Hej..
Vi er en familie til en ung mand på 34år som rent ud sagt, er ved at drikke sig ihjel. Han har drukket i mange år. Han er hjemløs og bor på gaden og drikker fra han vågner til han simpelthen er bevidstløs af druk og falder i søvn. Sådan køre det om og om. Han har i perioder fået hjælp fra familien og er holdt med at drikke i små perioder af højst 2-3 måneder, men så kommer trangen igen og han forsvinder og lever på gaden og bare drikker. Han har flere gange været på antabus, både igennem hjælp fra familien og fra kommunen. Men han er desværre sådan at efter et stykke tid mener han jo at han sagtens kan styre det. Men har bevist at det kan han ikke og der skal noget mere professionelt hjælp. I dag er vi så blevet ringet op fra sygehuset hvor han er blevet indlagt på grund af at han var besvimet på gaden i en ordentlig brænder, de fortalte at hans krop virkelig er udsultet og han har sår over det hele. Det er langt fra første gang at det går så galt. Hver gang han tager de ture ender det sådan. Mit spørgsmål er om der på ingen måde findes behandlingshjem for alkoholikere og hjemløse som virkelig er ved at drikke sig ihjel, uden at det skal koste en formue? Han har prøvet at være på kommunen men det hjælper jo ikke sådan en mand at komme på antabus og et par samtaler om ugen. Han skal virkelig på et alkohol hjem. Snakkede med et i Århus men det koster jo 85.000 at få en i sådan en behandling. Kan det passe at man som familie bare skal se på at ens søn,bror, onkel osv. Drikker sig ihjel. Problemet er at han har snakketøjet i orden så efter 1 samtale med en konsulent mener han jo ikke at han har så stort et problem at han har behov for at snakke med en konsulent 1 gang om ugen. Han er så langt ude at hvis han får trangen til at drikke går han ud og gør det. Han har brug for at få hjælp til at få et liv uden alkohol. Men som familie står vi ikke bare med 85.000 eller mere til at kunne hjælpe ham på den måde vi gerne vil. Håber i har nogle råd til hvad vi skal gøre.

Re: Virkelig brug for hjælp
11 Jan, 2018 22:35
Hej Svigerinde
Tak for din meget grundige beskrivelse af jeres udfordringer med den unge mand på 34 år. Det skinner klart igennem af du bekymrer dig rigtige meget og er fortvivlet, da I som familie føler jer magtesløse. Jeg vil foreslå, at du kontakter den lokale alkoholenhed i jeres kommune, for at I kan få nogle pårørendesamtaler, Her kan I drøfte jeres bekymringer og få lidt sparring om hvorledes, I bedst kan hjælpe og støtte den unge mand. Ofte er sådan, at hvis en person ikke vil hjælpes og ikke ønsker at tage imod de tilbud der findes, så kan I ikke tvinge denne i behandling hvis han ikke er til fare for sig selv eller andre. I kan her på denne hjemmeside finde adresse og telefonnummer på alkoholenheden i jeres kommune eller klikke på dette link
Find behandling
Du har også mulighed for at ringe til Alkolinjen på 80 200 500 mandag til fredag 11-15 hvor rådgivere er parat til at hjælpe dig med at finde et behandlingssted, hvis du ønsker dette.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du har yderligere bemærkninger eller spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lasse