Velkommen! Log ind Lav ny profil

10 om dagen

Indsendt af Gitte
Gitte
10 om dagen
26 Jun, 2017 21:41
Hej,

Jeg er gift med en mand som drikker hver dag. Jeg elsker ham meget, men jeg føler virkelig at det der alkohol er kommet i mellem os. Jeg har mistet lysten til at være intimt sammen med ham på grund af øl-lugten, men omvendt savner jeg ham vandvittig meget! Han har drukket i mange år, i hvert faldt de sidste 13-14 år. Lige nu er han op på 10 øl om dagen....nogle gange 15...nogle gange 8. Når vi er af sted til noget i weekenderne, drikker han mellem 15 og 20 øl på en dag.... aldrig en dag uden. Mønsteret er at han starter cirka ved 14-15 tiden og falder i søvn i mellem 19-20 om aften. Vi har altid fungeret fint sammen. Det vil sige: vi har altid været sammen om alting. Vi lavede aldrig noget hver for sig, men inderst inde har jeg følt at jeg ikke kunne være mig selv og kørte mere og mere træt i at han drikker sådan hver dag. For et par år siden begyndte jeg at finde en hobby for mig selv. Det resulterede i at jeg begyndte at lære andre mennesker at kende og det gav mig ny energi til det hele. Min mand lagde absolut ikke skjul på at han ikke kunne forstå at jeg ville ud uden ham ind i mellem. Han kan reagere med trusler om skilsmisse og den får ikke for lidt. Jeg har forsøgt at forklare ham at jeg bare nyder at komme ud, bare en gang i mellem. Jeg har også forsøgt at forklare ham flere gange at jeg er meget bekymret for ham og sagt til ham at jeg synes at han drikker for meget. Han har ændret sig meget siden jeg er begyndt at dyrke min hobby ind i mellem ( der kan gå flere uger i mellem at jeg dyrker den)....og siden jeg har nævnt min bekymring omkring hans drikkeri. Når han har fået noget, kan han pludselig kritisere mig om noget når jeg mindst venter det....for eksempel viser jeg ham en sang jeg godt kan lide og først 20 minutter senere kan finde på at sige at det er den ringeste sang han nogensinde har hørt og at jeg ikke skal spille den mere. Jeg føler at jeg trækker mig mere og mere ind i mig selv, da hver gang jeg giver udtryk for min lyst, bliver det afvist. Det skal lige siges at han var min første rigtige kæreste og jeg har været sammen med ham i over 20 år. Vi er gift. Han har altid været meget "over mig"....altid syntes at min familie var mærkelig og dem jeg ellers snakkede med. Vi har 3 børn sammen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Er det hans alkoholforbrug der er skyldt i at det går som det går? Jeg savner virkelig at have ham uden øllerne og jeg føler virkelig at jeg er ved at miste mig selv....kærlig hilsen den desperate
Re: 10 om dagen
28 Jun, 2017 13:53
Kære Gitte.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret. Du har kendt din mand i 20 år og I har tre børn sammen. Jeres ægteskab har hidtil været godt, men nu er I ved at køre ud på et sidespor, hvor ingen af jer har lyst til at være.
Din mand drikker alt for meget og det kan skyldes at han er blevet afhængig måske både fysisk såvel som psykisk. Alkoholen er bleven en vane og en fast bestanddel af hans hverdag. Det kan medføre at han trækker sig fra dig, fordi han kan mærke din misbilligelse. Angreb er det bedste forsvar, så derfor er han mere kritisk overfor dig end han har været før.
Fortsætter dette så er jeres ægteskab i fare, men det har din mand ikke fattet. Jeg er bange for, at han er begyndt at tage dig for givet og det er et problem. Du kan risikere at miste dig selv, hvis du ikke siger stop og forlanger at I får hjælp. Din mand skal have hjælp for sit misbrug og du skal have hjælp som pårørende.
Jeg ved ikke hvordan jeres børn har det med deres far og hans misbrug. Tal med dem og måske er det en fordel at I står sammen om at søge hjælp. Det kommer an på, hvor gamle de er. Jeg håber du har et godt netværk, som du kan støtte dig til. Bryd hemmeligheden og stå fast, så din mandforstår at det er alvor. Hvis jeres ægteskab skal holde, så må han sætte flasken på hylden, så I kan genoptage det gode forhold, som I har haft. Måske vil noget parterapi være en god ide på sigt, men det kræver at han er ædru.

Heldig lykke med det.
Med venlig hilsen
Charlotte
Gitte
29 Jun, 2017 19:20
Hej Charlotte,

Mange tak for dit svar. Ja, det er rigtigt. Jeg har fjernet mig fra ham. Ikke fordi jeg ikke elsker ham, men fordi jeg ikke kan klare alkoholen længere....han siger ting som går langt over min grænse og det gør det hele bare værre. Det er med til at han skubber mig endnu længere væk....men sandheden er at jeg bare savner ham mega meget...
02 Jul, 2017 10:04
Hej Gitte.
Ja, det er uhyggeligt, hvor megen skade den alkohol kan påføre et parforforhold. Jeg kan godt forstå din smerte og dit savn efter den person som du forelskede dig i.
Men lige nu er kærligheden til dig selv det vigtigste. Du må gøre dig fri, så du er istand til at handle. Det er vigtigt at du kan mærke dig selv og dine grænser. Hvis du har brug for en snak, så kan du træffe mig i morgen på Alkolinjen, der har tlf. 80200500. Vi har åbent mellem 11 og 15.
Det er vigtigt at du får noget støtte. På den måde hjælper du også din partner bedst.
Kærlig hilsen
Charlotte
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: