Velkommen! Log ind Lav ny profil

På den igen!

Indsendt af Den bekymrede mand
Den bekymrede mand
På den igen!
15 Feb, 2017 19:35
Hej

Jeg skrev åbenbar sidste gang her for næsten seks år siden, i maj 2011. Dengang ville jeg holde op med at drikke alkohol i et halvt år, efter at min læge havde fortalt mig, at jeg havde nervebetændelse pga. mit store alkoholforbrug.

Pausen blev vist kun på 1 eller 2 måneder. Men jeg har holdt en del siden, bl.a. hver januar. På den anden side er mit forbrug nok steget siden dengang. For da skrev jeg, at det var ca. 1 liter vin pr. dag plus det løse. Men i det seneste år er det lige så tit blevet to liter. Hvis der har stået noget om morgenen fra dagen før i kartonen bag bag bøgerne i bogreolen, er jeg begyndt at skylle det ned. Hvilket er nyt, fordi jeg tidligere først begyndte at drikke efter arbejdstid. Men efter jeg ikke mere har 9-17, men meget skiftende arbejdstider i forskellige freelance og vikarjobs, er den barriere faldet.

Jeg har også drukket en del på mine jobs, når jeg har siddet for mig selv og skrevet. Der er ingen, som har bemærket noget på grund af min høje tolerance for alkohol. På samme måde varmer jeg gerne op inde ved mit skrivebord, inden jeg går med konen og ungerne ud at spise.

Men nu har jeg igen sat proppen i vintønden for en tid, af flere grunde:
1. Jeg er 64, og vil gerne leve mange år endnu, men tror ikke jeg når det med et forbrug på 10-20 genstande om dagen.
2. Jeg har været til lægeundersøgelse for begyndende demens. Jeg husker generelt bedre end de fleste, særligt langt tilbage i tiden, men jeg er begyndt at glemme navne på mennesker jeg ser tit, og er nervøs for, at det er alkoholbetinget. Har fået taget en del blodprøver og skal til læge på mandag og høre resultatet.
3. Jeg vil gerne være slank og veltrænet, men vejer mindst 10 kg for meget, og får ikke motioneret nok, fordi det virker uoverkommeligt med alkohol i blodet.
4. Jeg er sikker på, at jeg vil have mere energi til at få gjort mere ved alle mine projekter med at få skrevet noget, hvis jeg ikke drikker.

I mandags havde jeg drukket et glas vin inden jeg tog ud på en vikartjans, og havde en liter hvidvin med i tasken. Men da jeg havde drukket to krus, blev jeg så led ved det, at jeg gik på toilettet og hældte resten ud i håndvasken. Og da jeg kom hjem, brugte jeg hele aftenen på at læse en hel masse om, hvor skadeligt alkohol er!

Hver gang jeg vil være afholdende, er den store barriere min kone. Som synes det er fint nok, at jeg skærer ned på mit forbrug. Men hun kan ikke lide, at jeg bliver så "fanatisk". Så det er gerne hende, som får mig til at hoppe af vandvognen igen, fordi vi skal have gæster eller fordi hun har lyst til en fyraftensøl nede på en fortovscafé, når hun kommer hjem fra aftenvagt.

Jeg har i øvrigt drukket pænt meget, siden jeg har blev konfirmeret som knap 14-årig, altså i 50 år. Både i realen, i gymnasiet, på universitetet og alle mine arbejdspladser har jeg altid været blandt dem, som drak mest til festerne, og også var den, som gik mest i byen mellem festerne. Så jeg har vel egentlig fået min del, som min læge siger! Men jeg har stadig en forventning om, at jeg må kunne lære at styre det bedre en dag!

Er det mon muligt at få noget psykologhjælp gennem det offentlige?
Re: På den igen!
16 Feb, 2017 10:21
Kære bekymrede.
Hvor er det godt at læse, at du selv har indset at du drikker for meget. Du drikker langt mere end anbefalet, så hvis du ikke stopper, så vil dit helbred tage alvorlig skade. Det vil også påvirke din psyke negativt, men det er du sikkert selv klar over. Stærkt at du besluttede dig for at smide din hvidvin i vasken. Alkoholen var engang din ven, nu er den blevet din fjende.
Dit behov for at drikke om morgenen kan skyldes afhængighed og det er bekymrende. Nervebetændelsen er også en alkohol skade, der kan invalidere dig på sigt, hvis du ikke giver slip på flasken. Så det kan ikke anbefales at forsøge med kontrolleret drikning.
Det bedste for dig er at give helt slip på flasken og nyde livet uden alkohol. Du lyder som en mand med mange interesser og der venter dig et godt og kreativt otium, hvis du passer på dig selv. Du har ganske rigtigt fået din ration, så du er ikke blevet snydt.
Du må forklare din kone, at du ikke kan tåle at drikke og det er jeg sikker på at hun godt kan acceptere, når man tænker på alternativet.
Jeg vil anbefale jer begge at søge professionel hjælp. En psykolog kan ikke stå alene, da det primære problem er alkohol og hjælpen skal kombineres med alkohol behandling og støtte til pårørende.
Jeg vil anbefale dig at ringe til Alkolinien på 80 200 500. De kan guide dig frem til, hvilken behandling der er bedst for dig og behandlingen er gratis.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Charlotte
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: