Velkommen! Log ind Lav ny profil

Overforbrug

Indsendt af Andersen
Overforbrug
31 Mar, 2018 5:55
Hej

Jeg vil gerne reducere mit indtag af alkohol til 1 genstand hver dag elller en halv flaske vin 1 gang pr uge. Om sommeren har vi tendens til at få mere alkohol (vin), når vi sidder ude og griller, altså oftere dele en flaske vin.

Har lidt planer om det sidste, altså kun vin 1 aften i forbindelse med plan om vægttab - selv om det nok er bedre med lidt hver dag frem for at dele en flaske en gang ugentligt.

Gide råd til at fastholde min beslutning efterlyses.

Med venlig hilsen Andersen
Re: Overforbrug
04 Apr, 2018 14:13
Kære Andersen
Det lyder som en alle tiders plan, at koble vægttab og reducering af alkoholforbrug sammen. Godt du skriver her. Der er nemlig rigtig mange kalorier at spare, ved at skære ned på alkoholen. 12 gram alkohol i en enkel genstand svarer stort set til 12 gram fedt - eller en halv marsbar i kalorier. Det tænker de færreste over på en sommeraften. Og jo, du har ret; det er bedre at fordele genstande over ugen. Samtidig siger Sundhedsstyrelsen højst 5 genstande ved samme lejlighed, for at mindske skader på kroppen. Der er 3-4 genstande i en halv flask vin.

Jeg har et par fifs her:
-Der er færre kalorier i de alkoholfrie øl fx Nordic, hvis du ellers kan lide øl. De kan fungere fint til en grillaften som alternativ
-Ligesom der findes kalorietællere, kan man også holde ’regnskab’ med sin vin – altså hente en genstandstæller som app eller skrive det ned på papir. Der er 6-8 genstande i en flaske vin. Det kan virke reducerende bare det at skrive ned og holde øje med sit forbrug.
- Hvis du synes det kan være svært at holde motivationen, kan en snak med det evt lokale sundhedscenter/sundhedshus også være en mulighed. Jeg sidder selv i et sundhedshus og har mange samtaler med mennesker, der gerne vil skære ned på alkoholen af den ene eller anden grund. Så laver vi sammen et mål – på den korte og lange bane – og så en plan ud fra det, og hvad der kan støtte op om målet.
-Skriv endelig igen, du må meget gerne bruge rådgivningen her til at holde fast i din beslutning, og gå lidt mere i dybden ift til mønstre og måder at handle anderledes på, for at få brudt vanerne.

Pøj pøj med planerne, og godt forår til dig, hilsen Anita
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 10 plus 13?
Overskrift: