Kære Jens
Lige det konkrete med Antabus først.
Kort er svaret - nej - Antabus er receptpligtig medicin, så der er en læge, der skal udskrive det til dig.
Det er dog ikke altid nødvendigt at det er din egen læge, afhængigt af hvilken kommune som du bor i. Nogle kommuner har alkoholbehandlinger/rusmiddelcentre med egne læger, der så udskriver Antabussen. Men der skal som sagt en læge til at skrive recepten.
Handler det mon om anonymitet for dig?
Kommunernes behandlingssteder skal yde både gratis og anonym behandling. Jeg tænker, at en henvendelse til alkoholbehandlingsstedet ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du skal "deltage i terapeutisk behandling". Der er også almindelig rådgivning, der måske kan støtte din gode beslutning om at tage styringen over alkoholen. Nogle steder er Antabus en del af en sådan rådgivning.
Prøv at undersøge det i din kommune ved at klikke på vores danmarkskort under "find hjælp". Du kan også skrive din kommunes navn til mig, så kan jeg undersøge mulighederne anonymt.
Jeg deler dine tanker om at alkoholen, kan have indflydelse på det at være far.
Du lyder bestemt til at være på vej til ændring. Skriv endelig igen, hvis det giver mening.
De bedste hilsner
Jette
Alkoholrådgiver
Tak for dit hurtige svar
Jeg tager kontakt til egen læge eller finder en kommune med alkoholbehandling med læge.
Ja, det handler om anonymitet og helt praktisk at få gjort det ;-)
Mvh
Jens
Anonymous User

Re: Kan jeg få antabus uden recept fra egen læge?
14 Oct, 2015 10:40
Ja tilløb til ændringer er jo en kendt sag;-)
/Jette
Alkoholrådgiver
Hej Jens,
Jeg genkender din situation, du er bare mere velformuleret.
I mit snart 15 år lange stress håndteringsforløb, er jeg i det sidste års tid kommet ud i et overforbrug på de her 5-6-12 genstande, altid efter arbejde, og på gode dage fra efter aftensmad til sengetid, som trak mere og mere ud.
Jeg kom ud i en endnu mere stresset situation, nu hvor jeg faktisk vare påvirket hele formiddagen og tanken om at komme tidligt hjem og få et par fik mig til at overholde fyraften, meget præcist.
Ved hjælp af at jeg tog omtalt til mine støtter ud i min stress fik jeg spørgsmålet om jeg ikke ville have hjælp. Jeg har taget imod det, taget antabus i 2,5 måneder før jul og holdt en pause op til jul og nytår som aftalt med lægen. Det var skønt at overholde mine aftaler med mig selv, en eller ingen, altid med andre og ikke alene. Det holdt.... I 1,5 uge, så tog jeg lige en alene, dagen efter et par stykker og vupti var der gået 24 stk på 5 dage. D. 2/1 tog jeg antabus igen, det har jeg ikke fortrudt. Skønt jeg længes efter en øl når det har været en hård dag, så er jeg nu d. 10/1 vanvittig glad for jeg gik igang igen. Jeg tror min læge på torsdag vil kalde det et planlagt tilbagefald.
Det gode ved det overforbrug du og jeg har, er at når vi er kommet igang med antabus, så kan vi faktisk styre det, så vi ikke løber rundt med blodskudte øjne, og alle de andre virkninger.
Lige et tip på falderebet, alkoholfri øl er fint. Nordic 0,5 tåler man knapt nok, kun en pr. Døgn.
Ceres free med 0,05 kan man sagtens nyde et par af, der hvor man ellers ville sidde og hygge i skuret og alle andre akseptere nemt at man har sin egen øl. Hvis du drikker 3-4-5-10 stk så kan man sagtens få antabussens virkning!
Jeg skal dog hele tiden minde mig selv om at jeg nu har en øl i hånden igen, selvom det er en 0,0'er. Det er vanen i hånden som også har en tendens til at jeg kommer til at fortsætte igen.
Tak for et godt indslag. Mvh bjørnen