Velkommen! Log ind Lav ny profil

Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe

Indsendt af Lise2
Hej med-storforbrugere.

Er der nogen herinde, der kunne være interesserede i at starte en selvhjælpsgruppe med udgangspunkt i bogen "lær-at-drikke-med-måde".

Det kunne være en kombination er gruppe på nettet (der er vist nogle fora, hvor man kan oprette net-grupper) og så mødes IRL for eksempel 2 gange om måneden eller lignende. Jeg bor selv i hovedstadsområdet.

Kærlig hilsen Lise
Re: Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe
04 Feb, 2013 22:17
Hej Lise2

Jeg synes det lyder som et spændende initiativ.
Rundt omkring i Danmark sidder der efterhånden en stor gruppe, som er blevet lige rigelige forbrugere af alkohol MEN som ikke er alkoholikere.

Der er efterhånden også nye tanker og erkendelser om at der er stor forskel på de mennesker der bruger alkohol og som til tider er bekymrede for om de drikker lidt rigeligt.

Sådan som jeg ser det, er der idag kun forholdsvis få valgmuligheder for hjælp: Du kan kontakte det etablerede system, der tilbyder antabus og samtaler ( men med lange tidsintervaller imellem). Du kan også vælge AA, men det er langtfra alle der kan bruge AA. Desuden kræver AA at du er ædru hver dag 24 timer ad gangen.
Hvis et menneske ikke er alkoholiker men blot har oplevet i en kortere periode i sit liv at være storforbruger som følge af en krise, så mener jeg ikke den totale livsvarige afholdenhed har sin berettigelse.
Jeg er spændt på, hvad du kommer frem til Lise.

Hilsen Optimisten
Jeg ønsker dig/jer held og lykke med projektet, jeg håber at der kommer noget godt ud af det.
Jeg er selv 100 %, 24 timer i døgnet, resten af livet, afholdende :-) men jeg ser også behovet for grupper som den du vil starte, ikke alle er til 12 trins grupperne, der har bare ikke været alternativer til jer der f.eks. vil drikke kontrolleret.
Jeg ønsker dig lykke med det.

Knus.
Tak for Jeres indlæg Optimisten og Cecilie.

Ja, jeg håber, at der i fremtiden bliver mere åbenhed omkring det at have et lidt for stort forbrug af alkohol, og at man kan snakke om det, lige så naturligt som man kan snakke om slankekure og rygestop. Og jeg håber ihvertfald, at bogen "lær at drikke med måde" kan være med til at skabe åbenhed.

Jeg opfatter afhængighed som noget der udvikler sig gradvist, og min har endnu ikke taget magten helt fra mig, Men jeg skal være meget opmærksom på mit forbrug.

Når jeg er sammen med andre, der ikke drikker, så savner jeg ikke alkohol. Jeg tænker aldrig på alkohol, når jeg er på arbejde.
Men når jeg er alene derhjemme og er lidt trist og ensom, så er lokkende at drikke en flaske vin. Og i selskaber med alkohol, hvor jeg er socialt usikker, så kommer jeg hurtigt til at drikke mig fuld.
Jeg opbevarer ikke alkohol i mit hjem, for det ville jeg ikke kunne administrere.

Jeg kan ikke klare mit problem helt alene, men føler mig på den anden side ikke i målgruppen for AA. Nok fordi mit forbrug endnu ikke har haft så store konsekvenser. Det har endnu ikke haft nogen skæbnesvanger betydning. Og gid at det aldrig må komme dertil.

Nå, det med at finde ligesindede, det kommer nok med tiden.

Held og lykke til Jer også.

Kh Lise
Henriette
17 Feb, 2013 10:08
Dit problem minder om mit.

Jeg er dog nået dertil, hvor jeg virkelig har brug for en pause, hvorefter jeg gerne vil prøve at drikke med måde, De sidste mange gange jeg har drukket, er jeg endt med at blive rigtig rigtig fuld og fuld af selvlede og bondeanger dagen efter.

Jeg drikker aldrig om dagen og aldrig hver dag, men jeg drikker for meget. Min kæreste har påtalt, at han synes, det er træls, at jeg bliver for fuld til fester. Ellers har ingen påtalt mit forbrug. Me jeg ønsker - som dig - virkelig heller ikke at komme ud i tovene.

AA tiltaler heller ikke mig.
Hej Henriette.

Er du startet på din pause? For ellers, så kunne vi eventuelt lave en aftale her på denne tråd, om en startdato og en periode....

kh Lise
Henriette
17 Feb, 2013 22:36
Jeg er startet i dag og vil gerne holde 5 ugers pause (til 23.3) Vil du være med på den?Kunne være rart med en ligesindet.
Til den 23.03.3012... Jamen jeg kan først være med fra i morgen, - den 19/2 2013.

Men klart ja! Jeg er med, er med fra nu, mandag aften kl. 21.30 den 18/2 2013, og frem til den 23/3 2013. Jeps, jeg er med fra nu, og andre er velkomne til at gå med.

Vi snakkes ved om det. Vi har en aftale.

Kh Lise
Henriette
20 Feb, 2013 13:40
Det går fint her, går til nogle samtaler ved siden af.

Har brugt alkohol til at flygte fra eksistentiel angst, og tager nu hånd om problemet, der endnu ikke har haft konsekvenser for nogen omkring mig, kun mig selv og min selvfølelse.

Det føles godt at tage ansvar for min situation, ellers kunne jeg godt ende som alkoholiker,er jeg sikker på.
Det lyder rigtig godt.
Jeg er kun på dag 2, men jeg vil prøve at være med til den 23/3 2013

Og ja, det er særlig vigtigt at holde igen med alkohol, når man er angst eller på anden måde sårbar. Det er noget med, at man er særlig sårbar over for afhængighed, når man har lavt niveau af dopamin. Så jeg håber du får et rigtig godt udbytte af dine samtaler, og af dine gode beslutning. Held og lykke foreløbig, og skriv gerne snart igen.

Kh Lise
Henriette
22 Feb, 2013 14:02
Jeg synes, det er svært lige nu. Jeg kan mærke på min krop og mit sind, at jeg ikke skal drikke, men synes det er svært lige nu. Det er weekend, mange andre skal drikke, mange modstridende følelser.

Men jeg vil ikke drikke, så jeg må bare hænge i.

Hvordan går det med dig?
23 Feb, 2013 11:09
Hej Henriette

Nu er det ikke mig du spørger. Jeg tillader mig alligevel at skrive til dig.

Du skriver " Det er weekend, mange andre skal drikke"

Ja, og mange går over for rødt lys, Der er endda nogen der kører med sprut i blodet. Derfor gør du det da ikke, vel ?

Jeg kan sagtens følge dig i dine tanker, men mine erfaringer sige mig, at du gør klogest i at holde fast i at du ikke vil drikke. at du vil hænge i.

God ædru weekend til dig.

VH Bonnie
Hej Henriette.

Jeg håber du har klaret dig godt igennem de sidste par dage, selvom jeg kan læse at det har svært.

Jeg har ikke svaret, fordi.... jeg har været faldet i vandet.
Det skete på 3 dag.

Jeg er startet forfra fra i dag af.

Jeg er ked af at have svigtet vores aftale i de dage, der er gået, men jeg håber du har holdt ud og holdt fast.

Det er flovt at skrive det her, så glæd dig over, at du kan være tilfreds med dig selv.

Lise
Henriette
24 Feb, 2013 12:32
Jeg kunne ikke modstå fristelsen til en fest i går. Det gik ellers lige så godt. Men har tilgivet mig selv. Jeg ved så, at jeg ikke skal tage til fest de næste uger. Drikker du flere dage i træk, når det er? Det er ikke tilfældet her. Det er ikke noget problem herhjemme, men er for sårbar til at være eneste ædru til en fest, som det er nu. Så jeg vælger fester fra de næste 4 uger .

Held og lykke.

Må jeg spørge, hvor gammel du er?

Jeg selv er 29.

Håber du er ved godt mod - det er jeg.
Hej Henriette.

Godt at høre fra dig. Jeg kan fortælle at jeg er 44 år, og går ikke længere så meget til fester, så mit drikkeri er flyttet ind i hjemmet.
Jeg bor desuden alene, - er skilt og har et barn, der er flyttet hjemmefra.

Umiddelbart er det nok en god ide at du holder dig fra fester, indtil du er stærk nok.

Mit drikkeri foregår hjemme, og det er ret svært at undgå at være hjemme.
Når jeg er faldet i, går jeg og holder mig selv med selskab med et glas vin, som bliver til 4 - 5- 6 stykker over en dag. For meget i længden.

Ja, jeg er lidt ældre end dig, men kan sagtens huske at være 29. Det er nu du skal sørge for at få det forhold til alkohol, du gerne vil have, når du er 30, 40 og 50. Derfor synes jeg godt vi kan have nytte af hinanden, trods aldersforskel og lidt forskelligt drikkemønster.

Da jeg var ung, blev jeg ofte meget fuld til fester, fordi jeg var socialt usikker. I dag er jeg ikke synligt fuld til fester, fordi jeg har opbygget en høj tolerance, og kan drikke en hel del, uden at det kan mærkes særlig meget på mig.

Det lyder fornuftigt, at du vil undgå fester indtil du føler dig lidt stærkere, og at du vil arbejde med din usikkerhed, i stedet for at dulme den-

Jeg skal arbejde med mit hjemmeliv. Måske skal jeg skemalægge min tid sådan, at klokken dit skal jeg vaske gulv, klokken dat skal jeg se det og det tv-program, og klokken dut skal jeg have en kop kaffe og en kage. Det må være metoden for at undgå at falde i for mit vedkommende.

Du skriver bare igen, når du har mere på hjerte. Held og lykke.

Lise
Henriette
25 Feb, 2013 13:07
Hej Lise.

Det går godt her igen. Jeg er motiveret.

Jeg skemalægger også mit liv. Jeg har en ting, jeg skal om dagen (det kan fx være at træne), og en ting jeg ikke skal (i de her dage at drikke alkohol). Jeg evaluerer så hver aften. Det er vigtigt for mig at have det på skrift, så jeg kan se min udvikling, og at der er langt flest dage, hvor jeg gør, som jeg har planlagt.

Er du kommet i gang med skemalægning? Og hvordan går det ellers?

Held og lykke tilbage
Det går foreløbig godt, men jeg er jo også kun på 2 dagen efter tilbagefaldet. Jeg kan forestille mig det bliver sværere når jeg når hen omkring torsdag.

Hvad med dig, forventer du weekend-krise?
Henriette
25 Feb, 2013 18:56
Ok - så er det med at holde fast, når du når dertil. Måske lave en for/imod at drikke.

Jeg skal ikke noget fest-agtigt i weekenden, det vælger jeg fra de næste uger. Men min kæreste og jeg plejede også at drikke lidt rødvin sammen af og til, men han er indforstået med, at det skal vi ikke (han arbejder i øvrigt også meget). Han har intet problem med at lade være.

Jeg har i øvrigt god gavn af motion. Det afleder, når lysten kommer til at drikke og giver overskud.

Lad os skrives midt på ugen?

KH
Ja, lad os det. Held og lykke så længe...

Lise
Henriette
27 Feb, 2013 13:48
Kære Lise

Håber du stadig holder fast?

Jeg gør. Solskinnet og cykelture giver styrker, synes jeg :-)

Har lavet planer for weekenden, der ikke indeholder fest.

Knus
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: