Hej
Jeg vil høre hvordan man skal forholde sig, hvis man har en pårørende som gerne vil indgå i alkoholbehandling, men som ikke vil inddrage staten. Jeg har hørt fra andre at lægen selvfølgelig er inddraget men har han tavshedspligt? Jeg har også hørt, at det kan være et problem forsikringsmæssigt, da forsikringsselskaber har adgang til mange oplysninger, og hvis de kan se at man har fået antabus, så stiller det en dårligere?
På forhånd tak for svar.

Re: Skal man oplyse cpr nummer ved antabus
23 Jan, 2017 13:51
Kære Abetterlife
Alkoholbehandling er som udgangspunkt anonymt i hele landet.
Men hvis der udskrives medicin i sammenhæng med behandlingen, benyttes patientens CPR nummer.
Dette er fuldt fortroligt og foregår via en praktiserende læge.
3 kommuner: Fredensborg, Gladsaxe og Gentofte er med i et frikommuneforsøg, hvor borgerne ikke kan komme i anonym alkoholbehandling.
Sundhedskloven § 141 giver mulighed for disse frikommune orsøg.
Ens egen læge har tavshedspligt, med mindre man har underskrevet en samtykkeerklæring.
Forsikringsselskabet skal spørge dig om lov, hvis de ønsker om adgang til dine sundhedsoplysninger.
Nogle forsikringsselskaber kan få adgang via arbejdsgiveren, men også i dette tilfælde skal man have underskrevet en tilladelse i forbindelse med ansættelsen.
Man skal være opmærksom på at forsikringsselskabet så måske ikke vil forsikre en hvis de ikke får adgang.
Med Allan rådgiver
Glem ikke at hvis der er børn involveret, så er der ingen tavshedspligt. Så kan du regne med at kommunen får det at vide.