Velkommen! Log ind Lav ny profil

Selincro

Indsendt af Andersine
Selincro
04 Dec, 2016 14:38
Hej. Virker Selincro hvis man ikke drikker hver dag, men når man drikker mangler man stopklodsen. Første genstand bliver til mange. Jeg tror jeg drikker over 30 genstande om ugen
Re: Selincro
05 Dec, 2016 8:48
Hej Andersine.
Jeg sender dit brev videre til sygeplejerske som har mere forstand på det område.
Bedste hilsner
Else Marie
Re: Selincro
06 Dec, 2016 11:41
Kære Andersine
Som skrevet så gjort :-) Jeg er sygeplejesrke og skal gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål.

Selincro er et lægemiddel der virker mod alkoholtrang. Det virker på den måde, at det nedsætter den ”belønningseffekt” i hjernen som gør, at man har vanskeligheder med at stoppe med at drikke. Den tilsigtede effekt er altså, at lysten til at drikke nedsættes.
Medicinen virker efter et par timer og det anbefales derfor, at man tager Selincro 1–2 timer før man forventer at drikke alkohol. Man må højst tage 1 tablet i døgnet.

På indlægsedlen fremgår det, at såfremt man kommer til at drikke alkohol uden at have taget medicinen 1–2 timer før, kan den tages så hurtigt som muligt, så man på den måde stadig kan udnytte medicinens effekt og dermed reducere alkoholindtagelsen.

Det er dog ikke alle der har effekt af medicinen. Der findes flere præparater på markedet som man derfor med fordel kan tale med sin læge om.
Generelt for den slags medicin er, at det kun må ordineres efter forudgående lægelig undersøgelse som skal sikre at man kan tåle medicinen. Dertil nedsætter det virkningen af bl.a. morfin, hvorfor man for alle tilfældes skyld, vil skulle bære et kort på sig med information om, at man er i behandling med medicinen.

Som det fremgår påvirker selincro og andre anticraving præparater som det kaldes, kun den fysiologiske afhængighed. De fleste alkoholbehandlere vil derfor kun anbefale den slags medicin i forbindelse med samtaler. Det er ganske væsentligt at få redskaber til at forholde sig til de mønstre der er forbundet med et for stort alkoholforbrug. Medicinen kan da ses som en hjælp til helt at lægge alkoholen på hylden for en periode.

Hvis du derfor ikke allerede er tilknyttet et kommunalt alkoholbehandlingssted, vil jeg derfor anbefale dig at rette henvendelse til et sådant. Her vil du kunne få uddybet information om både medicin og andre områder der er relateret til alkoholproblemer og vigtigst - få redskaber der passer til dig. Alkoholbehandling findes i alle kommuner. Du kan finde adresserne på de forskellige behandlingssteder ved at klikke på danmarkskortet på denne side: hope.dk.
Vigtigt i denne sammenhæng er, at det ikke behøver at være i din hjemkommune. Det er gratis og man kan såfremt man ønsker dette, henvende sig anonymt.

Dit spørgsmål vidner under alle omstændigheder om, at du er i gang med handle på et uhensigtsmæssigt alkoholmønster. Det er godt og det skal du være stolt af.

Jeg håber du kan bruge mit svar og at du vil skrive igen såfremt der er behov for uddybning.

Med venlig hilsen

Anya rådgiver
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: