Velkommen! Log ind Lav ny profil

Religion kontra højere magt

Indsendt af jtr47
Re: Religion kontra højere magt
30 Aug, 2013 10:48
Hejsa

Jeg havde også meget svært ved at skille religion og åndelighed indtil en sagde "Religion er for dem de re rbange for at komme i helvede, åndelighed er for dem der har været der" - det passer meget godt for mig som ikke tror på et liv efter døden, jeg tror jeg bliver genbrudt som gødning på kirkegården, at tingene hænger sammen på denne måde.

Jeg kender mange religioner og for dem er det vigtigste livet efter døden, paradis, det evige liv, hvad man bliver genfødt som, en matyrdød er OK, så er man frelst etc.

Så jeg holder mig til at det er medens jeg er her det gælder og livet skal leves på en OK og god måde.

Men f.eks. det kærlige medmenneskelige kristne budskab - det kan jeg fuldt ud tilsluttet mig på en måde.

Mvh
Bjarne
20 Feb, 2014 21:20
Fandt endelig Hope-siden her efter et par dages intensiv internet-søgen - det første tegn på at nogen af de 20% ateister i Danmark er ædru alkoholikere.
AA er jo heller ikke ligefrem et sted hvor man tilskyndes til at skilte med at være ateist, agnostiker eller anden slags ikke-troende.
I DAG har jeg været ædru i 26 år, og medlem af AA hele vejen. Har gået til 5000 møder eller noget deromkring. Ikke i Danmark, så mange møder har i måske slet ikke haft der endnu? I Californien. Har altid været agnostiker, eller ateist, jeg anser det mest for at være en filosofisk forskel uden væsentlig praktisk betydning hvad man kalder det.
Har de sidste par år bevæget mig mere og mere i retning af at hjælpe ikke-troende finde et ståsted i AA, og har på det seneste medvirket til at oprette et real-time chatroom på aaagnostica.org. Der er mulighed for at oprette et dansk møde der, hvis der er behov for det. Vil også gerne høre fra ikke-troende medlemmer af anonyme alkoholikere, du kan skrive til mig på chatroom@aaagnostica.org - både for for at hjælpe med generel networking for ikke-troende, og fordi jeg kommer på besøg om en máneds tid (regner ikke med at bevæge mig øst for storebælt). Men vil gerne lave kontakter. Vi (forskellige medlemmer af AA) er også begyndt at udvikle agnostisk literatur, ikke inden for AA, men til stor hjælp ikke desto mindre. Meget af det kan findes på websitet.
Agnostiske møder er begyndt at springe op alle steder i nordamerika, og det ville sikkert være en god ting om det begyndte at ske i danmark osse.

Det er ikke godt at skulle prøve at være ærlig med sig selv, og så skulle foregive at have en højere magt, lige meget hvad for en størrelse det nu er, hvis man slet ikke kan finde sig til rette med begrebet, og det har jeg aldrig kunnet.
Jeg ved godt de siger at man selv vælger hvad det skal være, men altså - ingenting - min højere magt er ingenting - hvor godt virker det nu? Altså det har jeg selv valgt, fordi der ikke er nogen anden højere magt jeg kan forholde mig til. Så jeg beder til ingenting, og ingenting tager mine karakterbrister væk, osv. Næe, det er der vist ingen fornuft i.
For mig er der ingen højere magt. Vi alkoholikere hjælper hinanden. Slut på historien.
Når de højere magter i AA insisterer på at man skal have en højere magt, så er det i det væsentlige fordi a) det står der i den store bog, og AA er blevet rigtig fundamentalistisk, og b) fordi så er det nemmere at snige den rigtige gud ind af bagdøren hvis man allerede har accepteret, at man skal have en højere magt.

AA har da helt bestemt givet mig et nyt liv. Jeg ville såmænd sikkert have været død for længst, og ikke blot er jeg levende, jeg har lært at begå mig mellem mine medmennesker på en sådan måde, at mindreværdskomplekser og skyldfølelse ikke er det eneste jeg oplever i enhver situation, sådan som det var engang, men faktisk det meste af tiden har det udmærket med mig selv - noget jeg aldrig kunne have forestillet mig dengang jeg drak - så tro ikke, at jeg ikke er taknemmelig - men jeg er taknemmelig for alle mine med-alkoholikere, inklusive Bill Wilson, ikke overfor en gud.

Taknemmelighed er en følelse, en bevidsthed. Det er da ikke nødvendigt at være taknemmelig over for nogen eller noget, man kan blot være taknemmelig - ikke?

Men lad os agnostikere, ateister, fritænkere og lignende godtfolk nu prøve at finde sammen. Ikke så meget for vores egen skyld, måske, mere for de nykommere, som enten vil have behov for vores hjælp, og så må den helst være der - eller osse render de langt væk fra al den gudesnak og fortsætter med at drikke.
24 Feb, 2014 7:00
Hejsa

Ved godt jeg har pippet med før i denne sag.

AA har klaret mange ting meget smart, det må jeg indrøme:

- Gud som du opfatter ham - så er der åbent for alt - egentlig også den version at jeg opfatter gud som ikke eksisterende

- Andet sted står der noget om en definition på en alkoholiker, den slutter af med noget i retning af at end alkoholiker kan vær emeget anderledes og det kan være alle som rammes af dette. Måske korrekt, men det er jo en 110% gardering, da jeg læste dette sammen med min sponser (en AA der har taget trinnere før) så kom jeg til at tænke på politik, her siger man en masse uden at sige spor, det var præcis det samme for mig

- men at skulle bruge en magt større end mig selv til at få fikset nmit problem - det er fesset klart ind med det samme, er bilen i stykker,så går jeg til mekanikeren, er det tænderne så er det tandlægen, er det spruten så er det jo bare nogen som kander til dette.

Så sværrere gjorde jeg det ikke men giver ret i at al den gudesnak, den kan virke afskrækkende på nykommere, og det er heller ikke det jeg bruger tiden på når jeg deler og der er nykommere til stede - tværtimod. Jeg kan tydelig huske min tid i starten og al den energi jeg brugte på dette område i stedet for at komme videre med der hvor jeg kunne rykke dengang.

Men ved andre har det anderledes, så jeg prøver at fortælle min version af vejen så kan andre fortælle deres.

/ Bjarne1
johnny skum
27 Mar, 2014 23:48
i min verden, hvis jeg skal tænke efter er der ikke ret meget jeg forstår.det prøver jeg så at lade være med. det er jo ikke mig der har løsningen .jeg har lært det af andre der lider af det samme som mig. der har jeg synligt bevis, tingene virker. det kan jeg ikke forstå, hvordan det kan lade sig gøre .jeg vælger selv hvordan jeg tænker eller om jeg vil være anderledes. en ting er sikkert jeg skal samme vej som jer, alene kan jeg ikke. hvem sagde højre magt........
Champignon
07 Apr, 2014 21:38
Fantastisk svar! Godt formuleret! Er fuldstændig enig i dine betragtninger.
05 May, 2014 3:31
johnny, lyder for mig som om at blot fordi du (ligesom mig engang) ikke var i stand til at drikke og tænke og beslutte fornuftigt på samme tid, så har du nu gjort en dyd ud af ikke at tænke. det kan jeg altså ikke forstå. Jeg tror meningen er at man gerne skulle lære at tænke selv igen, når man vel at mærke har fået et par dage ædru kædet sammen, og således igen er i stand til det. Vi har vel ikke fået en hjerne blot for at nægte at bruge den?
06 May, 2014 23:15
Religion er dogmatiseret og kulturbetinget tro.

Selv er jeg troende, men ikke religiøs. Hvis jeg endelig skulle bekende mig til noget, må det blive buddhismen, fordi den faktisk ikke er en religion, men en livsfilosofi. Inden for buddhismen er der ingen gud, men et sæt naturlove og -kræfter, som er der, om vi tror på dem eller ej. Jeg kan ikke med ordet gud, fordi det inde i mig bliver personificeret, og så ser jeg barndommens gamle mand med det lange, hvide skæg, og ham tror jeg IKKE på. Så når jeg skal henvende mig, er det med ordene "almægtige kærlighed og visdom", for dét tror jeg på.
07 May, 2014 23:32
Det er ikke altid, det at bruge hjernen, fører til noget, og man kan også bruge den for meget, og det kan føre til uro og tankemylder. Hjernen er god til at løse problemer, men den kan ikke mærke livet. Det er kroppen, der mærker livet, hvis man mærker efter. Også hjernen har brug for at hvile, for at kunne være effektiv, når der er brug for den.

At tænke (for meget) fører ingen steder hen, der er rart at være (særlig længe).
Magnus
24 May, 2014 23:58
Jeg en af dem, som også har det lidt svært med tro og religion, men er holdt op med at spekulere så meget på om jeg burde være troende.
Religion er for mig noget med dogmatiske regler for hvad er den rigtige tro. Åndelighed derimod er ikke et spørgsmål om at tro på noget bestemt, men mere leveregler som jeg forsøger at paktisere i mit daglige liv. For mit vedkommende er det at tilstræbe at leve efter principperne i de 12 trin.
Jeg praktiserer bøn, og det hjælper mig, selv om jeg ikke altid tror på en gud eller nogen højere magt smiling smiley
06 Jun, 2014 23:19
Jeg kan slet ikke se nogen grund til at operere med begrebet højere magt overhovedet (gud og religion endnu mindre, selvfølgelig). Altså here er vi en gruppe alkoholikere og vi hjælper hinanden med at være ædru. To hoveder tænker bedre end et, hedder det. Jeg kan ikke rigtig se på hvilket stadie i den proces de to hoveder tilsammen bliver til en højere magt for de individuelle hoveder.
Nu fik jeg besøgt Danmark for et par måneder siden og fik snakked med nogen af de folk der mødes henne ad gaden fra hvor jeg var, og de fortalte mig, at der lissom ikke er meget brug for at agnostikere og ateister skiller sig ud, og "kommer ud af skabet" fordi der i det hele taget ikke er særlig meget vægt lagt på alt højere-magt-halløjet.
Det var jeg selvfølgelig glad for at høre, osse selv om jeg memer at have observeret en del gange at det var der altså, men alligevel - meget mindre end der er her i USA.
Her er det nærmest ved at blive en vækkelsesbevægelse igen, lissom det det kom fra, oxford-gruppen, og som agnostiker er man faktisk ilde set.
Det er derfor vi er begyndt at skille os ud, ikke helt altså, vi vil gerne forblive i AA, men altså ved at laver møder der er mere for os. Lissom kvindemøder, LGTS, ov hvad der ellers er af specialgrupper inden for AA. Men der er nogen steder hvor centralkomiteerne har lidt svært ved at acceptere os, og vi synes jo det er dem derr ødelægger sammenholdet, ikke os.
Men nu bliver vi så alligevel drevet til at lave vores egne mødeplaner, hvis de ikke vil inkludere os, have vores egent website (aaagnostica.org) hvor vi osse har online chat e-møder som man osse kan deltage i fra Danmark online, lørdag kl 21 og søndag klokken 18
(og så iøvrigt hver dag kl 02.30).
Men det er vel nok mest noget for folk der bor i alvorligt religiøse samfund, der får dem til at føle sig alvorligt udenfor i det AA hvor man mere end noget andet sted skulle føle det som om man endelig havde fundet hjem. Vi er også begyndt at udvikle agnostiker-litteratur, det kan findes der, alt på engelsk selvfølgelig, men det skræmmer vel de færreste danskere nu om stunder. Der er adskillige gode bøger, og osse en masse artikler på selve sitet.
Men altså, hvad åndelighed angår, så behøver det vel ikke at være meget mere kompliceret end ærlighed, åbenhed, villighed, ydmyghed, hjælpsomhed. Hvis man stræber efter de 5, så synes jeg det kan være lige meget med guder og højere magter.
07 Jun, 2014 20:51
Hejsa

Interessant, men også ret uhyggeligt, hvis dem der ikke tror på gud / en højere magt ikke mere er velkomne i AA !!!!!!

AA roser sig selv af ikke at sige SKAL, men det hele er et forslag.

Jeg selv definerede det der med GUD, noget større end mig selv, præcis som tandlægen.

Jeg kan ikke selv fikse mine tænder, her er tandlægen noget der er større end mig, noget der kan hjælpe hvor ikke selv jeg kan.

På samme måde opfattede jeg AA, jeg kan ikke selv finde ud af det med alkohol, så derfor gik jeg til nogen eksperter.

Og hvis jeg oplever at nogen AA grupper begynder at frasortere dem uden en højere magt, så tror jeg ganske simpelt jeg vil vælge de grupper hvor den type mennesker også er velkomne, til trods for jeg tror på en HM.

For der er jo mange veje til ædruelighed, og skal man så sige at man skal tro efter 1 måned, 3 måneder eller et år for det er OK ?

Kender eksempler på at folk har rost AA, deres HM og hvor meget det hele betyder for dem, men tager et tilbagefald og bagefter kan de se de ikke havde fattet ret meget af det, de lod som om de gjorde det der skulle gøres, eller gjorde det andre havde gjort, uden lige at tænke på hvad det var de selv skulle.

SÅ jeg har virkelig en dyb respekt for den AA'er der sidder til et møde og siger at vedkommende ikke tror på GUD / en højere magt, og fatter ikke at andre kan, men accepterer fuldt ud at andre vælger at gøre det. For mig den rigtige tanke gang, fuld ærlighed og accept af andre som de vælger at være.

/ Bjarne
06 Aug, 2014 18:16
Ja der er steder i USA hvor det kan være rigtig ubehageligt at være ikke-troende. Rigtig alvorligt ubehageligt. Og eftersom AA generelt styres (ja jeg ved godt at AA er en organisation som bryster sig med minimal organisation) fra USA, skal I nok regne med at der med tiden vil komme pres for at blive mere troende i Danmark. Det kan I selvfølgelig til en vis grad modstå. Men alligevel, måske skulle I tage tyren ved hornene, og diskutere problemet før det bliver et alvorligt problem. Og der vil selvfølgelig være folk der tror, og følgelig ikke kan se noget problem, alt er i den skønneste orden, og der vil være ikke-troende, eller ligeglade, eller som i hvert fald mener jeg maler fanden på væggen.
Men jo mere involveret jeg bliver med AA agnostiker-bevægelsen, jo flere ubehagelige historier hører jeg, om hvordan de troende simpelthen ikke gider hjælpe den ikke-troende, for han er jo "modvillig" og kan lisså godt gå ud og drikke noget mere indtil han er villig til at "gå til en hvilken som helst længde", eller hvad "go to any length" nu hedder på dansk.
Jeg har selv mødt meget modstand imod det agnostikermøde, jeg har startet, der var troende som kæmpede med næb og kløer imod at få mødet på det officielle skemae over møder. Følgelig har de opnået deres hensigt: der er meget få der ved om det, og der er kun få, der kommer.
I mit hjemmemøde, hvor folk ellers syntes ret åbentsindede begyndte jeg lidt efter lidt at blive frosset ud i takt med at jeg begyndte at sige min ærlige mening on de ting vi læste, og de ting der blev sagt. Selvfølgelig sagde jeg ikke noget negativt om andre personers personlige tro, det er deres egen sag, men hvis nogen kom med generelle udsagn som inkluderede mig imod min egen vilje, eller prøvede at pådutte mig en højere magt ("jamen din højere magt kan være hvad som helst" - osse ingenting? - kan min højere magt være ingenting, eftersom jeg nu ikke har en?, sikken et koncept, en ingenting-højere magt).
De begyndte osse at genindføre fadervor som afslutningsbøn, det havde vi ellers sat en stopper for for en del år siden, så lavede de det om til at sekretæren kunne bede et medlem om at afslutte med en bøn efter deres eget valg, det lyder jo besnærende, så der bleg alle mulige gudelige afslutningsbønner, og jeg så mig nødsaget til sådan i det stille at sabotere det - ved demonstrativt at forlade mødet lige før bønnerne, osv., og generelt tale imod det fra tid til anden, og endelig har de så besluttet at gå tilbage til "serenity prayer" (sindsro-bønnen?).
Så nu - i en tid i hvert fald, holder jeg mund - og er lisså stille ved at blive accepteret igen. Det er jo rart, eftersom jeg er en af kun en håndfuld der har været ædru i en 20-30 år i dette fellowship (fællesskab?). Jeg prøver ikke på at afkræve mødet nogen specielle privilegier på grund af min lange ædruelighed, eller påstå at jeg på nogen måde specielt skulle ligge inde med sandheden, men det er alligevel lidt svært at skulle stå model til at blive frosset ude for min egen manglende tro, eller at blive irettesat af folk der blot har været ædru i et par år om at finde en højere magt og om ikke at skabe splid (i et møde som det ironisk nok faktisk var mig der virkelig fik gang i til at begynde med).

Men af gode nyheder: Der vil for første gang være en international konference for alle ikketroende: I Santa Monica, Californien, November 6, 7, 8. Se her: [waftiaac.org]
og vil igen gerne invitere folk til aaagnostica.org, specielt vores live chat room, hvor vi har tider der passer godt til europæere lørdag (kl 21) og søndag (kl 18).
10 Aug, 2014 8:31
Tænker lige på den forskellighed der e ri AA og de grupper jeg kommer i, og tror jeg er heldig.

Nogen er trinmøder, andre er emnemøder, og der er stort set mulighed for møder med oplæg fra det meste af AA's litteratur.

Jeg har hørt "Villige til at gøre hvad som helst" - med den baghånden kan alt jo påråbes som nødvendigt af den som selv var nødt til det.

Fake it to you make it / hvad kan der ske ved du prøver at bede - det hører jeg også i AA - har prøvet på mine knæ, men det duer bare ikke, denne stilling er bare for mærkeligt.

Og hvem siger at det skal være på knæ. For mig fungerer det OK med at stå, sidde, gå eller under en løbetur / i bilen.

Men lidt uhyggeligt hvis det er korrekt at der ikke rigtig er plads til troende i AA, for så kommer hvilken tro er den rigtige.

Min erfaring med AA er at når der først åbnes for posen. så er der rigtig mange som har haft deres hyr med at finde en højere magt, nogen har det slet ikke, men efter min vurdering et godt liv og ædru efter mange år.

Men ikke lige det som folk snakker mest om, men jeg må indrømme at jeg tager min erfaring op på dette område når der er nykommere. Bare sådan de ved det er OK at havde et issue med dette.

/ Bjarne
28 Nov, 2017 6:14
Du kan ikke skille dem ad, og det er heller ikke nødvendigt. En højere magt er ikke nødvendig for at blive eller være ædru. Bill wilson var 3 år ædru da han skrev den store bog, og hanvidste ikke nær så meget som han troede han gjorde. Det der er nødvendigt for at blive og forblive ædru er samvær med andre ædru alkoholikere, ærlighed, åbenhed, villighed, ydmyghed, servicearbejde, og efterlevelse af den gyldne regel. Al den snak om guder kan være fint nok for dem der virkelig tror, selv gør jeg ikke, som du nok har fattet.
Prøv at gå ind på sider som aaagnostica.org - det kan godt hjælpe dig med at få fat i den rigtige ende.
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: