Velkommen! Log ind Lav ny profil

Jeg tror min ven er på vej ud på et sidespor

Indsendt af Laura
Hej derude.

Jeg har en rigtig god ven fra min efterskole, som jeg er blevet ret bekymret for her det sidste stykke tid. Han har fortalt mig at han ikke har haft det godt siden vi stoppede på efterskolen, at han ikke føler sig hjemme nogen steder og at han føler at fest og druk er hans eneste udvej for tiden. Jeg ved at han træner flere gange om ugen med hans gode ven og at de så drikker nogle øl efter. Det har ikke før vækket bekymringer, men er bare bange for at det er ved at tage overhånd, fordi de her den anden dag blev ude og drak helt til klokken 6 om morgenen - på en hverdag.

Jeg ved ikke hvordan eller om jeg overhoved, skal fortælle ham, at jeg faktisk tænker rigtig meget over hvordan han har det. og at jeg har det utroligt dårligt med den måde han opfører sig på og er oprigtigt bekymret for om han måske kommer til et punkt hvor han ikke kan styre det mere. Jeg har heller ikke mulighed for at se ham så ofte som jeg gerne ville, fordi vi bor et godt stykke fra hindanden, så jeg føler mig bare lidt hjælpeløs.

Hvad skal jeg gøre?
Re: Jeg tror min ven er på vej ud på et sidespor
19 Sep, 2017 22:22
Kære den bekymrede
Allerførst; jeg beklager meget det sene svar. Dit spørgsmål havde vist puttet sig ved et andet.

Dernæst; jeg synes godt nok at ham din efterskoleven er super heldig, at have en ven som dig! Hvor er det flot, at du tager hånd om det, og faktisk skriver her for at gøre noget.

Det må være rigtig hårdt for ham, ikke at finde tilbage til noget helt godt efter jeres efterskoleophold. Og netop når han ikke har det så godt, er det rigtig bekymrende, at han bruger alkohol til at dulme det svære. Det bliver hans humør desværre ikke bedre af. Vi må håbe at hans træning til gengæld hjælper ham på den gode måde, og at han får en masse lykkestof i hjernen.

Jeg synes sagtens du kan fortælle ham det samme som du skriver her; at du er oprigtigt bekymret for ham, og om alkoholen mon kan risikere at tage overhånd, så han får det værre.
Hvis du udtrykker bekymring, er det sjældent folk bliver sure eller går i forsvar. Han vil måske sige, at det ikke er så slemt, men han vil helt sikkert blive taknemlig over du siger noget. Man siger, at ens vaner grundlægges tidligt i livet, også alkoholforbruget. Så jo tidligere nogen siger noget til ham, jo bedre vil han kunne ændre på det. Jeg ved ikke om det er svar nok?

Du kan også ringe til Alkolinjen og få lidt gode råd til, hvordan du kan få det sagt til ham:
Ring gratis og anonymt til rådgiverne på Alkolinjen tlf. 80 200 500

Ellers skriv endelig igen og pøj pøj med at få hjulpet din ven.
De bedste hilsner Anita
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: