jeg har nok siden jeg begyndte at drikke da jeg var omkring de 14-15 år til nu haft problemer i perioder når jeg har drukket alkohol pga kommende blackouts. det er selvfølgelig ubehageligt når det sker pga manglende selvkontrol og små hukommelsestab. det der er det værste er at jeg selv syntes at jeg egentlig i min hverdag er en meget kontrollerende pige med en rimelig stærk psyke og har jeg også fået bekræftet af andre udefra kommende at jeg har og er god til at bearbejde mine egne problemer hvis jeg har nogen. jeg er idag 26 år gammel og opvokset i et hjem hvor jeg som lille også har været med til store familiefester som en del af min barndom og de voksnes sjov og ballade og egentlig aldrig for mig har været en negativ ting, selvom jeg har set mine forældre flere gange fulde som lille, skal lige siges at de ikke er alkoholikere. jeg har i perioder fået blackouts fra jeg begyndte at drikke til nu. for et år siden besluttede jeg mig for at nu skulle det være slut med de blackouts og intet har der været af det i 15 måneder. og pludselig i lørdags da jeg skal ud og drikke sker det igen. i lørdags drak jeg af hvad jeg kan huske 6 glas hvidvin og et shot. og så skete det et blackout igen som jeg altid frygter det sker altid når jeg slet ikke forventer det. lørdagen inden drak jeg til en venindes fødselsdag ihvertfald 12 genstande ja jeg var fuld, men ikke ude af kontrol overhovedet, kan det virkelig passe at fra den ene dag til den anden er der den forskel på hvordan jeg reagere når jeg drikker? .. bliver lidt bange og andre blev virkelig bekymrede for mig. da jeg vågner senere på aftenen nok omkring ved en 22-23 tiden ved ikke om jeg selv er vågnet eller bliver vækket det slår ihvertfald klik i mit hoved da jeg stadig er i blackout og jeg græder og skændes med min mors mand men mit hoved kan ikke følge med , kommer nogenlunde til mig selv efter en time. jeg er meget skuffet over mig selv da jeg virkelig følte at denne gang var der styr på det. så skal lige siges at det langt fra er hver gang jeg drikker at det sker. har fået af vide at det ikke passer ind i mit system at drikke alkohol at det er skidt for mig, men hvorfor er det lige skidt for mig jeg forstår det ikke ? jeg ved at min bror kan have samme tendenser. men ikke min søster som jeg har forstået det eller min mor.
hilsen trine den fortvivlede.

Re: hvordan lære jeg at stoppe inden det går galt ? thumbs down
08 Jul, 2017 18:32
Jeg venter tålmodigt på et svar. Hilsen den fortvivlede pige Trine.
08 Jul, 2017 18:39
09 Jul, 2017 18:19
Kære Triine
Tak for dit spørgsmål og fortvivl ikke. Din henvendelse vidner jo om, at du er i gang med at identificere og løse en svær problematik.
Forklaringen på, at nogle mennesker får blackout og andre ikke, kan handle om 2 ting:
1) Graden af følsomhed overfor alkohol. Nogen tåler alkohol bedre end andre.
2) Tolerance – altså hvor stor en mængde alkohol den enkelte kan tåle uden at få det dårligt.
Alkohol blokerer de receptorer i hjernen som styrer vores hukommelsesprocesser. Har man en høj tolerance, dvs. kan tåle at drikke meget uden at få det dårligt og kaste op, vil alkoholen gradvist blokere hukommelsesreceptorerne (glutamat) og medføre alvorlig hukommelsessvigt.
Ved blackouts er det langtidshukommelsen der påvirkes. De fleste vil derfor kunne føre en nogenlunde almindelig samtale under et såkaldt blackout. Hjernen er imidlertid ikke i stand til at gemme informationer og det man lige har talt med nogen om, vil man derfor glemme igen. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, at det må være utrolig ubehageligt. Din fortvivlelse og det at du bliver helt ulykkelig i situationen er derfor helt forståeligt.
Du beskriver, at du i en periode på 15 måneder ikke har oplevet blackout. Det kunne være interessant at se nærmere på, hvad du gjorde anderledes i denne periode.
Blackout er fx ofte forekommende når alkoholen indtages hurtigt, hvilket måske kan være forklaringen på, hvorfor du får blackout i nogle tilfælde, men ikke i andre. Endelig kan der, som du også selv er inde på, være tale om at du i nogle perioder er mere følsom overfor alkoholen end i andre perioder. Eksempler på følsomhed kan være humørsvingninger, menstruationscyklus eller lignende? Vigtigst er at du reflekterer og finder frem til mulige mønstre og sammenhænge.
Det er et fint skriv du har lavet. Som du kan se, skaber det dog også nye spørgsmål.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at svare på dette indlæg og særligt hvis du behøver yderligere rådgivning. Alternativt kan jeg foreslå dig, at kontakte alkolinjen på telefon 80 200 500. Alkolinjen har åbent alle hverdage ml. kl. 10:00 og 15:00. Det kan betyde meget, at få talt med nogen og dertil få anvisninger og redskaber til at håndtere det der er svært.
De bedste hilsner
Anya Rådgiver
Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 09/07/2017 18:24 af Anya rådgiver.
møsnter, følelser, og alkohol
10 Jul, 2017 19:42
jeg har længe tænkt over det med mønsteret og tror bestemt det er når jeg har følt mig presset eller stresset over ting jeg tænker for meget over, som når jeg har for meget jeg skal tænke på og som gør mig ekstra sensitiv eller følsom, som da jeg var yngre kunne det være familie problemer og manglende kommunikation og kærlighed fra min mor, det så ikke det mere, for jeg tænker ikke over det når jeg drikker overhovedet jeg har tilgivet hende. og det var det vigtigste for mig at gøre fordi jeg vidste at det i fremtiden ville være en klods om benet når jeg skulle ud og drikke.
som nu står jeg i en situation hvor jeg ved snart er job ledig og det har jeg aldrig været før udover 6 måneder omkring siden jeg har været 13 år har stort set altid arbejdet og lige færdiggjort en svær uddannelse som ernæringsassistent hvor jeg lå blandt de 15 bedste i min klasse ud af 30. da jeg blev 21 begyndte jeg at stikke større krav til mig selv omkring skole og uddannelse. for mig har det været en kamp og en kamp jeg er virkelig stolt over. men det ukendte som skal til at ske gør mig usikker, og mit selvværd falder. så tror at du har ret i at når jeg er presset og drænet for energi samt har for meget i hovedet eller er ekstra sensitiv over ting i mit liv at det er der det som regel sker at det går galt når jeg drikker. mit mønster har virkelig været svært at bryde og er det desværre stadig til tider åbenbart . er klar over at jeg skal blive bedre til at følge min egen intuition omkring hvornår jeg bør drikke og ikke bør.
jeg har i de 15 måneder stort set kun drukket mokai og barcardi breezer da jeg ikke er så vild
med hård spiritus og øl. og shots drikker jeg også stadig indimellem, det havde jeg problemer med før i tiden men egentlig heller ikke så meget mere nu. men tror måske også at jeg har været bedre til at tage det roligt og drikke over flere timer det plejer som regel at fungere for mig. så tror jeg selv kender kernen af problemet da jeg plejer at være en meget selvbevidst pige. jeg kender mig selv rimelig godt og må også erkende at jeg ikke har lyst til at stoppe med at drikke for altid da jeg stadig syntes at der skal være plads til det og kæmper videre med mig selv. er altid af den opfattelse at man ikke må frygte ting alt for meget. jeg ved at jeg mangler at få styr på noget, og tror jeg har fundet kernen af problemet at jeg ikke skal drikke når jeg er for følsom, og føler virkelig at det er noget jeg godt kan få styr på.
Hilsen Trine.
10 Jul, 2017 22:12
Kære Trine
Hvor er du altså bare sej. Din respons imponerer mig. Du graver virkelig for at finde løsninger og jeg fornemmer din målrettethed i det du beskriver.
Hvad jeg dog også synes skinner igennem er, at du også er utrolig hård ved dig selv. Du har høje ambitioner og tillader ikke dig selv at dvæle alt for meget ved det der har været svært.
Jeg får sådan lyst til at spørge dig om du nogensinde har talt med nogen om din barndom og dit forhold til din mor? De mønstre vi tillægger os som voksne kan på mange måder hænge sammen med de oplevelser vi har haft som børn. Hvis man fx skal kæmpe for at få kærlighed fra sin mor - ja, så har det ofte en stor betydning for, hvordan vi senere ser og opfatter os selv. Man kan bl.a. tro, at man er nød til at gøre alting perfekt for at blive elsket. Om du har det sådan, ved jeg jo ikke, men dit skriv giver mig ikke desto mindre til lyst at skrive til dig, at det du har præsteret er vanvittig godt gået.
Jeg forstår din bekymring i forhold til det at stå uden job. Det er der desværre mange med både den ene og den anden uddannelsesmæssige baggrund der gør. Årsagen kan være mange. Det vigtigste er, at holde hovedet højt, at tage imod den hjælp du kan få fra det offentlige og fortsætte med at være stolt over det du har udrettet. Din evne til at reflektere er tydelig i det du skriver. Husk dog også at tillade dig selv at slappe af, at finde energien uden at du behøver at bevise noget overfor dig selv og øv dig i at rose dig selv. Det har du jo i den grad fortjent.
Kære Trine - skriv endelig igen hvis du har brug for det. Jeg håber dog meget, at du har nogen at tale med.
De bedste hilsner
Anya Rådgiver
11 Jul, 2017 14:52
hej anya . smiling smiley
Tak for dine pæne ord, og du har helt ret jeg skal stoppe med at være så usikker og så hård ved mig selv. Jeg har altid selvom gerne ville have hendes anerkendelse. og jeg har fået den efter min uddannelse her. og kan også mærke at hun kompensere ved at give mig ting nu her som voksen som en ny tlf, tilskud til computere osv. for tror at hun selv ved at hun måske har svigtet lidt, men på den anden side havde jeg ikke haft hende var jeg aldrig blevet så selvstændig som jeg er idag jeg beundre stadig min mor meget. min søster går til psykolog pga ting fra hendes barndom og pga min mor hun mangler anerkendelsen fra hende. jeg ved at min mor er stolt over den uddannelse jeg har taget og det giver mig en eller anden tilfredsstillelse, og anerkendelse. men igen jeg ved hun gjorde hvad hun kunne især for at hjælpe mig selvom det ikke hjalp.
jeg er sej og giver aldrig op for hvad hjælper det at egentlig at kaste håndklædet i ringen. min søster mener at jeg en dag vil få brug for at snakke med en ligesom hun gør nu.
den tid kommer når den kommer.
jeg snakker ikke særlig pænt om mig selv og tænker engang imellem lidt for negativt omkring ting og det sætter en stopper for mig selv. jeg tror på at jeg nok skal få styr på det, og bare mærke mere efter. nogen gange er jeg bare bedre til det end andre, må bare op på hesten igen smiling smiley
jeg skal stole på min intuition for jeg har fat i noget der omkring mig selv det er jeg slet ikke i tvivl om. jeg har gode mennesker omkring mig . da alt det her skete for ca 11 år siden da jeg var teenager, syntes jeg det er vigtigt at komme videre og tilgive ellers kan jeg ikke leve mit liv som jeg ønsker det . jeg har måske desværre haft en tendens til at skubbe de svære ting væk fordi jeg selv bearbejder det og går med det lidt for længe da jeg altid har hjulpet andre alt for meget har jeg tilært mig selv at være hård, også pga at andres problemer altid kom først. lærte så pludselig at sige fra så andres problemer ikke drænede mig alt for meget.
Trine .
Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 11/07/2017 18:35 af Triine.