Velkommen! Log ind Lav ny profil

Er du her Jørn ?

Indsendt af MC Momse
Er du her Jørn ?
02 Dec, 2014 12:39
Kære Jørn.
Du, som har hjulpet så mange her på Hope, og som også har stået model til meget, men altid svaret seriøst og ærligt, plus, at du seriøst har levet uden alkohol i mange år.
Jeg kalder mig noget andet denne gang - det mine børnebørn kalder mig - men det er mig Karen, og jeg har det forfærdeligt. Overvejer, at gå i behandling, for hvis ikke, så dør jeg af mit misbrug.
Jeg har altid erkendt mit forbrug, men erkendelse er ikke nok, der må handling til.
Kan / vil du anbefale et behandlingssted ?
KH
Re: Er du her Jørn ?
02 Dec, 2014 14:24
Kære Karen

Jo, jeg er her. Også selv om jeg måtte oprettes som ny bruger, efter at Hope har ændret koncept/brugerflade.

Det er jo mange år siden jeg sidst selv var i behandling, og mange behandlingssteder er lukket af forskellige årsager.

Men skal jeg råde, må det blive ud fra anden hånds oplysninger fra andre, som er blevet ædru via behandling.

Mig bekendt findes der ikke ret mange steder nu til dags, og formentlig kun fordi de mest seriøse af slagsen har overlevet.

Så jeg vover pelsen og peger på Tjele, som hen ad vejen har 'opslugt' nogle af de øvrige, og som nu har en del behandlingssteder rundt omkring i landet. Der er således 2 i selve Tjele, 2 i Hobro, 1 i Mørkøv og 1 i København Ø.

Tjele har en hjemmeside, du kan skrive til dem på Fastrupvej 3, 8830 Tjele, og/eller ringe på 7020 4080.

Jeg håber det kan hjælpe dig i gang med forehavendet, og ønsker dig held og lykke med din beslutning og det videre forløb.

k.h. JørnL
03 Dec, 2014 15:45
TAK Jørn smiling smiley Jeg er gået i tænkebox - en ædru en af slagsen.
03 Dec, 2014 20:51
Kære Karen

Det glæder mig, og jeg håber du finder den løsning der passer dig bedst. Husk venligst på, at man skal smede mens jernet er varmt, som et gammelt ord siger.

Så er motivationen også størst, og det skaber energi og lyst til at komme i gang.

k.h. JørnL
Når alkohol fylder for meget : ELDERLY
23 Dec, 2014 15:43
Kære Jørn.

Har lyst til at fortælle dig, hvad der er sket for mig, siden jeg efterlyste dig her på Hope den 2. december & hvor vi skrev lidt sammen.
Jeg så et indlæg fra Webmaster omkring et forskningsstudie, der tilbyder behandling til 60+ ere med overskriften : NÅR ALKOHOL FYLDER FOR MEGET.
Jeg følte, jeg så lyset. Endelig noget, der var rettet mod os ældre misbrugere. Jeg skrev med det samme til den sygeplejerske, der var angivet som kontaktperson og forskningsmedarbejder. Fik tilsendt orienterings materiale, googlede ELDERLY projektet, læste alt, hvad der var skrevet omkring det.
NU er jeg i gang, har været i Odense for 2. gang i dag, skal igennem 12 sessioner alt i alt med efterfælgende interview's efter 4, 12, 26 og 52 uger.
Jeg er jeg rolig, afklaret, stålsat og spændt. Har ikke rørt alkohol i snart tre uger, spiser ikke antabus, min krop og mit sind er ved at falde til ro, og jeg sveder ikke som en hest mere. Jeg sover bedre om natten, men er mega træt, ser forventningsfuld frem til, at få det bedre.
Forskningsstudiet virker meget seriøst. De tre kvinder, jeg indtil videre har stiftet bekendtskab med har været umådelig venlige, dejlige kvinder.
Kære Jørn. GLÆDELIG JUL til dig og dine - og et godt, sundt og lykkeligt nyt år til os alle sammen her på HOPE.
Måske læser andre fra tråden her mit skriv, måske kunne projektet også tiltale dem, der er helt sikkert plads til flere.
smiling smiley
Kærlig hilsen
Karen
Re: Når alkohol fylder for meget : ELDERLY
23 Dec, 2014 16:09
Kære Karen

Tak for din hilsen, og STORT tillykke med din beslutning om at få gjort noget ved dit alkoholproblem. Dine seneste skriverier lyste jo langt væk af, at du i den grad trængte til det.

Det lader til at være et nyt projekt, som griber tingene lidt anderledes an. Måske netop derfor det er noget for dig, og så har de jo tilmed en afdeling i Odense.

Jeg er vildt glad på dine vegne over, at du nu har taget det aller første skridt i den rigtige retning. Det er det som er så forfærdeligt svært. Men at erkende problemet, og få taget beslutningen om at få gjort noget ved det, er det der skal til.

Jeg ønsker dig held og lykke med hele forløbet, og hvis du har overskud til det, må du da meget gerne indvi os andre her i hvad du oplever hen ad vejen. Måske andre kunne blive inspireret, som du selv er inde på.

Og så naturligvis en rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår til dig og familien, mon ikke dine nærmeste også er glade for din beslutning? Det tror jeg.

Hold fast, og gør hvad der skal til. Rammerne er der, du skal 'bare' selv gøre arbejdet.

Kærlig hilsen

JørnL
26 Jan, 2015 18:08
Kære Jørn og hvem, der ellers læser med smileys with beer
Godt Nytår.
Håber, det bli'r et godt ét af slagsen, mit tegner godt.
Alt går efter planen, jeg er absolut promillefri, jeg er glad og har det godt.
Er begyndt at gå til fitness, sover bedre, ser bedre ud.
ELDERLY er lige noget for mig "gamle kone", hvor var det godt jeg besøgte Hope, for at lede efter dig Jørn, og faldt over Web Masters indlæg om Elderly-projektet.
Det er da hårdt arbejde, men det dur.
KH Karen
26 Jan, 2015 23:24
Kære Karen

Jeg har såmænd gået og kigget - indtil nu langt - efter et indlæg fra dig. Spændt på, om behandlingen hjælper.

Og det ser det jo i den grad ud til, så hermed stort tillykke fra mig. Husk at fortsætte de gode takter, det er i princippet en livslang opgave at holde sig ædru.

k.h. JørnL
13 Mar, 2015 23:09
Kære Jørn og andre, der læser mit skriv.

Glade afholdende hilsener her fra mig.
Har i dag været til sidste session i projekt ELDERLY. Møder op igen midt i juni og derefter til december, hvor jeg bege gange bli'r interviewet i forhold til, hvordan jeg har det, hvordan det går med mit nye dejlige liv.
Jeg har arbejdet hårdt de sidste tre ½ måned, men det har været det værd, for jeg har det fantastisk.
ELDERLY projektet er genialt for et ældre menneske som mig. Jeg kan kun varmt anbefale det for andre 60+ ere, der er motiverede for et alkoholstop, og som vil gå 100 % ind i samarbejdet med de dygtige behandlere.
Jeg har haft tre behandlere. En sygeplejerske og to socialrådgivere, alle tre er gået til "opgaven mig" med dygtighed og respekt, altid velforberedte og nærværende.
Jeg har endevendt mit liv, mine gode og dårlige sider, mine vaner og uvaner, mine sorger og glæder. Jeg er kommet igennem det hele i levende live og ædru.
Jeg har opnået en indre ro, en dyb afklarethed, livsglæden er vendt tilbage, aldersforskrækkelsen er aftaget, nu skal livet bare leves sundt og godt.
Jeg har stor respekt for AA, endnu større respekt for dig Jørn. Det glæder mig selvfølgelig, at AA har gjort en forskel for de mennesker, som er gået den vej.
Det var ikke min vej.
Jeg havde skrevet en afrunding til min behandler i dag, jeg kopierer den ind her :
**
At tilbyde ældre mennesker en mere ”skånsom” behandling,
når de ønsker at være afholdende, det er et genialt projekt.
ELDERLY er et genialt projekt. Elderly behandler os ældre med respekt,
lever op til det gamle ordspil : ”Respekt for alderdommen tølper”.
Jeg har ”prøvet” både det nuværende kommunale tilbud og Elderly.
Det kommunale tilbud er baseret på AA’s principper
og behandlerne er tørlagte alkoholikere.
Den kommunale behandling indebærer, at jeg stod på talerstolen og sagde :
”Jeg hedder Karen, jeg er alkoholiker !”
AA’s princip nr. ét er : ”Jeg ta’r en dag ad gangen …!”
Det vil jeg ikke nøjes med, jeg syn’s det indebærer, at :
”For måske drikker jeg i morgen !!”
AA’s møder handler meget om, at ”vi deler med hinanden”. Glæder, sorger, drukture, afholdenhed o.s.v., mestendels alkoholrelaterede emner.
Det syn’s jeg gør, at alkohol på den måde li’som altid skal ha’ plads i mine tanker,
og det ønsker jeg ikke.
Elderly behandlingen bruger ikke ordet alkoholiker, men siger, at jeg er et ældre menneske med et problematisk/uhensigtsmæssigt alkoholforbrug.
Jeg ønsker at komme dertil, hvor jeg - li’som jeg ikke kunne finde på at” slå ihjel”, gøre andre fortræd, stjæle i butikkerne, slå min hund o.s.v.
simpelthen bare ikke drikker alkohol.
Tanken om at drikke alkohol skal ingen plads ha’, for jeg har det bedst uden.
Jeg drikker ikke alkohol.
Jeg er raskere, gladere, smukkere, mere nærværende, mere tilstede i mit og andres liv, mere positiv, mindre aldersforskrækket, lykkeligere og nemmere at være gift med !
DET er da belønninger, der vil noget.
**
Kære Jørn.
TAK, fordi du er her for mig og alle andre, der har brug for støtte.
Kærlige hilsener
Karen
14 Mar, 2015 13:01
Kære Karen

Som du vil kunne se, har jeg taget indlæggene i kronologisk orden, og har derfor svaret dig i dit forrige skriv her i tråden.

Til din slutbemærkning er kun at sige/gentage, at det at kunne hjælpe andre, også hjælper mig selv. Hjælp til selvhjælp princippet virker i den grad.

Kærlig hilsen JørnL
Ædru alkoholiker
14 Mar, 2015 14:23
Kære Jørn - kære seje ædru alkoholiker.

Jeg læser alt, hvad du skriver smiling smiley
Jeg tror også på hjælp til selvhjælp, håber hen ad vejen, at mit eksempel kan hjælpe andre, der vælger at gå lidt andre vejen end AA.
Gentager, at jeg er overbevist om, at mange bli'r rigtig godt hjulpet og støttet i AA, at hjælpen til selvhjælpen den vej rundt er uvurderlig.

Kærlig hilsen
Karen S
Afholdende ældre kvinde
14 Mar, 2015 14:47
Kære Karen

I princippet er vi alle rollemodeller for hinanden, på godt og ondt.

Du kalder dig afholdende, ser jeg. Det er der man starter, når man holder op med at drikke. Næste mål er at blive 'ordentligt ædru', altså hvor drikketrangen for alvor forsvinder, og man kommer til at hvile i sig selv, og blive et såkaldt 'helt menneske'.

k.h. JørnL
70 årig ædru alkoholiker
26 Mar, 2015 16:23
Kære Jørn winking smiley
Vil lige ønske dig en god weekend og en god påske, håber, du får dejlige timer sammen med dem, du holder af.
Solen må også gerne skinne på dig / jer, men det ser vist lidt sort ud iflg. metrologerne smiling smiley
Jeg har det godt. Bedre end jeg har haft i mange år, jeg nyder det og passer på mig.
Kærlig hilsen
Karen
26 Mar, 2015 17:22
Kære Karen

Tak for din påskehilsen, og i lige måde.

Fruen og jeg kører på påskeferie, vi starter søndag morgen med kurs mod Bad Harzburg i Harzen, mandag videre til Innsbruck for endnu en overnatning, og så ellers frem til målet, Sirmione ved Gardasøen.

Der skal vi så bo i 4 dage, og udforske omgivelserne. Vi har tidligere været der, og boet oppe i den nordlige ende, men nu tager vi dette for forandringens skyld. Det er også et godt udgangspunkt for en tur til Venedig, kun 150 km., eller til Asissi, som dog ligger 425 km. sydpå, ikke så langt fra Rom.

Vejrudsigten lover 18 grader, vindstille, tørt og sol uden ud, til vi skal til at køre hjemad igen. Så vi glæder os naturligvis.

Jeg følger fortsat dine skriverier, og glæder mig over at du endelig fandt en vej ud af alkoholens favntag. Jeg er stadig meget aktiv inden for servicearbejdet i AA, har for nylig været til weekend-møde og seminar på Fyn, møde i Århus, i Ringsted, og i går i København.

I april igen til København, og servicekonference en weekend på Fyn, så der er nok at se til. Det er et pragtfuldt arbejde at være med til at gøre noget for nogen. Det er også hjælp til selvhjælp, og styrker fortsat min ædruelighed.

Selv om I bliver hjemme på 'Fyns land' i påsken håber jeg fortsat fremgang for dig og dine omgivelser.

Kærlig hilsen

JørnL
26 Apr, 2015 6:32
Kære Jørn.
Godmorgen og god søndag.
Her er alt godt, håber det samme hos jer.
Tak, fordi du også var her for mig - og for andre i denne omgang.
Jeg har læst tilbage og når jeg læser, hvad jeg skrev for 10 år siden, så bliver jeg helt forskrækket, fordi det jeg skrev dengang, det ligner til forveksling det, jeg skriver i dag.
Jeg har småsnublet indimellem på det sidste, men kun i tankerne og på papiret.
Jeg har ikke råd til at snuble. Har ikke råd til at ødelægge mit nye gode liv.
Alle "river og flår" i mig, vil høre om mit nye liv, mit gamle liv, vide, hvad jeg føler og tænker. Jeg tænker, at jeg som ædru i sølle 5 måneder ikke har så meget at bidrage med, uden at det virker som en ubehagelig selvpromovering.
Jeg holder derfor lav profil, både i forhold til mig selv og min familie.
Sender dig og din hustru sommerglade hilsener.
Karen
26 Apr, 2015 19:34
Kære Karen

Tak for din hilsen, og ja - nu er jeg her igen.

Jeg har, som vist tidligere ladet forstå, været i Strib, hvor AA Danmark her i weekenden afholdt sin årlige servicekonference.
Så jeg har simpelt hen ikke haft tid eller rum til at være på nettet.

Og ja, det kan være både spændende og skræmmende læsning at gå tilbage i de forskellige debatfora.

Jeg har netop læt andet steds, at min person rigtigt har været i vælten de seneste dage, men det tager jeg med sindsro - bogstavelig talt.

Jeg bidrager blot med mine personlige erfaringer fra såvel min aktive periode, som diverse tiltag og forsøg på at blive ædru op til mange gange. Samt, ikke mindst, hvad jeg gør for at bevare ædrueligheden, det er rent faktisk mere vigtigt end at
26 Apr, 2015 19:38
Pokkers, min nye pc er meget levende på taster osv, så den lever ind imellem næsten sit eget liv.

Her kommer fortsættelsen ......

...end at blive ædru i sig selv. For det forslår jo som en skrædder i Helvede, hvis man ikke magter at holde det.

Hvilket du helt sikkert selv har fundet ud af, og måske også bokser med, der hvor du lige nu er i forløbet.

Men jeg ønsker dig fortsat held og lykke med det - go' kamp, som det hedder i sportsverdenen. Og det dækker vist også meget godt, for det ER tit noget af en kamp.

Kærlig hilsen

JørnL
26 Apr, 2015 22:53
Var på besøg hos min mands bror og hans kone i dag.

Hun var sikker på, at jeg var "frelst" nu, hvor jeg ikke har rørt alkohol i 5 måneder.
Og ja, det er jeg da, når hun siger det, for hun kender de fleste sandheder og lader sig ikke modsige.smiling smiley

Men jeg er fuldstændig klar over, at min "kamp" først lige er begyndt, selv om jeg ikke syn's, jeg kæmper så voldsomt denne gang.

MEN jeg håber, jeg tror og jeg VIL.

Kærlig hilsen
Karen
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: