Velkommen! Log ind Lav ny profil

Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe

Indsendt af Lise2
Er denne helt dø?

Er i den grad interesseret !!!!!
Hej Morten.

Ja, tråden endte med, at vi var nogen der fortsatte snakken uden for Hope-regi, men det døde ud.

For mit eget vedkommende, så læste jeg bogen for 2 år siden, Men jeg har erfaret, at, at det faktisk er nemmere at lade helt være med at drikke end at drikke med måde.

Men jeg er frisk på at fortsætte en tråd med erfaringer med at drikke med måde.

Kh Lise
Desværre er jeg ikke en dem, som ikke kan lære at drikke med måde.
Men jeg har skam forsøgt utallige gange! Bl. a. købte jeg bogen da den udkom, og fandt også en del oplysninger på nogle amerikanske hjemmesider. Der er en test man kan tage, der kan sige om man er en af dem, som kan lære at drikke med måde. Mit testresultat sagde, at jeg formentligt ville havde bedst ved total stop. Med det ville jeg ikke acceptere, så jeg forsøgte i nogle år, med det resultat, at jeg til sidst var rigtig alkoholiker!

Jeg har nu været ændru i 2 1/2 år. Mit liv er på alle måder blevet langt bedre end da jeg drak smiling smiley

Held og lykke med den gruppe!
Re: Lær-at-drikke-med-måde-selvhjælpsgruppe
25 May, 2014 7:48
Tænker lige på det med årsagen til jeg drak for meget, hvad jeg brugte alkoholen til.

Og så længe at jeg stadig kan lave et "short cut" ved at bruge alkohol, så er der altid en risiko ved at drikke.

Det med lige at skulle slappe af, lige komme i stemning, m.v. Min udfordring ville være at stoppe i tide og ikke bare lige skulle have en mere.

En udfordring jeg vælger ikke at tage op p.t. - tror måske ikke jeg kan klare den, og hvorfor løbe nogen risiko.

Og desuden synes jeg p.t. at både øl og vin lugter frygteligt.

/ Bjarne
/ Bjarne
Hej. Er den gruppe blevet til noget eller er der et andet sted man kan henvende sig?
20 Aug, 2016 20:58
Jeg ville også godt være med i ét eller andet, hvor man fx kunne støtte hinanden og få og give indsigt i problematikker, uden at få den dér "total afholdenhed er det eneste rigtige", for det er det ikke for alle, - der er fx også mange der har store psykiske ting indover, men som godt kan leve med det uden at det bliver til afhængighed, jeg har selv været afhængig men jeg er det ikke længere, men ved godt at vejen dertil for altid vil være kortere end den var første gang.
Det kunne bare være fedt at dele nogle erfaringer, men jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at gøre det på en konstruktiv måde.
23 Aug, 2016 11:01
For mit vedkommende er det min psykiske sårbarhed som nogen gange får mig til at vælte.
Livet kan være smukt og dejligt, og kun indeholde mindre mængder af alkohol, som absolut ikke får mig til at falde i druk.
Jeg kan være glad og tilfreds, ja ind i mellem nærmest lykkelig, i måneder af gangen.
Men sker der noget som påvirker mig meget negativt psysisk, så er det at det går galt for mig.
Så ønsker jeg bare komme væk, og det er alkoholen god til - selvom det kun er en kortvarig "glæde"
Jeg synes at det er fantastisk at mange som er stoppet helt med alkohol giver udtryk for hvor vidunderligt deres liv er blevet uden alkoholen, jeg kan bare ikke helt forestille mig at mit liv ville blive så meget bedre hvis jeg helt skippede alkoholen.
For en del år siden var jeg ædru i næsten 5 år, det blev jeg ikke lykkeligere af.......
Jeg skal ind og arbejde med mine reaktionsmønstre - sammen med en psykolog. Har lige fået en henvisning - glæder mig til at komme igang, men der er jo nok en del ventetid inden jeg kan komme tilsad smiley

Floraline

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 23/08/2016 11:23 af Floraline.
Alkohol var aldrig mit problem, alkohol var min løsning. Så mit liv blev bestemt ikke bedre af blot at droppe alkohol - det svarede til at fjerne min medicin. Mit liv blev faktisk endnu værre i de perioder, da jeg selv forsøgte at sætte proppen i flasken, for jeg havde stadig min alkoholisme - men ikke min løsning. Resultatet: Depressioner, angst, vrede, tomhed, ligegyldighed, håbløshed, mismod - en zombie-tilstand faktisk. Eller "rastløs, irritabel og utilfreds", hvis man skal holde sig til AA-termer om ubehandlet alkoholisme.
Mit liv blev først bedre, da jeg fandt noget at sætte i stedet for alkohol - en anden løsning, som fungerer langt bedre. Nu er mit liv til gengæld fantastisk. Jeg har fred med det, der var mit egentlige problem: Mig.
25 Aug, 2016 11:23
Zombie-tilstanden kender jeg godt, det er jo nok psyken der sætter det hele i stå, alkohol "vækker" mig når jeg har det sådan, det sker allerede fra første genstand, som et filter der tages bort og jeg kan igen se ud på virkeligheden og tro jeg har en relevans i den.

Det holder sig i dagene efter en rus også, jeg forstod aldrig dengang, at jeg ligefrem også havde det bedre trods tømmermænd - altså medmindre de var meget alvorlige selvfølgelig. Jeg tror det skyldes kortisol stresshormonet som alkohol giver i kroppen.
Men ja det er noget mærkeligt noget, det var også et problem for mig mange år inden jeg begyndte med alkohol, så det er helt sikkert ikke udløst af dette.

Jeg har prøvet terapi i forskellige former og en hel del medicin, men der er intet der dybest set hjælper, så kæmper mig bare videre og accepterer at et liv helt uden alkohol vil drukne mig i depressioner og mørke tanker der får mere og mere magt over mig som ugerne går, men så længe jeg kan være ædru de allerfleste dage, så er det ok for mig.

Det længste jeg har været afholden har været et halvt år, det var sådan jeg kom ud af afhængigheden, og det er jeg meget taknemmelig for, men løst mine andre problemer har det jo ikke, dog har det gjort mig meget klogere på livet og givet mig en indsigt i hvad afhængighed kan være for en størrelse, jeg tror virkelig det er en ting der er næsten umulig at forstå hvis man ikke har været der.
Hej Optimisten

Bar for lige at slå fast, at AA aldrig nogensinde har krævet at man er ædru 24 timer ad gangen. Der står i formålsparagrafferne for AA, at det eneste der kræves, er et ØNSKE om at holde op med at drikke.

Der er en væsentlig forskel på de to ting. :-)

smilende hilsner

Per
01 Oct, 2016 17:30
Vil lige tilføje, da jeg startede i AA - der præsenterede jeg mig som en der drak lidt for meget og gerne ville lære at drikke lidt mindre - og alligevel fik jeg lov til at komme næste gang, og næste og næste og næste og.................

For mig er AA et sted for alle som har indset de har noget med alkohol som giver dem problemer, enten ved dem selv eller ved at omgivelserne ikke forstår dem.

Så vil tiden vise om de er havnet rigtigt. Jeg har hørt for mange historier om folk der har prøvet til, og jeg savner det slet ikke mere, heller ikke vinen til andestegen eller den kolde øl.

Så jeg er på en måde bare rigtig heldig

/ Bjarne
Sjovt at se at denne tråd lever endnu.

Har nu været 100 % tørlagt og ædru i 22 måneder gennem AA.

For mit eget vedkommende, - så opgav jeg at drikke med måde omkring nytår 2015, hvor jeg mødte op til mit første AA møde. Det viste sig, at for mig er det nemmere at lade helt være med at tage den første, - end forsøge at drikke mådeholdent. Og så trives jeg rigtig godt med 12 trins-programmmet. Jeg troede ellers ikke jeg var alkoholiker, - havde ikke abstinenser eller store drukture der varede flere dage...Men rent mentalt havde jeg det skidt og alkohol var i mine tanker hver dag, - selvom der var dage, hvor jeg ikke drak... Så for mig viste AA sig at være løsningen. Jeg er alkoholiker og ikke stor-dranker.

I AAs bog omtales "typen, der kan drikke en masse" og som kan holde op, hvis han får en særlig vigtig grund til det...

Jeg havde en gang en svigerfar, - der godt nok var ude i tovene med druk i nogle år, - men han endte da alligevel med at kunne drikke en mådeholden frokost-øl.

Så jeg tror bestemt at bogen "Lær at drikke med måde" har sin berettigelse. Selvom nogen af os finder ud af, at mådehold ikke er nok..

/Lise
En lille kommentar om udsagnet at "AA kræver at man er ædru 24 timer ad gangen"
Det er ikke rigtigt - efter mine erfaringer. Det eneste krav for deltagelse som AA'er er et ønske om at holde op med at drikke. Man må gerne komme - også om man drikker hver dag - men der skal være et ønske at holde.

AA hjalp mig til at holde efter mange års storforbrug. Jeg var også i tvivl om jeg var i målgruppen - for jeg passede mit arbejde, havde aldrig blackout osv. Men AA - som er et aldeles udogmatisk fællesskab - hjalp mig til at slippe fri for alkohol - og dermed til en meget stor forbedring af livskvalitet

Ealadi
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: