Velkommen! Log ind Lav ny profil

Kronik i Politiken i dag

Indsendt af Lise2
Lise2
Kronik i Politiken i dag
13 Dec, 2014 18:23
Kan anbefale kronik i Politiken i dag: "Man skal ikke være bums for at være alkoholiker".

Meget relevant. Jeg kender selv flere, - mig selv inklusive, - der stadig har lang vej til "bunden" men alligevel har et problem, og har brug for dialog om dette problem.
Re: Kronik i Politiken i dag
14 Dec, 2014 16:05
Så fandt jeg det, ja det er en god artikkel
[politiken.dk]

I min søgen faldt jeg også over denne her, poster den lige for mangfoldighedens skyld, intet er sort eller hvidt, men mod livserfaring virker ingen argumenter.
[politiken.dk]
Lise2
16 Dec, 2014 20:15
I dag kan man tale åbent om slankekure og rygestop. Jeg glæder mig til, at det bliver noget - tilnærmelsesvis - naturligt, og kunne sige - "jeg kan ikke drikke, da jeg er begyndt at have tegn på afhængighed". Jeg glæder mig til, at det bliver lige så naturligt at sige det, som at sige "jeg er på slankekur" eller "jeg er holdt op med at ryge".
Jeg vil helst ikke "ramme bunden" før jeg holder op med at drikke.

Kh Lise (der stadig drikker 2- 2½ flaske vin om ugen, hvilket ikke er så slemt, men heller ikke helt godt)...
17 Dec, 2014 14:42
Det er en vigtig pointe hvorvidt vi som mennesker respekterer hinanden og vores personlige valg.

Selv spisevaner synes jeg ofte ikke respekteres, man skal forklare og forsvare, - alkohol gør det heller ikke bedre, at have betroet sig til noget man troede var en slags veninde og se hende sidde til en fest halvberuset med en anden veninde og hviske/tiske nærmest håne en for at have en spiseforstyrelse - ja så er feststemningen da i hus.

Der er ikke ret mange punkter hvor jeg kan svare i en helt almindelig smalltalk uden at ramme ved siden af "facit", og det er bla. derfor jeg helst undgår den slags sammenhænge.

Mine nære venner ser mig heldigvis som den jeg er, om jeg drikker eller ej, ryger eller ej, spiser salat eller pølser, det er ikke vigtigt.
Lise2
19 Dec, 2014 17:01
Den ældre del af min omgangskreds er tilbøgelige til at sige "pjat" og "fnys" og "tag dig sammen".
Eller også synes de, man er én, der bare vil have opmærksomhed.

Den yngre del er heldigvis mere åbensindet. De er vokset op med, at nogen tåler ikke alkohol, nogen spiser ikke svinekød, og nogen er glutenallergikere og nogen har valgt at være vegetarer.

Faktuelt er alkoholafhængig såvel som anden afhængighed en biologisk forklarlig proces, og ikke et udtryk for "dårlig karakterstyrke".

Men Sorgen, godt du har nære venner, der tager dig, som du er.winking smiley
20 Dec, 2014 13:05
Uha ja jeg har også hørt rigtig meget for mine forskellige utraditionelle valg igennem livet, men det har også lært mig, at omgivelsernes eventuelle negative reaktioner - dybest set handler mere om dem selv end de handler om mig og mine valg....

Hvis man er afklaret og selvstændigt tænkende, behøver man ikke stille sig på bagbenene overfor anderledes personlige valg - tænker jeg.

Og nej afhængighed og/eller psykiske problemer handler ikke om karakterstyrke eller mangel på samme, det bliver ofte set som et svaghedstegn, men det overses fuldstændigt, at det oftest kræver mere styrke end de fleste "normale" har, at klare livets udfordringer samtidig med at have disse ting med på slæb.
20 Dec, 2014 17:23
Hejsa

Synes det er fint, det med ikke at ville "ramme bunden" før der gøres noget, på samme måde som jeg ikke behøver at komme op på over 100 kilo inden jeg tænke på kosten.

Men det er som om denne tankegang ikke er lige respekteret over at, og især ikke vedr. alkohol.

Måske fordi at det med alkohol er mere kendt end lige det man umiddelbart tror.

Fordi man ved alkohol hører sammen med fester og gode stunder.

Heldigvis er kulturen ved at ændre sig, men den kan blive endnu bedre.

/ Bjarne
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: