Velkommen! Log ind Lav ny profil

gud og højre magter

Indsendt af Duddie 44
Re: gud og højre magter
17 Mar, 2007 11:24
Handler det i virkeligheden ikke bare om, at vi alkoholikere er nødt til at lægge vores energi og kræfter i andet og mere end alkohol.

Vi er nødt til at fokusere på noget andet, som i lige så høj grad - og helst mere - kan optage vores sind og tanker, som alkoholen har gjort (og gør).

Det handler vel om at sætte noget i stedet? Om det så er trinarbejde gennem AA, motion eller blomsterbinding er vel i princippet ligegyldigt. Bare det virker og tager fokus væk fra alkoholen.

Mvh. Diana
19 Mar, 2007 11:10
Hej. Jeg har gået i AA i over 3år og ikke taget de 12 trin. Jeg har forstået det sådan at de tolv trin kun er foreslag til hvordan man holder sig ædru. Der er mange måder at drikke på og ligesåmange måde at holde sig ædru. Jeg havde selv store problemer med gud og højere magter. Jeg brugte AA gruppen som en magt der var højere end mig selv, og det virkede fint. Jeg tager det jeg kan bruge fra AA og lader resten ligge(måske senere vil jeg få en Gud ind i mit liv). Hovedsagen er at jeg ikke drikker og det er det der betyder noget. Hilsen Jan.
mig
31 Mar, 2007 21:35
jeg kom til denne jordklode som atteist, og jeg går også som atteist.
mig
Jan Jørgensen
15 Apr, 2007 9:05
Hej Duddi 44

Selfølgelig er det muligt at holde sig ædru UDEN AA
Jeg er ikke AA'er og ønsker heller ikke nogen tilknytning til dem
Jeg var i behandling i 2000 og 2003 og har levet ædru lige siden (har arbejdet med min afhængighed ud fra en psykoterapeudisk vinkel)
Så AA har altså ikke monopol på ædruelighed
Det er netop dét der får mig op i det røde felt ved AA, de melder ud til folk at hvis man ikke følger deres program så er man fortabt.
En gang Kult-agtig sludder

Jan
15 Apr, 2007 11:37
Hej Jan. Jeg var selv på Sydgården fra dec. 2003 til maj 2004 og jeg er ivrig AAer. Jeg har ikke lavet trin og mener heller ikke jeg behøver det. Selvfølgelig er AA ikke den eneste vej ud af misbrug, men en ting er sikker, AA det virker. Hvis du går ind på Sydgårdens hjemmeside kan du læse at dem der klarer sig bedst er dem der bruger en selvhjælpgruppe. I den gruppe jeg går i er dem der kommer regelmæssig alle ædru og ikke nok med det de har alle fået et bedre liv af at komme der. Jeg har flere gange set folk tage et tilbagefald og de har allesammen først valgt at stoppe i AA og 14 dage senere er det gået galt. Jeg er selv ateist og har haft det svært med gud og højere magter, men der er så meget andet jeg kan bruge fra AA. De 12 trin er kun foreslag til hvordan man gør, og dem der siger noget andet har misforstået budskabet.
KH Jan.
15 Apr, 2007 11:44
Hej jtr47

Der er ingen tvivl om at AA virker. Men der er da også en del der falder fra. Der er også en del der fortsat er ædru på trods af bruddet med AA. Det har jeg kunnet læse herinde.

Er der nogen der kender til en uvildig undersøgelse af vores fortsatte ædruelighed ?? Jeg mener ikke de tal som diverse behandlingsinstitutioner lægger frem men en helt uvildig. Det kunne være spændende ar læse.

KH Bonnie
15 Apr, 2007 12:17
Hej Bonnie. Jeg tror ikke der kan sættes tal på der er helt nøjagtige fordi vi alle er så forskellige. Der er mange måder og mange grunde til at vi drikker og der er mange måder til at lade være med at drikke.
Helt enkelt sat op er der jo kun en måde at lade være og det er at lade den første stå. Enkelt, men aligevel så forbandet kompliceret. KH Jan
15 Apr, 2007 12:32
Hej jtr47

Undskyld mig, men er det så ikke forkert af dig at skrive som du gør, at AA har større held med at holde "medlemmerne" ædru end andre ?? For det ved du jo ikke noget om. Netop fordi som du skriver at vi alle er forskellige.

Jeg har brugt din simple måde til at blive ædru. Jeg lader være med at tage den første. Men jeg gør det nok mest af skræk for ikke at lave mit gode liv om til det gamle drukliv. Og jeg kan da sagtens blive i tvivl om det er "Godt nok" når jeg læser herinde.

KH Bonnie
15 Apr, 2007 12:53
Hej
Vi taler meget om at holde os ædru, som jeg ser det er det kun en lille del af det.
Når vi er blevet ædru, og får plads til fornuftige tanker, er det vigtig at vi ikke dvæler og siger "jeg er ædru det var så det"
næ man skal arbejde med sig selv og udvikle sig selv til at have bla. bedre selværd, selvtillid og få mere kvalitet i livet, det bruger jeg AA til, der er sikert andre steder man kan få det samme, jeg har bare valgt AA
Toby
15 Apr, 2007 13:02
Hej Toby

Det har du helt ret i. Jeg føler selv at jeg skal videre. At der er noget der skal arbejdes med. Men også at mit ædru liv giver mig mulighed for det. Hurra.

Jeg kunne bare godt tænke mig uvildige tal for længerevarende ædruelighed. Især når noget bliver fremhævet som bedre end andet. Men jeg er selvfølgelig også selv glad for min måde at blive ædru på og respekterer også jeres.

KH Bonnie
15 Apr, 2007 13:18
Hej Bonnie. Vi kommer ikke udenom at på verdensplan er der 30-40 millioner medlemmer der holder sig ædru med AA og det er der vistnok ikke andre der bare kommer i nærheden af og for dem er AA det rigtige valg. Når jeg skriver at Sydgården skriver at dem der går i selvhjælp klarer sig bedre gælder det ikke kun AA og NA der er jo også andre og de kan være ligesågode for dem der ikke trives i AA. Jeg har fundet ud af at AA virker for mig så jeg behøver ikke at lede efter andre.
15 Apr, 2007 13:20
Hej Bonnie
Der er ikke nogen tal ikke engang fra behandlingsteder de kan ikke sige noget sikert. Det jeg har hørt er ca. tal 2år efter aa relateret behandling er ca 1/3del faldet i og drikker igen 1/3del har haft tilbagefald men drikker ikke og den sidste 1/3 har klaret det uden tilbagefald
Toby
15 Apr, 2007 16:08
Hej Toby

Det er helt sikkert gode tal. Bare ærgerligt at ingen offentlig instans har lyst til at forske i problemet. Men det kan selvfølgelig sagtens være at de gør det uden jeg har opdaget det.

Jeg har bare en lille grim mistanke om, at druk ikke får lov at blive et offentligt problem på linie med f. eks. fedme fordi så mange i større eller mindre grad drikker uden at ville indrømme at det er et problem for dem selv eller deres familie

KH Bonnie
15 Apr, 2007 17:22
Hej Bonnie. Jeg ved at Århus universitet forsker i det. De var hos mig og spørge mig ud om alt mulig da jeg havde været ædru i et år. De ville komme igen senere, men jeg har ikke hørt fra dem siden. Hvad det skulle bruges til kan jeg ikke huske. På behandlingshjemmet hvor jeg var kunne man tilmelde sig til et forskningsprojekt og det gjorde jeg.KH Jan.
15 Apr, 2007 17:41
Hej Bonnie
Ja du har ret i at det aldrig bliver noget der er legal at nævne. Jeg har min daglige gang i et firma hvor, de bliver fyret hvis de bliver taget i at nyde alkohol, aligevel er der mange på aftenholdet der daglig, får en del øl, jeg er overbevidst om at vil man risikerere at miste sit job, for at få alkohol, så har man et problem. Men jeg indrømmer gladlig, at jeg hellere aldrig
nævner over for en, hvor jeg ser et problem. Det har jo nok noget at gøre med at jeg helst ikke, vil fremstå som en frelst person, fordi jeg selv er holdt op.
Jeg tror vi må lære at leve med, at samfundet ikke tar det særlig seriøst.
kh.Toby
15 Apr, 2007 18:45
Hej jtr47 og Toby

Jeg har før skrevet om at jeg er overrasket over hvor "nemt" det er at være ædru alkoholiker i min verden. De steder jeg kommer er der meget vand og lidt alkohol. Jeg er sikkert heldig at jeg ikke har kolleger der presser mig.

Men efterhånden bliver jeg også overrasket over hvor stille der er omkring lige præcis det problem. Det er godt at vide, jtr47, at der forskes, selvom det er ærgerligt at der ikke følges op på det når du venligt har stillet dig til rådighed.

Toby, jeg tror faktisk at samfundet tager det seriøst. Men jeg tror også at mange af dem der bestemmer over os andre har brug for alkohol for at slappe af. De tror helt sikkert ikke selv at de er afhængige. For så vil hele deres verden falde sammen. Ud over det vil jeg give dig ret i, at folk der drikker på jobbet hvor det er forbudt at drikke må være afhængige i en eller anden grad. Men jeg er heller ikke den første til at stå frem og diskutere alkoholpolitik.

KH Bonnie
Jan Jørgensen
16 Apr, 2007 6:57
Hej JTR 47

Jeg var selv på Sydgaarden i 2000 og 2003, og havde i mellemtiden også terapi-sessioner med Erik Hansen.
Jo, jeg ved godt at også Erik og Sydgaarden er en fortaler for AA (Var jo under mine ophold på "farmen" selv forpligtet til at gå i AA en gang om ugen)
MEN, det fungerer bare ikke for mig. når det så er sagt, så har jeg stor respekt for AA, og for dem det virker for .
MEN, jeg vil ikke høre på at AA er den eneste vej ud af misbrug, den holder bare ikke.
KH
Jan
16 Apr, 2007 9:24
Hej Jan. Du var forpligtet til at gå i selvhjælpsgruppe en gang om ugen,men det kunne for den sags skyld også være Lænken som der var en del der brugte da jeg var dernede. Jeg var dernede lige før påske og snakkede med Erik. Selv havde jeg Gitta Blume til terapeut. Der er sket meget dernede, der er blevet bygget om så det er næsten ikke til at kende mere. KH Jan
Jan Jørgensen
16 Apr, 2007 14:03
Hej JTR47 (Jan)

Ja jeg prøvede også lænken, det sagde mig heller ikke noget.
Det hænger nok sammen med at jeg er meget individualistisk.
Jeg tror, og stoler først og fremmest på mig selv, forstået på den måde, at jeg var nødt til at finde troen på/i mig selv før jeg søgte den andre steder.
Jeg er nok også lidt Darwinistisk og tror på "Den stærke overlever"
Det er ikke et særligt medmenneskeligt livssyn, men vi er sgu efterhånden blevet lidt af et folkefærd, der hverken formår at sige til eller fra ! Ensige løse de problemer vi møder.
Jeg havde selv Ulla som terapeut ved opholdet i 2003, og ellers snakkede jeg en del med Svend, Hanne, Inger og ikke mindst Erik.
I 2000 havde jeg Hugo som terapeut.
Men jeg kan forstå at der efterhånden er skat en del udskiftninger af terapeuter
KH
Jan
16 Apr, 2007 18:54
Hej navnebror. Man må finde den vej der passer bedst for sig selv og så må det være sådan. Ulla har jeg snakket en del med, hun er der ikke mere og Svend er også stoppet på grund af stress som var ved at tage livet af ham, men han har vistnok noget turisthaløj han arbejder med. Der var mange der ikke kunne med Svend, jeg havde det rigtig godt med ham. Inger er der også endnu, og Hanne kommer der som afløser en gang imellem. Boris må du også kunne huske, men han er stoppet og arbejder på det lokale teaterforenig. Peder som var tømrer dernede afgik ved døden sidste sommer af kræft. Det gik meget hurtigt. Fra at være rask og rørig og til han døde gik der kun en måneds tid så han nåede ikke at lide i gennem lang tid som man nogen gange ser. Hilsen Jan.
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: