Velkommen! Log ind Lav ny profil

Bange, ked af det, tankemylder efter bytur med alkohol

Indsendt af Trinemia
Hej.
Jeg er en pige på 25 år som lige er kommet ud af et langt seriøst forhold på 6 år. Så naturligt så er man jo begyndt at gå lidt mere i byen og drikke lidt mere end hvad man gjorde før. Jeg har aldrig været afhængig af alkohol og er jeg heller ik i dag. Jeg har dog det problem at jeg hver gang efter en bytur får de vildeste tanker og jeg blir sur og skuffet over mig selv. Jeg føler jeg har været for fuld og er bange for om jeg har været træls, sagt eller gjort noget dumt jeg ikke kan huske. Og mit hovede begynder nærmest at opdigte historier og tænke hvad nu hvis og hvis. Jeg er simpelthen så bange for at såre mennesker jeg holder af, at det gør helt ondt. Jeg er en pige med styr på livet og som godt kan lide at ha kontrol over tingene. Jeg får altid at vide af min mor jeg skal ta problemerne når de kommer og ik være så bange. Jeg har gået en lille smule til psykolog med det og hun fortalte jeg havde en meget stor indre kritikere som sad lige som en orm inde i mit hoved. At jeg ville være perfekt hele tiden og det kan man jo ikke. Jeg er bare så træt af at jeg har det sådan efter en bytur og det kan virkelig stå på i uger! Jeg overvejer om jeg skal stoppe helt med at drikke? Men samtidig så sys jeg os det er svært for er meget genert og sys det hjælper mig til at åbne op i byen (især når man er blevet single) og slå sig lidt løs og more mig. Men samtidig så hader jeg jo at ha det sådan efter. Det er nærmest som en engel og djævel der sidder oppe i hovedet. Jeg sys os det er svært at sige nej tak til drinks osv i byen for vil så nødig ha at mine venner sys jeg er kedelig og så har jeg svært ved at styre det og blir for fuld (føler jeg selv). Er det normalt at ha det sådan? Jeg er bare generelt en pige som tænker meget og som er obs på at alle omkring mig skal ha det godt. Ville det være bedst at stoppe helt eller skal jeg arbejde med det i stedet og hvordan kan man gøre det bedst mulig? Håber i kan hjælpe mig lidt og forstår mit problem. Har gået med det længe og sys virkelig det er hårdt de dage man næsten ik kan tage på job fordi men bare er så nedtrykt over weekenden og ens hovede bare kører i ring med de mærkeligste tanker.
Mvh mig.
Re: Bange, ked af det, tankemylder efter bytur med alkohol
24 Nov, 2016 6:56
Kære dig
Mange tak for dit brev. Det er et vigtigt dilemma du her beskriver, for der er flere, især piger, der har det lige som dig. Jeg er ofte ude på ungdomsuddannelserne, hvor mange piger beskriver tømmermænd som en ’nedtur’, at de bliver nervøse, ængstelige og deprimerede og mangler overblik. Så ja, det er normalt at have det sådan - sådan kan alkoholen virke på vores hjerner. Og det kommer helt naturligt til at fylde meget, når du skal skifte én god aften ud med flere dårlige dage, der også påvirker dit arbejde..

Samtidig kan jeg virkelig godt følge, at du på den ene side bare gerne vil kunne nyde en god bytur, og bruge alkoholen til at løsne hæmninger og som en social forstærker som ”alle” andre (i øvrigt er det i dag helt op til 19 % procent af unge mellem 16 og 25 år, der har valgt alkoholen helt fra). Og på den anden side bruger du meget energi på at have bekymrede tanker som hænger meget sammen med den indre kritiker, som du så fint beskriver det.

Jeg får lyst til at dele dine oplevelser op i tre dele, håber det er ok med dig. Og skriv endelig hvis det lyder helt ved siden af:

- Alkohol går ind og påvirker vores hjerne; vi danner naturlige lykkestoffer i hjernen, men når vi bruger et rusmiddel, går hjernens egne lykkestoffer i ’hi’. Og efter en bytur skal hjernen først til at producere lykkestoffer på ny – det kan tage lidt tid. Så når de trælse tanker kommer, kan det måske hænge sammen med, at du er lav på lykkestof?

- Så har vi søvnen; når vi drikker alkohol falder vi måske nemt i søvn, men alkohol forringer nattesøvnen, så den bliver kortere, og vores drømmesøvn bliver ringere. Drømmesøvnen hænger sammen med vores følelser og bearbejdelser af dages oplevelser. Når vi sover dårligt får vi virkelig svært ved at overskue ting og have overblik – det kan gøre os nervøse og mere bekymrede.

- Så er der genetikken; der er en del af befolkningen, der er særlig sårbar overfor alkohol, og alkohol kan puffe til ting, der ligger og lurer i vores psyke. Det kan godt lyde som om, at du er sårbar over for alkohol lige nu?

Der har flere muligheder, du kan evt. beslutte dig for at holde en pause med byturene, så du kan holde øje med, om du stadig får trælse tanker?

Det er også en mulighed at drikke noget mindre, så du ikke får det så træls?

Det kunne også være en støtte at tale med din læge om det igen eller få en trivselssamtale i sundhedscenteret i din kommune? Dine tanker kan udløses af flere ting, også af alkoholen, men der kan være andre ting på spil; stress, dit brud med kæresten, oplevelser i din opvækst osv. ? Jeg tror du vil hjælpe dig selv meget ved at opsøge et tilbud og få vendt dine tanker mere i dybden. Og du må endelig skrive her igen med flere ting du kommer i tanke om.

Mange hilsner Anita
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: