Velkommen! Log ind Lav ny profil

Lær at drikke med måde?

Indsendt af Med-måde
Lær at drikke med måde?
17 Jun, 2010 12:45
Jeg har lige købt og læst bogen "Lær at drikke med måde" af journalist Bjarke Larsen, som er inspireret af den amerikanske bevægelse Moderation Management, og som selv har gennemgået den kur han foreskriver.

Jeg er en mand på 57, som har været storforbruger af alkohol siden den første fest i realskolen, hvor alkohol var tilladt, som 15-årig.

Jeg har taget en universitetsuddannelse, har et godt job, kone og to skolesøgende børn, stor lejlighed og sommerhus.

Men jeg er træt af at drikke ca. 1 flaske rødvin hver aften, i forbindelse med madlavning og spisning, og af altid være den, som går hårdt til den til fester og sammenkomster. I stedet for de anbefalede max 21 genstande om ugen har jeg nok nærmere været oppe på de 50.

Jeg er træt af at veje ca. 15 kg for meget, trods det, at jeg spiser sundt og cykler til og fra arbejde, og jeg er træt af altid ikke at føle mig helt på toppen på arbejde og bruge mine aftener på at læse - og måske skrive - nogle bøger, i stedet for bare at sidde og surfe på min computer.

Derfor begyndte jeg med det samme på den kur, Bjarke Larsen, foreskriver. Han skriver i øvrigt, at det at drikke med måde langt fra er en udvej for alle, og at man må gå over til total afholdenhed, hvis det ikke lykkes at ændre vaner i løbet af det ½ år man afsætter til at gennemgå kuren.

Jeg er i øvrigt ikke i tvivl om, at mange venner vil blive skuffede over at høre, at jeg vil ændre vaner. For det er jo, når vi kommer forbi, om det så bare er til fødselsdagsbrunch, at der skal trækkes en ekstra god flaske op, fordi "du da er én af dem, som forstår at værdsætte en god vin!".

Ja, jeg møder i det hele taget så mange triggere i form af forventninger til, at jeg nok skal gå forrest, når der skal hygges og festes. Men så jeg bare sige, at jeg af hensyn til min sundhed - herunder ønske om, at mine børn har mig mange år endnu - ønsker at moderere mit alkoholforbrug stærkt.

Noget andet jeg er oppe imod, er at jeg er vild med god vin og god øl, mens jeg kun drikker stærk alkohol (snaps) til jule- og påskefrokost.

Jeg skal nok berette, om mit forsøg lykkes, eller jeg i stedet stærkt må overveje afholdenheden.
S.S.S
Re: Lær at drikke med måde?
17 Aug, 2010 18:15
Hej "med måde"

Jeg har en kæreste der er lidt i samme situation. Dog drikker han kun 1-2 gange om måneden, men når han gør det så drikker han så meget at han bliver ubehagelig og siger grimme ting til mig så vi altid ender i store skænderier. Han får såkaldte "black outs", kan ikke styre sig og ender ofte i dumme situationer. Det tager MEGET hårdt på mig og vi har være ved at gå fra hinanden flere gange pga. af det. Men lige meget hvor meget vi snakker om det så ender han altid i samme brannert og ikke kan styre sig og sviner mig til uden grund.

Som du selv er inde på så møder min kæreste også mange triggere i form af forventninger til, at han nok skal gå forrest, når der skal hygges og festes. Folk forventer at når han er med skal der drikkes igennem. Og de fleste har også den holdning som du skriver, at han er én af dem, som forstår at værdsætte en god vin og øl.

Jeg er meget nysgerrig hvordan det går for dig, og overvejer at give min kæreste bogen, så han evt også kan begynde på den kur du omtaler.

Kan du sige mere om den? Hvad går kuren ud på?

Jeg sender dig gode tanker og krydser fingre for at du er kommet godt i gang.

Mvh
S.S.S
25 Aug, 2010 9:36
Hejsa

Held og lykke med "forsøget" men hvad er det egentlig der er så vigtigt ved at drikke med måde ??

Jeg troede også engang det var løsningen, men har fundet ud af at for mig er det enten / eller, og det er faktisk rimelig nemt at undvære alkohol, jeg ryger heller ikke, men savner heller ikke at få røg i munden - på samme måde har jeg det med alkohol.

Helt ærligt, så trækker det nogen gange, men jeg husker bare hvordan det var, så går der et splitsekund, så er den fornemmelse ovre.

Mvh
Bjarne
01 Nov, 2010 19:11
Hej med jer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det går med at drikke med måde.

Jeg ved ikke om jeg er en af dem der skal prøve det. Lige nu er jeg total afholdende men er droppet ud af AA, da det ikke tiltaler mig.

Vil meget gerne høre om andres erfaringer med Bjarke Larsens bog.

Hilsen Hanne Lene
NielsO
09 Nov, 2010 13:05
Som jeg skrev til Hanne lene, tror jeg ikke på den "med måde". Det har jeg prøvet i årevis (og har været ved at blive skilt på det). Jeg brugte energi som et helt lille atomkraftværk på at begrænse mig selv - og ja, jeg kunne da sagtens styre mig: Foreslog tit, at jeg kunne da bare køre og sad så og nøjedes med 2-3 glas vin (og kedede mig). Men så havde jeg jo været "dygtig" og kunne defor tillade at åbne en flaske, når vi var kommet hjem ( mem så var hun sjovt nok ikke interesseret i at sidde oppe med mig). Og det med at dele en flaske vin med konen opfattede jeg kun som narrefisse: Efter 3 glas havde jeg jo først fået smag for det og syntes først det blev hyggeligt når jeg åbnede flaske nr. 2 - og så syntes hun ikke det var hyggeligt længere. Så min (dyrekøbte) erfaring er, at det er megt nemmere helt at lade være (og en af sidegevinsterne var, at jeg efter 4 mdr havde smidt 15 -16 kg og kunne bruge samme buksestørrelse som i gymnasietiden). Venligst NielsO
12 Nov, 2010 1:53
Jeg tror heller ikke på den der med at holde måde, hvis man først har været storforbruger/afhængig. Så er det nok sværere at sige nej til nr. 2 end til nr. 1, og så fremdeles. Og lige pludselig kører det med en igen (igen, igen).
Sorgen
13 Nov, 2010 1:20
Jeg tror faktisk godt jeg kunne lære at drikke med måde, men det afhænger jo også af hvad man mener det er at "drikke med måde", er det fx. hvis man holder sig indenfor sundhedsstyrelsens anbefalinger?

Hvis jeg fx. drak 14 genstande om ugen, så kunne jeg jo være fuld 2 gange om ugen hvis jeg først startede om aftenen, dette ville være fint for mig, hvis jeg havde styr på mit liv sådan udover dette.

Ok måske er det lidt utopisk - hehe, men jeg tror altså også at det afhænger meget af hvad man ELLERS har i sit liv.

Hvis man fx havde nogle gode ting man skulle, som man havde lyst til, og ikke følte sig overvældende presset bare pga. det mindste, og hvis man følte man havde en vis form for succes med ét eller andet, så ville der jo også være et større ansvar.

Jeg kan faktisk godt finde ud af IKKE at drikke, hvis jeg skal noget jeg virkelig har lyst til, og føler et ansvar.
Omvendt må jeg indrømme, at jeg slet ikke ejer evnen til ikke at drikke, hvis det hele et eller andet sted bare kan være ligemeget.

Jeg tror at tingene hænger rigtig meget sammen i en større sammenhæng.

Hvor meget af det vi så selv kan skabe og ændre, skal jeg ikke gøre mig klog på, men selvfølgelig - vi kan da prøve :-)
Sorgen
13 Nov, 2010 19:35
Kan se jeg var meget optimistisk igår i min halvbrandert - hehe ;-)

Hvis det skal lykkes at drikke med måde, uden at det løber løbsk for én, så skal 'misbrugeren' nok HELT væk!
Om det kan lade sig gøre, ved jeg ikke, det er jo på én eller anden måde noget man har udviklet over lang tid, så man ændrer det næppe fra den ene dag til den anden, uanset hvor besluttet man er.

Sålænge man som Helle så fint beskriver, har sværere ved at sige nej til nummer to osv. end til nummer et, så vil det nok være svært at få det ordentligt under kontrol.

Og sålænge det føles som en 'kamp' at lade være at drikke, så tror jeg heller ikke det vil kunne lykkes.

Men det er nok meget individuelt om man kan lære at drikke mådeholdent.
Jeg håber da selv at jeg kan opnå det - men ok, det håber de fleste selvfølgelig, måske er det ønsketænkning.

Hvordan mon det så egentlig gik med 'Med-måde'?
Min søde mand og jeg sidder og nyder en fantastisk Amarone, og vi bliver begge trætte, gaber er nærmeste til at putte i seng:-)
Jeg skriver, fordi at vi blev enige om at Google hvorfor man bliver træt af rødvin... Så kan jeg jo læse at denne side er for folk som drikker meget i forhold til hvad vi gør... Har dyb respekt for at folk, har et problem omkring alkohol.. Eller prøver at komme ud af det, eller få et mere kontrolleret forhold til alkohol.
Måske i kan svare på vores spørgsmål...!
Rigtig godt nytår til jer :-)
Knus Filangi.
Anonym drunkie
01 Jan, 2013 20:39
Jeg tror det er fordi det gør en mere afslappet, og er man så lidt træt i forvejen - hvor man måske ikke mærker det fordi man er "igang" osv. så vil alkohol få én til at slappe af og så kan man mærke at man er træt, - altså medmindre man er et sted hvor der sker meget omkring så det overskygger.
Derudover virker det jo generelt beroligende på hele systemet.
Der er også noget med at det får blodsukkeret til at falde, så dét kan også have indflydelse.
Jeg har det sådan at hvis jeg i forvejen er træt, bliver jeg træt af alkohol hvis jeg indtager det et sted hvor der er ro, men omvendt kan det også give mig energi, men det med at få energi fra alkohol kræver ofte at man har noget at gå igang med eller er et sted hvor der sker noget sjovt, så overskygges afslappetheden af løssluppenheden, eller man får forøget lyst til nogle ting fordi man bliver båret væk fra den dér opgivenhed der kan være handlingslammende, - sådan oplever jeg det i hvert fald selv, så ja det kan virke begge veje på mig, afhængigt af hvordan jeg ellers har det og hvor jeg befinder mig :-)
Såre simpelt, ALKOHOL SLØVER, læs gerne videre:

'Sådan påvirker alkohol din krop

Alkohol påvirker først og fremmest hjernen, fordi alkohol sløver næsten alle hjernefunktioner. Først mister man evnen til at tænke klart og gå lige. Drikker man videre, bliver det efterhånden svært at kontrollere bevægelserne, og man får svært ved at gå, stå og tale. Hvis promillen bliver på over 3, kan hjernefunktionen virke næsten halvdød, og det betyder, at man i yderste konsekvens kan glemme at trække vejret, og man kan gå i koma eller dø.

Leveren
Alkohol er et giftstof, og derfor sætter leveren alt ind på at rense det ud af kroppen. Det betyder, at alle leverens øvrige funktioner må vige pladsen for at rense alkohol ud. Derfor dykker blodsukkeret, og det lave blodsukker betyder, at man kommer til at føle sig sulten, mat, dårligt tilpas og måske irritabel.

Maven
Alkohol irriterer slimhinderne i maven og tarmene, og det er grunden til, at man kaster op, når man har fået for meget alkohol at drikke. Og det er også derfor, at man ofte har kvalme og diarré dagen efter.

Hud og øjne
Alkohol får blodet til at strømme til huden, så man kommer til at svede og rødme. På sigt kan alkohol ødelægge blodkarrene i øjnene og huden, så man får blodsprængte øjne og såkaldt portvins-tud.

Kredsløbet
Alkohol kan faktisk være sundt - hvis du vel og mærke er over 45 år og drikker det i små mængder! Små mængder alkohol er nemlig blodfortyndende, der kan være med til at rense blodårer og forhindre åreforkalkning. Men er du under 45 år, så er der ingen gavnlige virkninger.

Langtidsbivirkninger
Det næste kan godt virke lidt skræmmende, men det er sådan, at et stort alkoholforbrug som ung kan have store bivirkninger for dig om 10-20 år. Der er masser af sygdomme, som bliver kædet sammen med et stort alkoholforbrug. Blandt andet får du forhøjet risiko for at få brystkræft, kræft i tunge og svælg eller udvikle knogleskørhed. I værste fald kan du også få skrumpelever eller betændelse i bugspytkirtlen.'

Du kan læse rigtig meget mere om skadevirkninger m.v. på nettet ............

JørnL
Anonym drunkie
01 Jan, 2013 22:29
Det passer nu ikke at det altid kun sløver.
Jeg har gjort mange ting hvor jeg har brugt det som energi-udløser.
Man kan jo ikke kun se på de fysiske virkninger, de psykiske taler også deres eget tydelige sprog.
Fysik og psyke er dybt involverede i hinanden, det bedste ville selvfølgelig være at vi alle var raske og velfungerende begge steder, men sådan forholder det sig jo ikke altid.
Jeg har brugt alkohol meget til at trænge igennem den modstand min (ødelagte) psyke har givet mig.
At det så ikke holder når brug bliver til misbrug er jeg fuldt (!) ud klar over.
.
Jeg har engang været på lykkepiller, jeg skal love for at de umuliggjorde enhver energi fra alkohol - jeg blev sendt direkte i brædderne.
ebbe
04 Nov, 2013 23:53
Hej Alle sammen.
Hvorfor slutter indlæggene i januar 2013 ? Er problemet løst ?
Jeg læste "Lær at drikke med måde" for knapt 2 år siden. Efterfølgende har jeg forsøgt at efterleve bogens anvisninger. Dette har medført et meget lavere indtag af alkohol, hvilket jeg er glad for.
Bogen er et smukt indspark i den løbende debat. I min 2-årige kontakt med det kørende alkohol-nedsættende system, er tilsyneladende ingen vild med Bjarke Larsens filosofi. Alle går efter nul-nul alkohol som den eneste mulighed. Ingen i det etablerede system gider interessere sig for denne "midter"-mulighed. Det synes jeg er katastrofalt dårligt. Alkohol er et kemisk middel, som har både gode- og dårlige indvirkninger. Lad os optimere de gode og mindske de dårlige, ved at drikke med måde.
Håber at nogen gider svare på dette. Opgiver du yderligere et tlf-nummer vil jeg nyde at tale med dig om problemstillingen.

De kærligste hilsener Ebbe
Anonym drunkie
08 Nov, 2013 19:09
Dejligt at høre andre varianter herinde end "man skal stoppe 100 % ellers er det ligemeget".
Jeg overvejer jævnligt om denne side overhovedet er noget for mig, nu jeg ikke har det på den måde.
Jeg er stadig hvor jeg var da jeg sidst skrev her i tråden.
Jeg lærer ikke at drikke med måde på den måde at jeg igen kan komme til at synes det er hyggeligt med fx to genstande, mine stopklodser er desværre blevet for slidte til dét.
Derimod drikker jeg indimellem, som regel 2 til 3 dage, hvor det fylder en del i min tilværelse, ikke sådan at jeg aflyser ting, men det fylder rigtig meget både mentalt og fysisk.
Imellem disse sammenhængende dage, går der ofte imellem 2 og 6 uger hvor jeg lever sundt, spiser ordentligt, dyrker motion.
Jeg har desværre nogle psykiske problemer der gør at mit liv ikke nødvendigvis er bedre når jeg ikke drikker, det er bare anderledes, det er selvfølgelig nemmere rent fysisk men ikke mht det psykiske.

Uanset hvad fungerer denne metode for mig så langt så godt at jeg har mange flere ressourcer nu end dengang jeg drak 5-6 gange om ugen - dengang tre dage uden alkohol var meget, det savner jeg ikke og ønsker mig aldrig tilbage til igen nogensinde.

Helt at stoppe ønsker jeg heller ikke, da jeg ikke har lyst til jævnligt at være i et helvede jeg ikke kan komme ud af ved egen vilje, hvis det kan undgås.

Men rart at høre om andre løsninger end totalt stop, jeg tror det er meget individuelt hvem der kan det og hvordan.

Når man generelt siger at det kan man ikke, er det velsagtens for at beskytte dem der vitterlig ikke kan, det tjener jo ikke noget formål at "tvinge" folk til at lære at drikke med måde, hvis det ikke er muligt, så er det bedre at forsøge at lære helt at undvære det.
Omvendt kan man sige, at for det - måske fåtal - der har mere "glæde" af et mådeholdent forbrug end et fuldstændigt stop, bliver det svært at få hjælp og forståelse, - det bliver som regel kaldt benægtelse, løgn, selvbedrag, flugt, undskyldninger osv. osv.
Personligt har jeg også kun mødt firkantede synsvinkler i "systemet", hvilket har gjort at jeg er holdt op med at søge hjælp derfra mht. alkohol.
På den anden side ville jeg nok også opgive hvis nogen ville lære mig at kunne drikke almindeligt mådeholdent igen, for det kan jeg ikke, så jeg falder nok ikke helt indenfor rammen af dem der kan lære at drikke mådeholdent, - men jeg er så alligevel en af de varianter der på én eller anden måde gør det :-)
Morten
01 May, 2014 18:03
Hvorfor drikke med måde?

Fordi jeg godt kan lige gode belgiske øl, de smager himmelsk og jeg ville nødigt undvære dem.

Jeg er ikke alkoholiker, men jeg har et problem med alkohol, det ved jeg, men det der gør det sværest for mig at håndtere det, er tanken om at jeg skal undvære det helt.

Derfor vil jeg gerne lære at drikke med måde.

Nogen der kan bidrage til denne gamle tråd med erfaringer fra bogen? Har den selv, men er gået i stå samme sted 2 gange. Jeg har ikke tålmodigheden til at vente 6 måneder med at komme i mål.
03 May, 2014 21:32
Jeg er selv AA'er og har valgt ikke at ville drikke mere, og jeg savner det slet ikke.

Om jeg havde, og kunne have valgt anderledes hvis der havde været noget om dette, thjaaaaaaa - det kan jeg kun gætte på.

Men synes det er rigtig fint hvis det kan hjælpe nogen, så 100% accept herfra, støtte kan jeg nok ikke så meget, jeg har ikke ret mange erfaringer indenfor dette område, og dog, jeg kunne for det meste styre det rimeligt, og det var bare lidt hver dag, men hvorfor tog det ikke overhånd til trods for det varede over 20 år.

Og maks 5 mennesker vidste noget, konen havde lure tet elelr andet og et hold venner, resten jeg har fortalt det af familie og venner anede intet, til trods for jeg ofte havde fået lidt når vi var sammen, men ikke for meget

Et eller andet værktøj må jeg havde haft. Måske kunne dette have været udviklet / forbedret - faktisk en interessant tanke.

/ Bjarne
11 Dec, 2014 12:11
Kære unge kvinder smileys with beer
Alkohol er forfærdeligt vanedannende. Først nyder vi det i det små, stille og roligt. Så kommer promillerne til at fylde mere og mere. Ingen fester, gæster eller sammenrend i alle mulige og umulige sammenhænge - uden alkohol !
Så er det, vi sidder i saksen, vi kan ikke "hygge" os uden et glas i hånden.
Det bli'r efterhånden glasset, der bestemmer over vore liv.
Kong Alkohol kan vi ikke kæmpe imod, for så taber vi. Han skal "sultes" ud !
At drikke med måde, er enhver "alkoholikers store drøm !", men tro mig, drømmen bli'r i årenes løb til et mareridt.
Jeg er kvinde, 70+ og igen, igen, igen ved at arbejde mig frem mod ikke at drikke.
Efter bare en god uge, kan jeg mærke, hvordan livet vender tilbage til mig. Hvordan mit udseende blomstrer, hvordan søvnen bli'r bedre. Hvordan jeg bli'r roligere og gladere. Hvordan motivationen blusser op. Jeg vil det her.
Pas på jer. Ønsker jer held og lykke med jeres projekt, selvom jeg ikke tror på det.
Kærlig hilsen smiling smiley MC
13 Dec, 2014 18:21
Kan man lære at drikke med måde?

Jeg kan kun tale for mig selv. Jeg brugte alkohol som beroligende medicin i en periode med meget stress. Det med at drikke socialt for at "hygge" sig sammen med andre, kan jeg sagtens undvære. Det er ikke dér, det trækker i mig.

Jeg tror ikke, jeg vil kunne lære at drikke med måde igen, fordi jeg har brugt det som medicin. Det ville så i givet fald indebære, at jeg afholdt mig fra at drikke, når jeg havde brug for beroligelse, men godt måtte drikke til f.eks. en fest. Med de overtalelsesevner Kong Alkohol er i besiddelse af, når han først har fået fat, ville jeg ikke turde vove forsøget. Men som sagt kan det også være lige meget for mig med at drikke socialt, for det kan jeg sagtens undvære. Det er straks sværere med "medicinen", som desværre på længere sigt har den modsatte virkning og forværrer både uro og stress mv.
M.
26 Feb, 2015 20:04
Jeg er ny herinde, og vil egentlig blot give mig tilkende. Jeg er en ung mand på 27 år, jeg bor sammen med min kæreste, og jeg er igang med at tage en lederuddannelse indenfor Forsvaret.
Jeg har brugt lidt tid på at surfe rundt i i foraene, og denne tråd er nok den, jeg ser mig selv mest i.

Jeg har siden den allerførste gang, jeg drak alkohol, haft et usundt forhold til det.
Der har været perioder, hvor jeg drak for meget generelt, og perioder hvor jeg - når jeg var i byen eller til fest - nærmest konstant fik black out. Nogle gange har jeg haft drukture, der har varet i op til to-tre dage, hvor jeg - uden hensyntagen til kæresten derhjemme - har fyret den af. I øjeblikket går jeg sjældent i byen, og drikker heller ikke så ofte, men når jeg gør, hænder det ofte, at jeg er ude af stand til stoppe eller bare generelt at drikke med måde. Det har lykkedes mig at holde mig ædru og kontrolleret i længere perioder, hvilket jeg har nydt, men det har også givet anledning til, at jeg nok har ment, at jeg har "sparet op", og derfor kan give den ekstra gas, når jeg så skal ud at drikke. Det ender til tider med nogle ganske uhensigtmæssige, pinlige eller negative situationer.

Igår havde jeg, efter næsten to måneder uden byture eller druk, en bytur efter et socialt arrangement i forbindelse med et kursus. Jeg følte en form for forløsning over, at skulle og kunne sidde og hælde øl indenbords, og i rå mængder. Det gjorde jeg i en totalt ukontrolleret grad, og det bærer mine moralske og fysisk tømmermænd også præg af idag.

Jeg ønsker at lægge alkoholen på hylden for alvor, og jeg håber det kan hjælpe mig at skrive og læse lidt herinde. Jeg har derudover også skrevet min problemstilling til Center for Misbrug og Pleje, og håber, at de også vil være behjælpelige.
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: