Velkommen! Log ind Lav ny profil

NÅR ALKOHOL FYLDER FOR MEGET

Indsendt af Hope webmaster
Hope webmaster
NÅR ALKOHOL FYLDER FOR MEGET
26 Aug, 2014 15:36
Fylder alkohol alt, alt for meget i dit liv – og er du fyldt 60 år ?
Så er her et tilbud til dig om at deltage i et forskningsstudie:
Studiet tilbyder behandling til mennesker over 60 år, der synes, at det er svært på egen hånd at sænke deres forbrug af alkohol.

Deltagelse i studiet indbefatter, at du kom­mer i alkoholbehandlingen en gang om ugen til samtaler med en erfaren behandler i fire eller tolv uger.
Hvorvidt du får den ene el­ler anden behandling bliver afgjort ved lod­trækning inden behandlingen påbegynder.

Udover behandleren vil du også møde en in­terviewer, der vil stille spørgsmål omhand­lende dit misbrug af alkohol, livskvalitet, dit helbred både fysisk, psykisk og mentalt.
Intervieweren vil stille spørgsmålene inden behandlingen og 4, 12, 26 og 52 uger efter behandlingen.

Det er Lundbeck Fonden, Region Syddanmark og Syddansk Universitet der til sammen støt­ter studiet.

Formålet med projektet er at undersøge ef­fekten af at målrette alkoholbehandlingen til den +60-åriges behov, samt undersøge hvor­vidt længden af behandlingsforløbet har be­tydningen for effekt.

Der er ingen kendte bivirkninger ved at deltage i studiet, og behandlingsmetoden er velkendt og har vist stor effektivitet blandt yngre i tidligere undersøgelser.

Er du interesseret i at høre mere om studiet eller deltagelse, er du meget velkommen til at henvende dig i en af de 3 alkoholbehandlingsenheder, som er knyttet til studiet:

ALKOHOLENHEDEN
Rådhuspladsen 77, 1.sal, 1550 København V

ALKOHOLBEHANDLINGEN i Odense
Bjergegade 15C, 5000 Odense C

CENTER FOR ALKOHOLBEHANDLING
Jægergårdsgade 66, 8000 Aarhus C

Eller til:
RANDI BILBERG Sygeplejerske og forskningsmedarbejder.
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Psykiatrisk afd. Odense, RESCueH,
J.B. Winsløws Vej 20, Indgang 220B,
5000 Odense C
rbilberg@health.sdu.dk
tlf. 2137 9485
JA TAK, jeg vil meget gerne deltage i forskningsstudiet ELDERLY.
23 Dec, 2014 15:51
Endelig tænkte jeg, da jeg læste dette indlæg : NÅR ALKOHOL FYLDER FOR MEGET.
Endelig et behandlingsprojekt, der retter sig mod os ældre misbrugere.
Jeg henvendte mig, jeg blev venligt og seriøst modtaget, jeg er i gang, jeg er ædru på 3. uge, motiveret, taknemlig og spændt.
Måske tænker andre af jer her i gruppen, at det var noget for jer ? Jeg er sikker på, der er plads til flere. Prøv at læs om det.
GLÆDELIG JUL og et godt sundt, alkoholfrit og dermed lykkeligt nyt år ønsker jer os alle her på HOPE.
Kærlig hilsen
Karen
Re: JA TAK, jeg vil meget gerne deltage i forskningsstudiet ELDERLY.
26 Jan, 2015 18:30
Kære alle.
To måneder er forløbet - GODT.
Jeg er bliver behandlet med dygtighed, venlighed og respekt.
Jeg er ædru og glad.
KH Karen
Re: NÅR ALKOHOL FYLDER FOR MEGET
10 Feb, 2015 22:30
Hvor ER det dejligt at høre the finger smiley

Kh Helle
14 Mar, 2015 8:41
Kære Helle, kære alle, der læser med.

Glade afholdende hilsener her fra mig.

Har i går været til sidste session i projekt ELDERLY. Møder op igen midt i juni og derefter til december, hvor jeg bege gange bli'r interviewet i forhold til, hvordan jeg har det, hvordan det går med mit nye dejlige liv.

Jeg har arbejdet hårdt de sidste tre ½ måned, men det har været det værd, for jeg har det fantastisk.

ELDERLY projektet er genialt for et ældre menneske som mig. Jeg kan kun varmt anbefale det for andre 60+ ere, der er motiverede for et alkoholstop, og som vil gå 100 % ind i samarbejdet med de dygtige behandlere.

Jeg har haft tre behandlere. En sygeplejerske og to socialrådgivere, alle tre er gået til "opgaven mig" med dygtighed og respekt, altid velforberedte og nærværende.

Jeg har endevendt mit liv, mine gode og dårlige sider, mine vaner og uvaner, mine sorger og glæder. Jeg er kommet igennem det hele i levende live og ædru.

Jeg har opnået en indre ro, en dyb afklarethed, livsglæden er vendt tilbage, aldersforskrækkelsen er aftaget, nu skal livet bare leves sundt og godt.

Jeg har stor respekt for AA, endnu større respekt f.eks. Jørn. Det glæder mig selvfølgelig, at AA har gjort / gør en forskel for de mennesker, som er gået den vej.
Det var ikke min vej.

Jeg havde skrevet en afrunding til min behandler i dag, jeg kopierer den ind her :

**

At tilbyde ældre mennesker en mere ”skånsom” behandling,
når de ønsker at være afholdende, det er et genialt projekt.
ELDERLY er et genialt projekt. Elderly behandler os ældre med respekt,
lever op til det gamle ordspil : ”Respekt for alderdommen tølper”.

Jeg har ”prøvet” både det nuværende kommunale tilbud og Elderly.

Det kommunale tilbud er baseret på AA’s principper og behandlerne er tørlagte alkoholikere. Dejlige, dygtige mennesker, som jeg kom til at holde af.

Den kommunale behandling indebærer, at jeg stod på talerstolen og sagde :
”Jeg hedder Karen, jeg er alkoholiker !”

AA’s princip nr. ét er : ”Jeg ta’r en dag ad gangen …!” Det vil jeg ikke nøjes med, jeg syn’s det indebærer, at : ”For måske drikker jeg i morgen !!”
AA’s møder handler meget om, at ”vi deler med hinanden”. Glæder, sorger, drukture, afholdenhed o.s.v., mestendels alkoholrelaterede emner.
Det syn’s jeg gør, at alkohol på den måde li’som altid skal ha’ plads i mine tanker,
og det ønsker jeg ikke.

Elderly behandlingen bruger ikke ordet alkoholiker, men siger, at jeg er et ældre menneske med et problematisk/uhensigtsmæssigt alkoholforbrug
.
Jeg ønsker at komme dertil, hvor jeg - li’som jeg ikke kunne finde på at” slå ihjel”, gøre andre fortræd, stjæle i butikkerne, slå min hund o.s.v. simpelthen bare ikke drikker alkohol.

Tanken om at drikke alkohol skal ingen plads ha’, for jeg har det bedst uden.
Jeg drikker ikke alkohol.
Jeg er raskere, gladere, smukkere, mere nærværende, mere tilstede i mit og andres liv, mere positiv, mindre aldersforskrækket, lykkeligere og nemmere at være gift med !

DET er da belønninger, der vil noget.
**

Jeg ved selvfølgelig godt, at "verden truer derude", at fristelser og sorg kan gøre noget ved mig, som kan slå mig ud. Jeg håber og tror bare på, at jeg er stærk nok til at holde fast i "mig".

Kærlige hilsener og god weekend.
Karen S.
14 Mar, 2015 12:58
Kære Karen

Dejlig læsning, og jeg er meget glad for at du endelig fandt 'din vej' ud af alkoholens klør.

Du påpeger nogle ligheder og forskelle, som på sæt og vis tydeliggør at der er flere veje at gå, og at det vigtigste er at det hjælper det enkelte individ, Som jeg tidligere mange gange har slået til lyd for, jf. den gamle talemåde, 'at målet helliger midlet'.

Dog må jeg tilstå, at jeg ikke 100% deler din opfattelse, men der skal jo også være plads til individualisme og forskelligheder. Jeg er ret så sikker på det vigtige element, at man som ædru alkoholiker - som jeg kalder det - til stadighed ikke må glemme hvor man kommer fra. Det er med til at holde mig obs på ikke at falde tilbage.

Men i hvert fald stort tillykke med at være nået til hvor du nu er. Og det vil glæde mig meget, hvis du hen ad vejen vil lufte for os andre, hvordan det går, og hvordan du har det. Måske også hvad du gør i dagligdagen, for dels at holde dig ædru, dels opnå en bedre ædruelighed.

Husk endelig også på den mentale del, som er mindst lige så vigtig som den fysiske.

k.h. JørnL
14 Mar, 2015 14:27
Kære Jørn.

Du er en klog mand, jeg læser dig med stor glæde. Jeg får meget ud af det.
Mit fysiske og psykiske jeg har det rigtig godt - her og nu.
Min livsglæde er stor, så jeg vil passe godt på mig.
Jeg ved godt, hvor jeg kommer fra, jeg tror aldrig jeg glemmer det.
Jeg ber til, at jeg aldrig glemmer det.

KH Karen S
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: