Hejsa.
Jeg er en pige på 22 år, jeg har en kæreste gennem 2 år og ser egentlig mig selv som velfungerende, desværre uden studie og job lige pt.
Jeg står i den situation at jeg gerne vil stoppe med at drikke. Jeg har ikke et stort forbrug, og drikker egentlig mest i sociale sammenhænge. Det er dog bare sådan at jeg synes jeg oftere og oftere får black out når jeg drikker, selv om jeg synes mængden af alkohol ikke er så stor, og det skræmmende mig helt vildt, og jeg synes altid mister kontrollen over mit forbrug når jeg først har drukket lidt. Jeg er normalt ret genert og når jeg drikker så bliver jeg meget snaksaglig og giver mere slip, og det bryder jeg mig ikke om! Og selv om jeg aldrig har været min kæreste utro og aldrig kunne drømme om det, så stoler jeg bare på mig selv når jeg drikker og får Black outs, og er bange for at jeg kommer til at gøre noget dumt!
Men så her i sidste weekend, drak jeg for eksempel en flaske vin selv, og tog i byen alene, for at møde nye mennesker i den by jeg lige er flyttet til, og da jeg vågnede op dagen efter, følte jeg mig bare så tja, ensom, og det er jo heller ikke den mest optimale måde at møde nye mennesker på. Og jeg bliver altid ekstremt deprimeret dagen efter jeg har drukket og bebrejder mig selv for alt muligt, også selv om jeg har haft en god aften og ingen ting forkert har gjort.
Og det er bare som om, at der altid skal indgå alkohol når jeg ses med veninderne, hvilket jeg synes er ærgerligt. Jeg har prøvet at lufte tanken for min kæreste om at stoppe, men når han er hjemme fra arbejde (han arbejder off shore) kan han godt lide et glas vin en gang i mellem, så han virkede ikke så vild med ideen.
Mine forældre har også altid haft er afslappet forhold til alkohol og når jeg er hjemme får vi også vin en gang i mellem. Min onkel var alkoholiker og døde for 2 år siden, kun 54 år gammel. Han døde af en fuldstændig ødelagt lever, og jeg er bange for at ende som ham!
Jeg vil bare så gerne stoppe helt med at drikke alkohol og lære at være mig selv og danse og hygge mig uden det! Men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal henvende mig, for synes måske ikke at mit problem er stort nok til en alkohol rådgiver, eller er det?
Jeg håber virkelig du vil hjælpe mig, for jeg er så ked af sådan som min situation er lige nu.
M.v.h.

Re: Hvorfor kan jeg ikke stoppe
31 Jan, 2017 11:07
Kære Mille.
Sikke et dejligt og klogt brev du har skrevet. Du er 22 år, men moden som en på 40. Du bekymrer dig, fordi du ikke er god til at passe på dig selv, når du drikker.
Du mærker og fornemmer, at alkoholen er et farligt stof på trods af at den gør dig glad og fri. Du oplever at få Black out og det er ganske rigtigt meget bekymrende. Mange piger har oplevet at vågne op et sted og hos en mand, de intet husker noget om og det er skræmmende og kan være farligt.
Du får kontrol tab efter ganske få genstande og så bliver du ved med at drikke, selvom det inderst inde ikke er noget, som du har lyst til!
Du spørger om dit problem er stort nok til at du kan være bekendt at bede om hjælp. Til det kan jeg kun svare et rungende ja. Søg hjælp inden det er for sent og inden du udvikler en afhængighed.
Du kan ikke tåle alkohol, men du kan tåle så meget andet. Inviter dine veninder på hjemmebag og te og gør det til en ny trend. Mange vil sikkert elske det.
Jeg tror ikke at du er den eneste, der er træt af, at der altid skal være alkohol på bordet.
Jeg håber din kæreste vil støtte dig. Jeg vil anbefale dig helt at give slip på flasken og gå til nogle støttende samtaler hos en alkohol terapeut.
Du kan finde hjælp ved at trykke på kortet i Hope i den egn af landet, hvor du bor.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Charlotte