de siger mig utroligt meget - og jeg må sige at det med jeg altid starter med "Jeg hedder Bjarne og er alkoholiker" er for mig bare noget jeg starter med, jeg lægger INTET i de ord.

For andre er de meget vigtige.

Men som jeg siger (og har hørt) holder folk sig ædru og har et godt liv (bedre end da de drak) så må de jo gøre noget rigtigt. (og igen, folk definerer et godt liv meget forskelligt).

Tror mit liv kunne være nær et hel..... for noge- men jeg nyder det

/ Bjarne.
W.S.
07 Jun, 2017 18:16
Vi holder møder i AA, så nykommere kan finde det fællesskab, de søger. Derfor giver det for mig god mening, at jeg præsenterer mig som alkoholiker i AA. Ganske enkelt fordi det er en af måderne, hvorpå jeg kan vise lidende alkoholikere, der lige er trådt ind ad døren, at de er blandt ligesindede.
Et AA-møde handler ikke om mig, om mit selvbillede eller om min definition på noget som helst, men om at kunne tilbyde fællesskab og AA's løsning, altså 12-trins programmet, til mennesker, der i mange tilfælde er på vej til at dø af druk. Og det formål (5. trad.) indebærer, for mig, at jeg fortæller, at jeg selv har alkoholisme.
Vh W.S.
07 Jun, 2017 18:59
Jeg lærte i sin tid at bruge betegnelsen 'alkoholiker' om mig selv, for at minde mig om at det er det jeg er, også selv om jeg er ædru.

For de andre på mødet formodes at vide det i forvejen, siden jeg er til stede.

Desuden er det en oplysning til evt. nykommere, og evt. pårørende ved åbne møder.

Så ingen behøver at være i tvivl.

k.h. JørnL
W.S.
09 Jun, 2017 12:02
Tjah, i de grupper, jeg kommer i, formodes nykommere ikke at vide noget om, hvad det vil sige at have sygdommen alkoholisme. Jeg ser det som en del af gruppens virke at lægge AA's syn på dette frem, og det indebærer, at jeg præsenterer mig som alkoholiker. Desuden kan det være en væsentlig pointe i sig selv, at jeg er alkoholiker, men ædru - det overrasker mange nye
W.S
09 Jun, 2017 12:06
Hov, det sidste forsvandt, der manglede:

.. også pårørende og andre gæster, ja smiling smiley ..
At jeg skal bruge møderne for at minde mig om, at jeg er alkoholiker, har aldrig givet mening for mig, men hvis det virker for dig, er det jo bare dejligt smiling smiley
Vh
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: