Hej
Jeg har besluttet at stoppe med mit alkohol forbrug og har prøvet det en del gange her de sidste par dage men jeg er ved at blive idiot af de abstinenser der kommer. Uro i kroppen, jeg sveder og fryser og får kuldegysninger også rysten på hænderne - sitren i kroppen og jeg sover så dårligt og vågner op på samme tidspunkt hver nat, badet i sved og fryser samtidig
Jeg ved ikke hvor meget jeg drikker sådan gennemsnitligt men jeg drikker alt for meget, en flaske vin kan blive til to eller tre eller jeg gemmer noget til næste dag eller til om natten for at tage et glas for at få dulmet abstinenserne og de er pisse irriterende rent ud sagt, for jeg har ikke lyst mere....
Jeg læser at kroppen kan gå i kramper men er der et tidsestimat hvor de kan komme for jeg bliver sgu nervøs og klokken er ret tidligt om morgenen men de er ikke indtruffet endnu og har haft abstinenser siden i nat kl 1 - lige nu drikker jeg flere kander med kamille the for at dulme min nervøsitet.
Har dog skrevet til min læge angående nervemedicin som evt. kan hjælpe men jeg vil helst gerne komme ud på den anden side og være stolt af mig selv hvis jeg kan uden medicin, jeg har ikke lyst til at gå og være nervøs over at jeg går i kramper, hvis jeg bare tager en kold tyrker som jeg er i gang med nu.

Re: Kramper ved kold tyrker
28 Oct, 2017 16:46
Kære Sanna
Tak for dit spørgsmål – som jeg netop har set og vil skynde mig at besvare.
Det vil jeg, idet din tilstand meget vel kan være akut. Abstinenser er farlige og skal behandles.
Du skriver at du har uro, sveder og sitren i kroppen og at det påvirker din søvn betragteligt.
Ganske kort beskrevet, kan man inddele alkoholabstinenser i fire faser:
Milde abstinenser som typisk vil være uro, angst, søvnløshed og nedtrykthed
Moderate abstinenser som er kendetegnet ved sved, rysten, pulsøgning, hovedpine, kvalme
Alvorlige abstinenser som er kendetegnet ved kraftig rysten, kvalme og opkast, forhøjet puls og blodtryk
- Og endelig komplicerede abstinenser som kan medføre delirøse symptomer i form af synshallucinationer, svær forvirring og udtalt søvnløshed, men også som du skriver, abstinenskramper.
Væsentligt i forhold til dette er, at ubehandlede abstinenser vil medføre forværring af evt. kommende abstinensforløb. Abstinenskramper kan således opstå, hvis man flere gange tidligere har haft abstinenser uden at disse er blevet behandlet.
Jeg hæfter mig ved, at du skriver at du ”helst gerne vil komme ud på den anden side og være stolt af dig selv … uden medicin”. Desværre er det en forståelse og tilgang der er ret udpræget – altså at det er bedre og mere prisværdigt at klare et sådant forløb alene uden medicin. Som ovenfor beskrevet, kan det dog forværre situationen.
Det er derfor godt, at du har kontaktet din læge. Da din læge dog formentlig først ser din besked på mandag, vil jeg opfordre dig til, at rette henvendelse til vagtlægen eller 1813 hvis du bor i hovedstadsområdet. Du kan via danmarkskortet på denne hjemmeside se hvor du kan få akut hjælp der hvor du bor og ringe direkte.
Abstinenser varer typisk (afhængig af sværhedsgraden) fra få dage og op til en uge. Nogle har symptomer lidt længere. Behandlingen kan ofte foregå ambulant ved, at der medgives medicin (Tbl. Klopoxid) som i den periode abstinenserne er fremtrædende erstatter alkoholen. Er abstinenserne voldsomme, kan det nogle gange være tilrådeligt med en kortvarig indlæggelse.
Endelig, når den akutte fase er overstået, vil du kunne få hjælp til at fastholde din beslutning hos et af de alkoholambulatorier der findes i din kommune. I alle kommuner findes alkoholambulatorier hvor du gratis kan få hjælp. Du kan vælge at henvende dig anonymt. Medicinsk behandling vil dog kræve, at du oplyser hvem du er. Alkoholbehandlerne i det pågældende ambulatorium vil kunne rådgive dig til den rette behandling og den til dig bedste metode.
Så kære Sanne – Jeg håber ikke at jeg har forskrækket dig og håber meget, at du vil rette henvendelse til nogen der kan hjælpe dig her og nu. Det er svært for mig at vurdere sværhedsgraden af dine abstinenser og det er derfor også muligt, at du synes jeg overdriver lidt. Ikke desto mindre er der altid grundlag for at tage de symptomer du beskriver alvorligt. Jeg håber således også, at du, når du har det bedre, vil tage kontakt til det regi der kan hjælpe dig på længere sigt. Disse instanser kan du også finde på danmarkskortet.
Det er en både vigtig og fantastisk god beslutning du har taget. Du har allerede nu grund til at være stolt af dig selv og der er derfor ingen grund til, at gøre det sværere og mere risikabelt for dig at fastholde den.
Ønsker dig det bedste
Mange hilsner
Anya - sygeplejerske
Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 28/10/2017 20:24 af Anya rådgiver.