Velkommen! Log ind Lav ny profil

Selvkontrol - hvad er det?

Indsendt af AnonymK
Selvkontrol - hvad er det?
03 Jul, 2017 0:24
Hej alle sammen.

Jeg har valgt at være anonym af mange årsager.
Men i hvertfald, som overskriften siger har jeg ingen selvkontrol, og har rygrad som en regnorm..

Jeg har ingen stop knap når jeg først begynder at drikke, og jeg bliver en helt anden, men det værste er jeg ikke kan huske noget dagen efter.

Ikke nok med det ødelægger mig, men det påvirker mit parforhold. For det gør at min kæreste er utryg ved at sende mig i byen.

Jeg tager antidepressiv også, og det må man ikke blande. Men jeg kan ikke lade vær, for vil ikke være udenfor jo. Jeg er 23 år, og det er jo nu jeg burde nyde livet, men når det skaber så meget bævl og ballede er det jo ikke smart.

- hvad kan jeg gøre for at stoppe?
Re: Selvkontrol - hvad er det?
07 Jul, 2017 22:35
Kære AnonymK

Mange tak for dit spørgsmål. Det er helt i orden at være anonym. Måden du beskriver din situation på vidner på flere måder om, at du erkender et problem. Det er det første og vigtigste skridt til en ændring og alene det er godt gået.
Du beskriver flere ting – dels at du forandrer dig når du drikker, at du får blackouts og ikke husker hvad der er sket dagen efter, at det går ud over dit parforhold og at du er klar over at du ikke bør blande alkohol med de antidepressiva du er i behandling med. Du konkretiserer samtidig din største udfordring i dette, nemlig at du har kontroltab og derfor ikke bare kan sige nej tak. Derfor har du brug for hjælp.

Der findes flere former for blackout i forbindelse med alkoholindtag. Mange kan nikke genkendende til små huller i hukommelsen efter en aften med for meget alkohol. Det lyder dog som om, at det du oplever, er totale blackouts . Det er en tilstand som er oftere forekommende når alkoholen indtages hurtigt – et behov der kan hænge sammen med, at du har behov for hurtig virkning af alkoholen. Om det forholder sig sådan for dig, ved jeg ikke, men din beskrivelse af at mangle selvkontrol og at du drikker selvom du jo erkender den skade det forvolder – kan sige noget om din følsomhed i forhold til at udvikle afhængighed.

Jeg forstår, at der er flere grunde til at du gerne vil være anonym. Alle kommuner tilbyder anonym alkoholbehandling og samtaler om alkohol. Du kan henvende dig hvor som helst og behøver således ikke at henvende dig i din egen kommune, men kan vælge nabokommunen såfremt du ønsker dette. Du kan også starte med at kontakte de forskellige tilbud telefonisk. Du kan på www.hope.dk se på danmarkskortet hvor de forskellige tilbud findes.

Vi ser desværre, at rigtig mange venter i årevis med at søge hjælp og når at få flere alkoholrelaterede problemer end dem du har beskrevet. Dit initiativ om at skrive hertil er derfor super godt og jeg håber meget at du tager skridtet til at søge mere konkret hjælp.
Der er også den mulighed, at du kan ringe til alkhollinjen og tale med en rådgiver. Her kan du også være anonym.
Alkolinjen er landsdækkende og har telefonnummer 80 200 500. Du kan ringe alle hverdage mellem kl. 10:00 – 15:00.
Endelig kan du naturligvis skrive igen på denne side. Det er du mere en velkommen til. Alfa og omega er, at det du skriver vil blive taget alvorligt.

De bedste hilsner
Anya rådgiver

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 07/07/2017 22:43 af Anya rådgiver.
07 Jul, 2017 22:59
Hej Anya,

Det er anonyme... jeg har været ved det lokale behandlingssted, men de mener ikke jeg skal i behandling, men blot snakke med min psykolog om det. Hvad tænker du om det?
10 Jul, 2017 22:18
Kære AnonymK

Jeg tænker, at det er godt at du har en psykolog du kan tale med, men at en psykolog ikke nødvendigvis er ekspert i denne problemstilling. Føler du dig afvist af det lokale behandlingssted - så synes jeg bestemt du skal rette henvendelse til et andet tilbud. Alkoholterapeutiske samtaler handler meget specifikt om, hvordan man kan ændre sine mønstre omkring alkohol. Det er for mange intense samtaler.
Har du brug for vejledning til hvor du kan henvende dig - så er Alkolinjen en rigtig god telefonlinje. Du kan stadig være anonym, selvom du "afslører" hvilket område du bor i.
Jeg håber meget du finder en løsning og skriv endelig igen hvis du har spørgsmål.

Mange hilsner
Anya
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: