Velkommen! Log ind Lav ny profil

Oxfort bevægelsen

Indsendt af jkp(jens)
Re: Oxfort bevægelsen
01 Mar, 2008 22:43
tom med mindre det var en skrivefejl , så kan du jo ikke ha sat dig særlig meget ind i det når du skriver 10 trin.

jeg har kendt AA i over 10 år , jeg kender programmet , jeg er enig i rigtig meget i programmet , det/dem jeg er efter er de mennesker der gradbøjer det , og laver deres egen version af AA programmet , og nægter at det er oxfordbevægelsen lavet om til alkoholiker

kh Jens
Bob
01 Mar, 2008 22:44
Hej Tom.

For at forstå de 12trin, skal man have en forklaring på hver og en af dem, det er meget omfattende, men utrolig effektivt hvis man giver efter.

Men AA er ikke noget for dig, da du endnu ikke har noget din bund, og jeg tror faktisk du vil få mere ud af det du har gang i.

Jeg læste dit indlæg om det, og det er okay du prøver den vej, og jeg er godt klar over jeg går meget op i at dele, det er jo fordi det der giver mig sindsro, er når jeg til møderne deler, ud fra mit liv, og jeg skal blive bedre til at respektere, at ikke alle forstår min vej.

KH. Bob

Bob
01 Mar, 2008 22:47
Hej Jens.

God weekend til dig også.

KH. Bob.

toti
01 Mar, 2008 22:48
hej bob

jeg ved det er et spørgsmål om ord..

de er en MULIGEHD for at gøre en person til et helt menneske..

at det var DIN måde er jo bare helt fjong.

jeg bryder mig heller ikke om at det bliver fremlagt som om at det er MULIGHEDEN og KUN den ene, hvilket jeg tror er det de gør at der er nogle der reagere så kraftigt på det.
jeg tror heller ikke det er din intention at det er sådan det skal opfattes, men det er nu lidt sådan jeg læser det

jeg bruger aa ja en ikke trin, højere magt etc. jeg bruger de mennesker der er der og så sker der et eller andet psykologisk ved at sætte og fortælle om glæder eller sorger, det er som om at når det kommer ud af munden og ind i mit eget øre igen er der sket et eller andet undervejs..

kh toti
Tom
01 Mar, 2008 23:08
Hej Bob

Mennesker i min nærmeste omgangskreds er med i AA. De har sagt noget lignede som du gør. (Jeg smiler bare og tænker at I er hjernevaskede winking smiley). Men jeg har altid været meget skeptisk over for religion og alt som ikke kan dokumenteres – så jeg tror slet ikke at på det med bunden. Men sindsro bønnen synes jeg er god - som jo stammer fra munken Frans af Assisi winking smiley

Men tak for din omtanke smiling smiley

KH
Tom

Bob
01 Mar, 2008 23:16
Hej Toti.

Mulighed, ja selvfølgelig.

Jeg sagde som dig i starten, at de kunne stikke deres højere magt skrot op, men i dag er det en del jeg ikke vil undvære.

Du kan vælge at tage det halve i AA, men så får du også kun det halve. Det er klart du ikke skal sluge noget råt, men tage det til dig i dit tempo, men tro mig, når først den er der, vil du ikke give slip og du vil aldrig tilbage.

Min erfaring er at du ikke kan skynde på noget i AA, det kommer når det kommer, og for der ikke skal opstå tvivl - hvis det kommer, men jeg må indrømme jeg tror fuldt og fast på løfterne, at det altid sker, hvis du arbejder for det, men det vil der jo altid være nogen der ikke gør, og så sker det jo ikke.

KH. Bob.

Henriette
02 Mar, 2008 11:38
Jens for f.... da. Træk nu vejret og lær at læse.

Du er ikke idiot - men du er meget kategorisk. Som jeg tidligere har skrevet så er det fint nok hvis det virker for dig at være så firkantet og sort-hvid. Men du må være forberedt på at møde indvendinger, anker og kritik når du skriver "det du vil". Og du har jo også svært ved at tolerere når du ikke får respons på dine indlæg.

Du griber efter halmstrå og samler beviser der skal underbygge din firkantede opfattelse af alt og alle. Som du tidligere samlede beviser for aa samler du nu beviser imod aa. Og hvis det virker for dig så fred med det.

Men du kaster dine beviser ud som facts og hvis vi ikke falder om af beundring over dit klarsyn er vi imod dig.

Dit seneste exhibit A - at aa er en kopi af Oxfordbevægelsen og dermed et falsum holder ikke en meter.

Lad mig spørge; er kristendommen et falsum fordi det er en videreudvikling af jødedommen? Jesus var jøde - og en god jøde der gik til templet og ofrede som han skulle, overholdt de religiøse højtider, udlagde skriften i synagogerne - nå ja, så syntes han det var åndssvagt at man ikke måtte gøre godt på en sabbat og insisterede på at helbrede ulykkelige stakler lige midt i synagogen eller på torvet til alles forfærdelse. Hans ideer menneske- og gudssyn bryder altså på afgørende punkter med jødisk tradition og mentalitet men ligger i forlængelse af den. Gør det kristi lære til et falsum?

På samme måde bygger aa i sit udspring på nogle ideer og strømninger i samtiden - men bryder også med dem. At Bill og Bob bruger oxfordbevægelsens menneskesyn er ikke plagiat - men samtidstænkning. At de tager det religiøse element ud (sådan da) er ikke skummelt men gør disse ideer universelle og ikke kontekstafhængige.

AA er efter min bedste overbevisning en "religiøs bevægelse" sådan forstået, at ideerne implicerer tro på og tillid til "en højere magt". Det er noget af det der adskiller religiøse sammenslutninger fra eksempelvis fodbold-fan-klubber der ellers har ritualer, liturgier, salmer, etiske regler etc.

Forskellen er bare - og det er Bill og Bobs gave til den del af menneskeheden der føler sig tiltrukket og bruger aa - at man i aa SELV, individuelt afgør hvad ens højere magt er; Gud, universel kærlighed, skytsengle, forsynet, nissen, rumvæsnerne.

Ergo er AA ikke bundet til nogen bestemt trosretning selv om tankerne, ikke overraskende (tids-konteksten taget i betragtning) lugter lidt af kristne værdier.
De kan dog uden problemer applikeres på "nissen" eller den universelle kærlighed.

Nu ved jeg godt at du ikke anfægter at det virker for nogle at være religiøse. At der ikke er noget galt med en narkoman der bliver clean efter et møde med Frelseren en tilfældig torsdag på Halmtorvet. På samme måde mødte den gode farisær Saulus frelseren på vej til Damaskus for at udradere nogle flere af de væmmelige nyreligiøse (de kristne) og blev omvendt - og bedre kendt som Paulus.

Vi anfægter heller ikke at det ikke virker for dig at være religiøs i aa-forstand. Men derfra og så til, med et triumferende TADAAAA efter ekstensiv research, at konkludere at aa er et falsum og rent plagiat er der langt. Mennesket har aldrig "opfundet" noget nyt; der er INTET nyt under solen Jens, alt har været tænkt før men dukker op i "nye" sammenhænge, "nye"forklædninger", "nye" teorier.

Jeg er ikke aa'er eller religiøs men er tiltrukket af tanken om at jeg i tillid kan overlade halvdelen af min kamp til min højere magt (nissen). Det er svært nok at bare at være menneske alene. Og hvem ved, en dag dukker jeg måske op til et møde.

Jens, verden er ikke farlig og vil dig det ikke ondt. Du behøver ikke at hegne enhver overbevisning ind med kategoriske holdninger. Du går ikke i opløsning af at bløde lidt op og tillade at verden er et mangfuldigt sammensurium at alt muligt. Du tvinger folk omkring dig til enten et nikke og overtage dine meninger - eller gå. Vil du det?

Jeg er ked af at du har haft så dårlige erfaringer med det behandlingssted hvor du udføte visse opgaver. Men, det er menneskeligt at være menneske. Jeg ville nok heller ikke være rasende enig med den leder der er/var på Tjele men jeg ville føre kampen ad de kanaler - eller lade det fare som en af de ting jeg ikke kunne ændre.
Og det endda selv om jeg er sjællandsmester i at knalde hovedet i dan samme mur igen og igen. Men man når jo til et punkt......

Henriette
Bob
02 Mar, 2008 12:00
Hej Henriette.

Jeg bøjer mig i støvet, som så mange før når jeg læser indlæg fra din hånd.

Hvad du selv mener om dine fremtidsmuligheder forstår jeg ikke altid, det du kan med ord er ufatteligt!

KH. Bob.

02 Mar, 2008 13:16
og så har du flyttet dig fra Aa er ikke religiøs , til det er det måske aligevel...

kh Jens
Henriette
02 Mar, 2008 16:29
Du er SÅ skarpsindig, Jens........

Men hvis det er mig du mener så skal du lige lægge mærke til anførselstegnene omkring "religiøs bevægelse". Jeg bruger her de termer der diskuteres i og religiøs bevægelse er vist kastet på banen af dig. Når der bruges anførselstegn kan det betyde så meget. I dette tilfælde betyder det at jeg bruger termen men kun anerkender, at der er et religiøst element i AA - og her bruger jeg en af de mange religionsvidenskabelige definitioner på hvad religigion/religiøsitet implicerer.

Jeg anerkender AA's eget udgangspunkt, nemlig at man ikke lægger sig i slipstrømmen af nogen bestemt trosretning.

Der ud over er der "hellige bøger", bønner, "ritualer", trossætnnger, "trinvise indvielser" and the lot. Men det finder man også i andre sammenhænge - fodbold-support grupper er bare et eksempel. Men Don Ø anerkendes mig bekendt ikke som "højere magt" eller åndeligt, transcendent væsen......endnu.

Og derfor er AA er en slags "økumenisk" bevægelse - ganske i overenstemmelse med Oxfordånden.

Hvid det er Bob du hentyder til har han vist aldrig sagt at AA ikke er en "religiøs bevægelse". Og vi lægger igen mærke til anførselstegnene.

Henriette
Bob
02 Mar, 2008 17:36
Hej…

Jens, for det første er det at jeg roser andre ikke det samme som jeg er enig med vedkommende, at jeg er enig med Henriette i dette tilfælde, kommer i anden række, det er hendes evner med ord jeg er vildt begejstret over.

“Jeg tror på en god og kærlig Gud, og for mig er der ikke noget støre i AA end ham” , det skrev jeg til dig i går - hvad er det du ikke forstår?…

AA er ikke en religion, men som Henriette skriver er det en universel “tro” hvor vi selv bestemmer hvad den højere magt er for os (Gud som jeg ser ham) Vi bruger ordet “Gud” for nemheds skyld.

Der er også ateister i AA, og mange af dem ser gruppen, som en magt støre end dem selv, og som du kan læse her på siden er der flere der ikke bruger en højere magt, det er så min erfaring, at enten finder de noget andet senere, som er mere dem, eller de giver efter og erkender over for sig selv, at uden den højere magt fungere programmet ikke.

KH. Bob.

PS. Jens, kom nu videre, du har fortalt at AA er en flok aber, som du ikke kan bruge til noget. For din egen skyld, så koncentrer dig om Jens og Jens’s ædruelighed, det er der du skal bruge dine kræfter.

02 Mar, 2008 18:08
hej Bob ,

Aa er ikke en flok aber , AA er en religiøs bevægelse , der prøver på at skjule det er det de er, for at få nykommer ind i klubben

det andet er en hån mod aber , som er ret intiligente dyr ;-)

Min ædrulighed har det fint , hvor svært kan det entlig være , jeg kan ikke tåle alkohol , så derfor drikker jeg ikke , jeg bruger de 4 trin jeg skrev om på et tidspungt , samt det der er videnskabeligt bevist , ikke minesota historier og digterier , eller religion.

og som før skrevet , så tror jeg mit synspungt på det emne er kommet frem , så evt, nye ikke bliver lokket ind i den religion... uden at vide det er religion

så nu vil jeg bruge tiden på normale ting , og knap så meget tid på alkoholisme , men læser med her inde , så fanatikerne ikke bliver i flertal her inde igen.......

kh Jens

kh Jens
Bob
02 Mar, 2008 19:08
“Jeg tror på en god og kærlig gud, og for mig er der ikke noget støre i AA end ham” Hvad er det du ikke forstår?.. Hvor er det jeg skjuler noget?.. Da du tydeligvis ikke forstår dansk stopper jeg her, men har bare en sidste bemærkning.

For mig har det ikke været svært at holde mig ædru, efter jeg har erkendt at der ikke er noget mere vigtigt end “MIN” ædruelighed.

Du skulle nok stille spørgsmålet til dig selv: Hvor svært syntes Jens det er ?.. Du har efter eget udsagn taget flere tilbagefald, så et eller andet skal jo nok ændres, eller hvad?….

Det er ikke ment respektløst, men jeg vender bare spørgsmålet til dig selv.

KH. Bob.

toti
02 Mar, 2008 19:12
hej jens og bob..

jeg synes generelt meget om begge jeres måde at skrive på er inde jeg får ofte meget ud af det.

men helt ærlig det her mundkløveri, får det da ikke snart ende.

med mindre det gavner jer selvfølgelig.

kan i ikke blive enige om at i aldrig bliver enige

kh toti
Bob
02 Mar, 2008 19:15
Hej Toti.

Som jeg har skrevet i mit sidste indlæg - stopper det her!

KH. Bob.

toti
02 Mar, 2008 19:19
ja jeg så det først efter jeg havde skrevet, ;@)
kh toti
Henriette
02 Mar, 2008 20:08
Jens....
Træk vejret dybt og mærk at universet er venligt.........
Hvis du ikke selv mente din ædruelighed var truet var du næppe på antabus (det middel du tidligere har ført en veritabel jihad imod).

Det stinker når ting man har troet på viser sig ikke at være det man troede de var. Igen - det er menneskeligt at fejle (at være menneske). Jeg har faktisk engang stået i en situation som din hvor min "åndelige vejleder" viste sig at være et dumt egocentrisk svin som alle os andre. Den var svær at sluge og det er faktisk først for nylig jeg har givet slip på min foragtblandede fasination.

Lad det fare Jens - og vær glad for du fortsat er ædru.

Henriette
02 Mar, 2008 20:10
så mine tilbagefald gør at du har ret , og jeg tager fejl , bob der er jo netop overalkoholikeren der taler/skriver her , altså dig.

jeg (skrevet bob) er ædru gør som jeg siger / skriver , for jeg er ædru , jeg har derfor ret.

Bob den dur ikke ,den køber jeg ikke , og sikkert også flere med mig

du bruger lige nu mit tilbagefald som våben mod mig , er det rigtig eller forkert bob??

er det ydmyhed , næstekærlighed , eller bare unskabbsfuldhed ???

det er fandme under bæltestedet.

hilsen jens

ps er det så også det du/i praktiserer i AA når folk går i tilbagefald ???
02 Mar, 2008 20:16
Henriette

kort og godt se sandheden i øjnene , eller lev vider i den lille verden af AA religion , du lever i , du er uden for pedagogosk rækkevide , du er hjernevasket , længer er den ikke¨

så fred med dig , og som tidliger skrevet , jeg gider ikke spille mere krudt på dine vrangforstilinger

læs nu for fanden hvad du selv har skrevet , du modsiger dig selv konstant , du er gået fra AA er ikke religion , til at AA er en form for religion , du er gået fra AA er ikke et kopi af andet , til , det er et kopi af oxfortbevægelsen , men det det er ikke nogen hemmelighed

**** jeg giver giver op når det handler om dig

jens
Kim
02 Mar, 2008 20:18
Hej Jens

Du kender sikkert historien om Abbot som hjalp Bill W.
Abbot fik hjælp i denne bevægelse som på et tidspunkt var stor og mægtig i USA.
Den del af vores program som omhandler det andelig islet er ganske rigtigt derfra.
Derefter er tilsat noget fra dr. Jung som var elev hos Freud.
Hertil yderligere en ingrediens fra dr. Silkwood som var mediciner og som behandlede mange mange alkoholikere ud fra en uegennyttig indstilling. Han hjalp også Bill W.
Disse 3 ben er grundlaget i vores program.
Behøver jeg understrege styrken ?
Milioner er ædru på den konto - Tak for det.

Venligst Kim
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: