Velkommen! Log ind Lav ny profil

Selvhjælps grupper

Indsendt af Drikmedmåde
Selvhjælps grupper
06 Nov, 2017 17:11
Hejsa,
Jeg er ny herinde.
Jeg har behov for afklaring af mit eget alkohol forbrug.
Episoder med løfter der bliver brudt og alkoholen der bliver prioriteret blive oftere og oftere, til trods for jeg ikke har noget dagligt indtag.
Men et eller andet er der galt, min familie og venner bliver kede af det. Og det vil jeg rette op på, er dog ikke helt afklaret med om et total stop er nødvendigt, "føler" mig jo ikke som alkohol afhængig. Kunne virkelig godt bruge noget vejledning, har også bogen "lær at drikke med måde" men føler der skal noget større til, er i hvert fald ikke blevet særlig god på egen hånd..
Re: Selvhjælps grupper
12 Nov, 2017 13:58
Hejsa

Du er måske der hvor jeg var for ogle år siden. Vil gøre noget, kan se det ikke er optimalt, men ved endnu ikke hvad og hvor meget der skal til.

Jeg startede i AA, ambulatoriet m.v. og fandt med tiden ud af hvor på kurven jeg havde været, og kunne godt se hvor jeg ville havne henne baseret på andres historier.

Samtidig fik jeg arbejdet med årsagerne til jeg valgte / var nød til at drikke.

I starten ville jeg også bare lære at styre det, men med tiden fandt jeg ud af jeg slet ikke behøver alkohol mere og jeg savner det ikke.

I starten valgte jeg bare at sige en uge / en måned, ved godt AA siger 24 timer ad gangen, men her er det med det formår at man skal sige det dagligt. Min måned / uge var oprigtig ment at der blev truffet en beslutning om jeg ville vente længere med at starte igen eller gøre det der.

Aldrig mere kunne min hjerne ikke kapere i starten. Hørt nogen sige at den tid jeg har drukket "unormalt" meget, den tid skal der gå inden jeg evt. kan prøve til igen. Så jeg vil have et godt glas rødvin +en kold øl når jeg fylder 75, hvis eller jeg har lyst til dette. Om knap 20 år.

AA bygger godt nok på nogle principper m.v., men er for mig "bare" en selvhjælps gruppe, Men der findes mange måder at bruge AA på, intet er forkert, bare det virker. er min holdning.

Håber du finder ud af hvad du vil og at du kommer videre i processen.

Første step for mig var erkendelsen at der skulle gøres noget og den har du jo smiling smiley

/ Bjarne
15 Nov, 2017 16:58
Nu har jeg stadig tilgode at læse bogen lær at drikke med måde, så ved ikke rigtig hvad der står i den, men åbenbart er den ikke nok til at hjælpe dig.
Når familie og venner bliver kede af det, så må det jo være fordi alkohollen gør noget negativt ved jeres fællesskab, skaber større afstand, mindre engagement eller lignende.
Her tænker jeg så på om alkohol måske har en funktion i forhold til nogle problemer du føler, fx problemer med at finde ro eller andre ting.
Fordi hvis det er tilfældet, så må man jo nok se på de problemer også, da de vil stå tydeligere frem hvis man undlader at drikke.
Personligt tror jeg det vil være en god idé at starte med en længerevarende periode helt uden alkohol, det var sådan jeg selv fik det vendt, jeg tror ikke jeg havde kunnet gøre det gradvist, alkohol havde alt for godt fat i mig til at det havde kunnet lykkes, men efter en længerevarende periode helt uden, så sker der nogle ting med tankerne, som gør at man får en anden styring tilbage over sit liv.
Det lyder så nemt på skrift, og det er det ikke, men det er et godt sted at starte. smiling smiley

Mht. selvhjælpsgrupper, så var det for mig en kæmpe hjælp at kunne skrive herinde.
Her kan virke lidt dødt, men min erfaring er at hvis man skriver noget, så får man også svar, og mange vil gerne byde ind med input hvis der er nogen der søger det. smiling smiley

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 15/11/2017 16:59 af Sorgen.
Carlos
10 Dec, 2017 10:44
Hej

Kender ikke til nogen selvhjælpsgrupper for folk, der ikke er afhængige.. Men de findes sikkert.. Eller også hænger det sammen med, at hvis du ikke er afhængig, og drikkeriet er et problem for dig og dine omgivelser, ligger løsningen jo ret ligefor: Lad være med at drikke, eller alternativt; lad være med at drikke så meget.. Hvis du ikke er afhængig af det, som alkohol-rusen giver dig, kan du jo sagtens undvære, så det skulle ikke være noget problem..

Vh
17 Dec, 2017 2:07
Men der kan jo godt være forskel på at være afhængig af alkohol og så at være afhængig af eller mangle det alkohol giver/gav.
Jeg er fx ikke længere afhængig af alkohol, men jeg mangler ofte rigtig meget noget af det den gav mig, det må jeg jo så leve med, lidt som jeg måtte før jeg startede med alkohol, nu måske bare en illusion fattigere om en mulig løsning.
Og ting som dette - eller andre, kan det da nok være rart at dele med andre tænker jeg, personligt føler jeg mig i hvert fald lidt roligere, når jeg hører om andre, der ligesom jeg ikke har fået "en fantastisk energi, velvære, glæde og selvtillid" ved at droppe alkohollen som partner, men derimod slås med en masse ting som fx. angst, depression, modløshed osv. uanset kroppen selvsagt har det en del bedre.
Så ja, det tænker jeg da godt der kan være behov for, som jeg også skrev lidt om i første skriv, men man kan jo altid gentage sig selv i en uddybende form winking smiley
Carlos
22 Dec, 2017 20:52
Mjahh.. det kommer an på, hvem du spørger
Carlos
23 Dec, 2017 6:11
Nå, hele mit meget, meget lange indlæg om afhængighed forsvandt; bortset fra første linje - det er der nok en mening med smiling smiley

Vh
28 Dec, 2017 18:07
Ja det sker indimellem at tingene forsvinder hvis man skriver lange indlæg her direkte.
Men uanset hvad så ja, det kommer an på hvem man spørger, helt sikkert, jeg fortæller også bare om hvordan det er for mig, hvordan det er for andre ved de nok bedst selv, hver har sin synsvinkel og vej at gå smiling smiley
30 Dec, 2017 8:56
Hejsa

Skriver jeg noget længere gør jeg det altid i WORD g kopier det ind - såslipper jeg for det bare forsvinder.

Og vil gerne støtte sorgen lille skriv, vi har hver vores vej, noget virker for nogen, men noget andet for andre.

Jeg ved hvad der virker for mig, hvad der ikke virkede, men prøvede nok kun mx. 10% af de muligheder der er.

Og om det der jeg ikke prøvede, også ville have virket, thjaaaa - det kan jeg kun gisne om, så jeg holder mig til at dele fra egne erfaringer, ikke hvad jeg tror jeg måske ved.

/ Bjarne
Carlos
30 Dec, 2017 20:35
Naturligvis helt enig.. Men tænker, at jeg læser rigtig mange indlæg fra nogle, der gør noget, som tydeligvis ikke virker for dem.. hvis det virkede, ville de ikke lide - eller i hvert fald ville de acceptere lidelsen, hvilket i praksis er det samme.. Anyway, alt godt herfra; uanset vejen smiling smiley
30 Dec, 2017 20:48
"hvis det virkede, ville de ikke lide - eller i hvert fald ville de acceptere lidelsen, hvilket i praksis er det samme"

At acceptere en lidelse er desværre ikke det samme som ikke at lide pga. den.
Ellers må vi revurdere betydningen af ordet acceptere, helst uden helt at resignere.

"Jeg accepterer det gør ondt i mit ben" surprise - det gør stadig ondt i mit ben.
Men jeg accepterer nu at det er mine vilkår og jeg lader være at tage med på de lange løbeture.
Ked af det kan man godt blive alligevel.
Carlos
30 Dec, 2017 21:18
Beklager, hvis det fremstod bombastisk - det var ikke min mening at begynde en diskussion.. Det, jeg skriver, er blot min egen erfaring - at det er kampen mod lidelsen - altså kampen mod det, der er, mod virkeligheden, mod nu’et; kald det, hvad du vil - der er den egentlige lidelse.. men Igen, det er kun sandheden for mig - det glemmer jeg nogle gange at tilføje, beklager smiling smiley..
Og det er et faktum, at rigtig mange mennesker bliver ved med at gøre det samme igen og igen, selv om det skaber mere lidelse - det brugte jeg selv rigtig mange år på smiling smiley
01 Jan, 2018 18:18
Hejsa. Jeg tænker lige på med at man tit siger at det at vide andre også har det skidt, måske værre end en selv, også hjælper, men når jeg har det skidt, sidder på tønden hele dagen, så får jeg det ikke et hak bedre af at vide der er mange der har det på samme måde og det kaldes en epidemi.

Jeg accepterer ting, men bliver stadig vred, skuffet, bange, ked af det m.v., men ved at acceptere det, så bruger jeg ikke mere min energi på at lave om på det jeg ikke selv kan ændre på men på at komme videre derfra hvor jeg nu er.

Og jeg kan også acceptere at noget lige nu er noget lort, men samtidig planlægger jeg at gøre noget ved det for at ændre på tingenes tilstand.

Men det er en svær størrelse at have med at gøre i det virkelige liv - der er bare så mange "idioter" og ting som ville være meget bedre hvis bare de kunne indse at..........................

Bjarne
Carlos
02 Jan, 2018 12:28
Ja, accept for mig indebærer naturligvis også, at jeg tager ansvar og handler ud fra situationen, som den nu engang er - og ikke, at jeg sætter mig ned og venter, til det går over; eller venter på at andre skal løse mine daglige udfordringer, eller tage hensyn, eller fixe mine varierende psykiske ubalancer, eller hvad det nu kan være smiling smiley.. Det ville i min optik være resignation, som for mig intet har med accept at gøre.. Jeg er ikke længere et offer i mit eget liv, med mindre jeg vælger at være det - det er frihed for mig smiling smiley
02 Jan, 2018 17:44
For mig er accept fx. at stoppe med at hamre panden imod den samme mur, nu den åbenlyst ikke flytter sig en meter, erkende at der måske er nogle bedre veje at gå hvis man istedet bruger energien på at finde dém.
Resignation ville i det billede være noget med at opgive både muren og evt. andre veje og overbevise sig selv om at man var skabt til at sidde fast i et mudderhul.
Carlos
03 Jan, 2018 8:37
Yep smiling smiley.. Det triste er blot, at rigtig mange drøner ind i druk-muren igen og igen; afbrudt af kortere eller længere tørlagte perioder, hvor de til gengæld synker ned i sumpen af depressioner, uro, utilpashed, angst, frustration, og hvad der ellers følger med..
Det er sq en hård måde at leve/overleve på - igen; jeg har brugt temmelig mange år på det smiling smiley
Bonafide Addict
03 Jan, 2018 14:07
Drikmedmåde Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsa,
> Jeg er ny herinde.
> Jeg har behov for afklaring af mit eget alkohol
> forbrug.
> Episoder med løfter der bliver brudt og alkoholen
> der bliver prioriteret blive oftere og oftere, til
> trods for jeg ikke har noget dagligt indtag.
> Men et eller andet er der galt, min familie og
> venner bliver kede af det. Og det vil jeg rette op
> på, er dog ikke helt afklaret med om et total
> stop er nødvendigt, "føler" mig jo ikke som
> alkohol afhængig. Kunne virkelig godt bruge noget
> vejledning, har også bogen "lær at drikke med
> måde" men føler der skal noget større til, er i
> hvert fald ikke blevet særlig god på egen
> hånd..

Har erfaret i gennem mit misbrug og min behandling at "lær at drikke med måde" kan du ligeså godt koge over i en feks. heroin afhængig´s "Lær at fixe med måde"

Som du selv skriver "Du er ikke god til det på egen hånd" Personligt har jeg brugt over 20 år på at lære det, gennem det Offentlige, AA og "Mit Ustyrlige Selv" Jeg skal ikke nyde noget Lad Den Første Stå...!
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: