Velkommen! Log ind Lav ny profil

Kan jeg få antabus uden recept fra egen læge?

Indsendt af Jens
Kære rådgivere

Kan jeg få atabus uden recept, og hvor skal jeg henvende mig?

Af: Jens 38 år.
Jeg har gennem flere år, haft et stigende alkoholforbrug. Det er gået fra at være et nydelses middel i weekender til at være en slags selvmedicinering næsten dagligt, hvor jeg oplever en slags ro på min dopamin balance. Mit alkohol forbrug er ikke i løbet af dagen, men om aften inden sengetid, hvilket gør at jeg er i søvn underskud det meste af tiden. Jeg drikker ikke på arbejdet, eller sammen med familien (mere end normalt) og der er ikke alkohol relaterede konflikter. Jeg forsøger lidt at skærme min familie så de ikke oplever min beruselse, ved at vente med at drikke "lidt" når alle sover, for lige at få ro på. Jeg drikker typisk 5-6 dage om ugen ca. 4-10 genstade.
Jeg drikker når jeg er glad, sur, irriteret, lykkelig og stresset...

For mig vil det være rart hvis jeg i en periode kunne få noget antabus, til at støtte mig op ad, da jeg dermed kunne undgå den indre forhandling om jeg ikke lige kunne drikke bare en lille smule.

Jeg ved der er mange gode tilbud, men hvis jeg skal bryde mit mønster med et alkoholmisbrug, vil jeg utrolig gerne have atabus, da jeg skal væsentligt læger ud i alkoholmisbrugt før end jeg kan forstille at jeg vil indgå i egentlige forløb. Jeg har en høj grad af erkendelse at mit alkohol forbrug er ude af min kontrol alene, da jeg har lavet mange aftaler med mig selv... som gang på gang kun holder kortvarigt.
Men jeg ved også at der lang vej til at deltage i terapeutisk behandling, for mig.
Så derfor har jeg et håb om at kunne få noget atabus, bare til en måneds tid eller to, så har jeg en plan om aktivt at ændre mine "dårlige vaner" til at få nogle "gode vaner".

Lige til at slutte af med vil jeg sige at jeg har snakket med min kone om at jeg har lyst til at skære ned på alkohol indtaget, hvilket hun natuligvis bakker op om, men hun lader ikke til være opmærksom på mit problems omfang. Da jeg jo står op, passer mit arbejde, smøre madpakker, kysser og krammer mine børn... osv. Men jeg køre nogle gange på "lånt" energi da, oplever mig selv tænke, "ja ja det her skal jeg nok klare, gøre eller rumme" i forskellige situationer og så forstiller jeg mig hvordan det bliver at slappe lidt af, med lidt at drikke, senere når alle sover trygt og godt.
Min helt store motivations faktor er min frygt for at mine børn skal få en far, som ikke er den far jeg er og vil være.

Jeg vil være så fræk at håbe på et hurtigt svar :-)

Kh
Jens
Re: Kan jeg få antabus uden recept fra egen læge?
13 Oct, 2015 17:47
Kære Jens
Lige det konkrete med Antabus først.
Kort er svaret - nej - Antabus er receptpligtig medicin, så der er en læge, der skal udskrive det til dig.
Det er dog ikke altid nødvendigt at det er din egen læge, afhængigt af hvilken kommune som du bor i. Nogle kommuner har alkoholbehandlinger/rusmiddelcentre med egne læger, der så udskriver Antabussen. Men der skal som sagt en læge til at skrive recepten.
Handler det mon om anonymitet for dig?
Kommunernes behandlingssteder skal yde både gratis og anonym behandling. Jeg tænker, at en henvendelse til alkoholbehandlingsstedet ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du skal "deltage i terapeutisk behandling". Der er også almindelig rådgivning, der måske kan støtte din gode beslutning om at tage styringen over alkoholen. Nogle steder er Antabus en del af en sådan rådgivning.
Prøv at undersøge det i din kommune ved at klikke på vores danmarkskort under "find hjælp". Du kan også skrive din kommunes navn til mig, så kan jeg undersøge mulighederne anonymt.
Jeg deler dine tanker om at alkoholen, kan have indflydelse på det at være far.
Du lyder bestemt til at være på vej til ændring. Skriv endelig igen, hvis det giver mening.
De bedste hilsner
Jette
Alkoholrådgiver
Tak for dit hurtige svar

Jeg tager kontakt til egen læge eller finder en kommune med alkoholbehandling med læge.

Ja, det handler om anonymitet og helt praktisk at få gjort det ;-)

Mvh
Jens
Re: Kan jeg få antabus uden recept fra egen læge?
14 Oct, 2015 10:40
Ja tilløb til ændringer er jo en kendt sag;-)
/Jette
Alkoholrådgiver
Hej Jens,
Jeg genkender din situation, du er bare mere velformuleret.
I mit snart 15 år lange stress håndteringsforløb, er jeg i det sidste års tid kommet ud i et overforbrug på de her 5-6-12 genstande, altid efter arbejde, og på gode dage fra efter aftensmad til sengetid, som trak mere og mere ud.
Jeg kom ud i en endnu mere stresset situation, nu hvor jeg faktisk vare påvirket hele formiddagen og tanken om at komme tidligt hjem og få et par fik mig til at overholde fyraften, meget præcist.
Ved hjælp af at jeg tog omtalt til mine støtter ud i min stress fik jeg spørgsmålet om jeg ikke ville have hjælp. Jeg har taget imod det, taget antabus i 2,5 måneder før jul og holdt en pause op til jul og nytår som aftalt med lægen. Det var skønt at overholde mine aftaler med mig selv, en eller ingen, altid med andre og ikke alene. Det holdt.... I 1,5 uge, så tog jeg lige en alene, dagen efter et par stykker og vupti var der gået 24 stk på 5 dage. D. 2/1 tog jeg antabus igen, det har jeg ikke fortrudt. Skønt jeg længes efter en øl når det har været en hård dag, så er jeg nu d. 10/1 vanvittig glad for jeg gik igang igen. Jeg tror min læge på torsdag vil kalde det et planlagt tilbagefald.
Det gode ved det overforbrug du og jeg har, er at når vi er kommet igang med antabus, så kan vi faktisk styre det, så vi ikke løber rundt med blodskudte øjne, og alle de andre virkninger.
Lige et tip på falderebet, alkoholfri øl er fint. Nordic 0,5 tåler man knapt nok, kun en pr. Døgn.
Ceres free med 0,05 kan man sagtens nyde et par af, der hvor man ellers ville sidde og hygge i skuret og alle andre akseptere nemt at man har sin egen øl. Hvis du drikker 3-4-5-10 stk så kan man sagtens få antabussens virkning!
Jeg skal dog hele tiden minde mig selv om at jeg nu har en øl i hånden igen, selvom det er en 0,0'er. Det er vanen i hånden som også har en tendens til at jeg kommer til at fortsætte igen.
Tak for et godt indslag. Mvh bjørnen
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: