Jeg skriver fordi min kone har et alkoholforbrug på min. 6-7 flasker vin ugentlig. Hun har en sindslidelse som hun måske dulmer på den måde. Hun virker aldrig beruset men hendes evindelige vredesudbrud er en daglig plage. Jeg vasker op laver mad, passer haven nogenlunde, ville egentlig gerne lave mere men "det skal hun nok ordne" med det resultat at intet bliver gjort.
Hun indrømmer sin alkoholisme men vil ikke gøre noget seriøst ved det. En gang i mellem er hun afholdende i 2-3 uger men plumper i igen og så er det selvfølgelig men skyld fordi jeg har gjort eller undladt dette eller hint.
Fremmede steder er hun den søde charmerende som alle kan lide og ligner næsten til forveksling den kvinde jeg mødte for fyrre år siden. Hjemme er hun nærmest et monster der håner mig for alle mine svagheder, min lidt dårlige holdning, den lille skaldede plet jeg har i nakken, fordi jeg er selvmordstruet, mit valg af TV programmer, intet bliver glemt.
Jeg har tit bedt hende om bare at flytte når nu hun er så utilfreds. Jeg ved ikke om det er det der "hjælper" for pludselig taler hun som om intet er hændt, for så igen at give los for sin vrede.
Jeg har besluttet at om "et år" finder jeg en lejlighed, pakker mine ting og flytter. Men hvor får jeg lige modet til at stå ved min beslutning? Læge? Coach? Psykolog?
Hilsen fra "Den bløde mand"

Re: alkohol og vrede
04 Oct, 2017 17:02
Kære "Den bløde mand".
Aller først undskyld for det sene svar.
Dit spørgsmål lå desværre under et gammelt spørgsmål, så jeg ser det først i dag.
Ud fra din beskrivelse lyder det bestemt ikke som om hverken du, - eller din kone har et godt liv.
6-7 flasker vin om ugen er et meget højt alkoholforbrug og giver din kone psykiske og fysiske skader over tid.
Du skriver også at hun har en sindslidelse og det gør faktisk alkoholproblemer endnu værre.
Jeg kan I den grad godt forstå, at du ønsker at komme væk.
Men selvom det måske virker urealistisk lige nu, så er der er måske muligheder for at hjælpe din kone og også dig.
Der er alkoholbehandlinger, der har specialiseret sig indenfor dobbeltdiagnose behandling, altså behandling af alkoholproblemer og psykiske lidelser samtidig.
Behandlingen er gratis, hvis du/I kontakter det kommunale alkoholbehandlingscenter.
Klik og se en liste med alle kommunale alkoholbehandlinger
Du har også mulighed for at få telefonrådgivning om, hvordan du og din kone kan få et liv, hvor alkohol ikke styrer hverdagen og forholdet mellem jer, hos Alkolinjen 80 200 500, alle hverdage 11 - 15.
Jeg håber virkelig at du har overskud til til at holde ud lidt længere og vil kontakte de steder der kan hjælpe dig og din kone.
Skriv meget gerne tilbage.
Med venlig hilsen
Allan rådgiver