Hej hope
Jeg er en kvinde på 34 som bor sammen med min kæreste igennem 13 år. Jeg er vokset op i en familie med to alkoholiske forældre og har lidt et stort svigt. Grundet dette svigt har jeg fået ocd og andre angstproblematikker. Jeg drikker meget sjældent alkohol og kan saftens hygge mig uden alkohol. Min kæreste kan godt lide at drikke alkohol. Da jeg mødte ham for 13 år siden drak han en del mere end i dag. Han var ung og studerede og jeg drak også til fester dengang. I dag drikker han som regel 2-3 gange i ugen når han er nede og øve med sit band. Det plejer og blive mellem en halv og hel øl Per gang. De sidste par uger har han dog været beruset ca en gang i ugen i forbindelse med koncert og værtshusbesøg. Når vi er hjemme hos hans forældre bliver der som regel også drukket en del da det er deres alkoholkultur. Det gør hans søskende også når vi alle er samlet. Min kæreste siger at han helst ikke vil være beruset eller fuld en dag i weekenden mere en 1 gang om måneden. Altså en fredag eller lørdag en gang i må eden. En hverdag kan måske ske 1-2 gange om året hvis der sker noget specielt. Mit store problem er at jeg hader når han drikker alkohol. Det er ligemeget om det er 1 eller 10 øl. Min far er død for snart 14 år siden og min mor for kun tre måneder siden. Hun var syg af alkohol. Jeg går i behandling for min ocd ved psykolog og har tidligere gået i tuba. Jeg føler ikke at jeg kan stole på min kæreste når han vil drikke selvom jeg egentlig godt kan det for det meste. Det ødelægger vores forhold at jeg er mistænksom og hvis min kærester drikker mere end han siger eller der sker noget ekstra med alkohol bliver jeg meget bange eller ked af det. Hvad gør jeg? Kan jeg få nogle gode værktøjer til at håndtere min kærestes alkoholindtag og også at man ikke behøver at være alkoholiker selvom man nogle gange bliver fuld?! Min nervesystem skriver og reagere hver gang der er alkohol involveret.
Håber i kan hjælpe mig?
Vh Hanne

Re: Hvordan håndtere jeg når kæresten drikker alkohol?
13 Jun, 2017 22:23
Kære Hanne.
Godt du skriver til os, jeg vil prøve at hjælpe dig videre.
-Men først vil jeg sige, at det gør mig ondt at læse om din opvækst og de konsekvenser det har haft og stadig har for dit liv. Og ikke mindst tabet af begge dine forældre i en tidlig alder.
De besværligheder du oplever i dag, er jeg sikker på mange kender til, som også er opvokset i hjem, hvor der er blevet drukket alt for meget alkohol. -Så det er gået ud over forældrenes evne til at drage omsorg for deres børn. Det kan bl.a. give problemer med nærhed og fortolkning af andres adfærd.
Det er derfor helt naturligt, at det sætter noget ubehag i gang hos dig, når du er sammen med andre mennesker, der drikker alkohol.
Kan du tale med din kæreste om det?
Du får samtaler hos en psykolog og har tidligere fået et tilbud fra TUBA. Hvor er det godt, at du tager imod hjælp for at få det bedre.
Hvor længe er det siden, du har afsluttet dit forløb hos TUBA?
Ud fra at ens livssituation ændrer sig fx ved at komme i et parforhold, blive forældre mm., kan der opstå et nyt behov op for at tale om det, man er besværet af grundet sin opvækst.
Kunne du forestille dig at tage kontakt til dem igen? Eller måske har alkoholbehandlingen i din kommune et tilbud til voksne børn af misbrugere? Du kan finde kontaktoplysninger på forsiden af hope.dk ved at trykke på landkortet, der hvor du bor.
Jeg håber, du kan komme videre med mit svar. Ellers må du endelig skrive igen.
De bedste tanker, Louise.