Velkommen! Log ind Lav ny profil

Alkoholproblem

Indsendt af Johannes
Alkoholproblem
15 Feb, 2018 20:09
Hej

Jeg har for nyligt måtte erkende at jeg har et alkoholproblem. Jeg har svært ved at styre mængderne, og hvad der blot skulle være en eller to hyggelige øl på en bar bliver hurtigt til en ordentlig brandert. Grunden til at jeg endelig indser at jeg har et problem er at jeg er begyndt at lyve for mine omgivelser ang. hvor meget jeg har fået at drikke, og min kone fangede mig i løgnen - hvilket har åbnet mine øjne.

Jeg har tendens til periodevis at være mere tørstig og i disse perioder har der tit været et glas vin før maden, et til maden og måske også et eller to efter maden.

Jeg har aldrig drukket om morgnen, på arbejde, eller på en sådan måde at jeg ikke har været i stand til at overholde forpligtelser og aftaler.

Jeg er nået frem til at den eneste rigtige måde jeg kan angribe problemet er at stoppe med at drikke alkohol helt og holdent fra dags dato. om jeg så på et senere tidspunkt vil kunne få et sundt forhold til alkohol ved jeg ikke, men pt. er jeg nødt til at skære igennem.

Lyder dette urealistisk? Jeg har ikke drukket hver dag, og har ingen abstinenser, så jeg tænker at det er et spørgsmål om at træffe beslutningen og så holde ved den.

Jeg er opvokset ved en kvartalsalkoholisk forælder - og havde aldrig forestillet mig at jeg skulle stå med problemet selv.

Har i gode råd/tips til et godt alkoholstop?

Mvh. Johannes
Re: Alkoholproblem
20 Feb, 2018 11:11
Kære Johannes

Respekt til dig, for at tage den vigtige beslutning om at stoppe med at drikke.
Godt gået.
Også respekt til din kone, for at være ærlig over for dig og sige fra.

Du spørger om det er urealistisk at du stopper helt med at drikke.
Det er vel helt op til dig selv, tænker jeg.
Mange mennesker drikker ikke alkohol, selvom det kan være lidt svært ved familiefester og sociale sammenkomster, hvor andre måske vil spørge dog om, hvorfor du ikke drikker.

Lige som ved rygestop, kan du hjælpe dig selv ved at få opbakning til din beslutning.
Positiv opbakning virker bedre end overvågning og skæld ud.
Du kan ringe til Alkolinjen 80 200 500 et par gange om ugen og få en snak med alkoholrådgiverne, om hvordan du bedst holder fast i din beslutning.
Du kan også ringe til alkoholbehandlingen i din kommune og høre dem om du kan komme forbi og få tips til ikke at drikke.
Endelig er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive tilbage os her på brevkassen og skrive om, hvordan det går med ikke at drikke.

Med venlig hilsen
Allan rådgiver
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 17 plus 25?
Overskrift: