Efter 6 hæslige år med mange svigt og megen utroskab har min mand endelig gennemgået en afvænning, som er gået helt fantastisk godt. Vi har haft det virkelig godt og haft et utroligt tæt forhold.
I forsommeren var der dog et par tilfælde, hvor noget forekom mig helt forkert, når han var på job (selvstændig), hvor jeg ikke kunne få fat på ham i ca. 1 time på bestemte dage på bestemte tidspunkter af dagen - han blev vred og sagde, jeg skulle søge hjælp for min jalousi. Han spurgte endda sin behandler over for alle sine med-afhængige, om han kunne anbefale en psykolog, der kunne hjælpe mig!
Jeg var målløs - det var grænseoverskriden, og så var jeg egentlig ret sikker i min sag om, at han var mig utro igen, for jeg kan næsten altid mærke, når der er noget galt, og jeg blev vildt forvirret over, hvis jeg nu pludselig skulle have falske fornemmelser. Også fordi jeg faktisk ikke i mange måneder havde haft nogen nagende tvivl om hans troskab.
For små 2 uger siden skriver jeg så med ham, og han skriver, at nu kan han ikke lige snakke mere, for de er stadig i gang med hårdt arbejde der, hvor han hele tiden er i øjeblikket. Problemet er bare, at jeg samtidig skriver med en anden, der helt tilfældigt skriver, at hey, jeg så lige din mand der og der. Et sted, han så absolut IKKE skulle være i følge den besked, han selv lige skrev.
Og efter hans seneste besked kunne jeg trods en del forskellige beskeder til ham ikke komme igennem til ham overhovedet, før der var gået næsten præcis en time igen!
Efter 4-5 dages diskussioner over sms indrømmer han så, at han den dag "tilfældigt" havde mødt sin tidligere elskerinde fra året før og så kørt hende ud at shoppe og kørt hende hjem, men ikke mere.
Problemet er så, at der, hvor han blev set, var der, hvor han siger, hun bor - altså var der med meget stor sandsynlighed med hende inde i den time, hvor jeg ikke kunne få kontakt.
Efter yderligere 5 dage benægter han fortsat hårdnakket, at han har været sammen med hende igen på trods af, at jeg har sagt, det er fint nok, jeg skal bare have sandheden - men helt ærligt, hvem kører på en meget travl dag tilfældigvis sin tidligere elskerinde længe rundt og shoppe og hjem uden at have noget kørende?
Sammenholdt med en masse andre ting, der er sket siden forsommeren, begynder der at tegne sig et meget klart billede af, at han - som han selv også har sagt lidt i sjov - har erstattet alkoholen med sex, og når jeg læser om sexafhængighed, og ser på hans adfærd også i dette tilfælde, så er jeg slet ikke i tvivl om, at det er langt mere sandt, end han kan indrømme over for sig selv.
Jeg ved godt, dette forum er for pårørende til alkoholafhængige, men jeg kan ikke finde nogen fora for pårørende for sexafhængige? Kan I evt. hjælpe mig med nogle links eller lignende?
Jeg er sg lidt mismodig, fordi det faktisk gik helt fantastisk godt imellem os, men løgnen er i gang med at smadre alt. sad smiley

Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
16 Sep, 2015 14:30
Kære Pernille.
Om din mand er sexafhængig eller ej kan jeg ikke vurdere. Men jeg ved hvad sexafhængighed dækker over.
En sexafhængig er besat af pornofilm eller porno på nettet. Besøg hos prostituerede - har elskerinder eller har et utal af engangsaffærer. Det er jo ikke sådan du beskriver din mand.
Men du kan få yderligere oplysninger ved at gå ind på siden : Center for sexologisk rådgivning.
Jeg har desværre ikke kendskab til hjemmesider for pårørende til sexafhængige.
Hilsen.
Else Marie.
Rådgiver.
Tina
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
29 Sep, 2015 11:56
Hej Pernille,
Jeg er selv kæreste med en alkoholiker, og der er så meget genkendelighed i det du skriver fra mit eget forhold.
Jeg har været sammen med min kæreste i 7 år og gennem 4 år, har han løbende været mig utro med flere kvinder og prostituerede, også i perioder, hvor han har været ædru.
I al den tid har han på intet tidspunkt taget ansvar for sine handlinger, men bortforklaret og benægtet. igen og igen. Min kæreste har også flere gange bedt mig gå til psykolog fordi han ikke kunne leve med min sygelige jalousi! Desværre er der stadig tegn på han er utro, og som med bekymringen og usikkerheden ved hans vedvarende druk, er det utrolig smertefuldt igen og igen at udsætte sig selv for at blive svigtet og bedraget.
Jeg ved ikke om min kæreste er sexafhængig, men jeg tror at på samme måde som han dulmer sine følelser med alkohol, dulmer han sig med udenomsforhold og prostituerede. Jeg tror det hænger sammen
. Måske er din kæreste afvænnet, men har ikke gjort det mentale arbejde, og som han selv siger har han erstattet alkohol med sex. Undskyld, men som du beskriver din kæreste, virker han som om han gentager sit mønster.
Jeg håber du finder hjælp og for en afklaring på hvad det er som sker.
Jeg skriver til dig fordi det du beskrev ramte mig, og er så genkendeligt fra mit liv med en alkoholisk og utro kæreste, og jeg synes dit spørgsmål er vedkommende også på en side som denne om alkoholmisbrug.
Jeg har læst herinde på mødestedet for pårørende mange beretninger fra kvinder, hvor utroskab og alkoholmisbrug har været en blandings cocktail.
Jeg håber det bedste for dig.
mange tanker og hilsner
Tina
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
20 Mar, 2016 18:40
Hej Tina
Tak for din besked!
Jeg har været væk længe, fordi jeg har forsøgt at bearbejde hans måde at håndtere den nyvundne ædruelighed på, og han har (så vidt jeg kan tyde) forsøgt at holde sig på dydens smalle sti - indtil for godt en måneds tid siden, hvor det virkelig gik amok for ham, og han enten besøger elskerinde eller prostituerede 1 til 2 gange om ugen nu!
Han benægter fortsat på trods af helt åbenlyse beviser på det modsatte (han bliver set med elskerinden ude i byen, i bilen, ved hendes hus osv.), og jeg magter simpelthen ikke det samme mønster som med alkoholen igen!
Vi havde ellers aftalt at have et åbent forhold, men det krævede fuldkommen ærlighed fra begge sider - han hævder så fortsat, at han intet laver trods beviser, og det må nu koste vores forhold.
Han siger så, at han mener på ingen måde, han har stoppet vores forhold! Jamen, hvad?!
Jeg bliver skør i bolden, for jeg fatter det simpelthen ikke - han må ALT, men skal være ærlig, og den ene ting magter han så ikke!?
Om man så kalder det direkte sex-afhængighed eller hvad må vist være ligemeget - det handler helt sikkert om, at han bruger sex med fremmede der, hvor han ellers ville drikke sig fuld!
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
22 Mar, 2016 22:16
Hej Else-Marie
Jeg beskrev kun den nuværende, presserende situation.
Han har i årevis brugt tusindvis af kroner hver måned på telefonsex og pornohjemmesider.
Om han også er gået til prostituerede ved jeg ikke, men det formoder jeg, da jeg har mærket en optrapning af arten og hyppigheden af særlig sex hjemme - hvorfor skulle dem fra sexlinjen så ikke også være kommet ud i virkeligheden, og hvorfor skulle der ikke være smuttet et par prostituerede med i farten?
Vi har gået i swingerklub sammen efter hans ønske, og vi har sammen haft en prostitueret på besøg.
Jeg har læst rundt omkring om sexafhængighed, og jeg er egentlig ikke i tvivl med den historik, jeg kan se med bare det, jeg ved.
Jeg ville ønske, at også sexafhængighed blev taget mere alvorligt, når man på afvænningskurser fortæller om, at man ikke "bare" kan erstatte sit foretrukne "stof" med et andet, fordi misbruget så bare flytter med. Min mand nægter pure at se en sammenhæng, mens den for mig har været ufatteligt tydelig længe.
Nå, nok om det. Han er røget ud og er gået direkte til sin ene elskerinde naturligvis - ikke så meget som en tøven (eller dvs., han nægter fortsat, at han er hos hende, trods det, at han igen-igen er blevet set gå med hende ind). Hvorfor nægte - vi er blevet enige om at stoppe forholdet?!
Som med alkoholen og løgnene må jeg simpelthen kaste håndklædet i ringen og sige: Du troede, at du blev afvænnet, men i stedet skiftede du bare stof til et langt mere ødelæggende stof - stakkels dem, der kommer efter mig i rækken af kærester, koner, elskerinder.
Tina
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
22 Apr, 2016 14:31
Hej igen Pernille,
Selv om vores historie selvfølgelig ikke er ens kan jeg alligevel genkende meget i din historie med din sexafhængige og alkoholiserede (eks) kæreste.
Jeg tror ikke min (eks)kæreste er sexafhængig, men jeg er ikke i tvivl om at på samme måde som han dulmer sine følelser med alkohol, dulmer han sine følelser med at snyde og bedrage mig med andre kvinder.
Det værste er, som jeg også kan fornemme af det du beskriver med din kæreste, er benægtelsen og løgnen.
Alt konfrontation med hans opførsel og hvad han gør bliver total benægtet og i stedet kastet tilbage på mig. Det er mig der er sygelig jaloux, mig der burde skamme mig over mine anklager (han har det svært nok i forvejen) mig der er syg i roen og skal søge hjælp, hvis han skal være sammen med mig.. Eller også går han helt i den anden grøft og mener det er mig der laver en masse ting udenom. På alle leder og kanter løber han fra ansvaret.
En alkoholikers opførsel er forvirrende,absurd og manipulerende. Benægtelse benægtelse benægtelse.
Du har alle tegn og beviser på at han lyver og bedrager og alligevel benægter han. Akkurat som hans alkoholmisbrug.
Du forsøger med et åbent forhold for så kan han i det mindst være ærlig overfor dig. Du forsøger med et rummeligt forhold med ekspeirmentering i jeres sexliv (måske går du længere end du selv har lyst!?) for at han skal være ærlig og oprigtig overfor dig. Alligevel snyder og bedrager han dig.
Jeg er ikke den rette til at give dig råd, fordi jeg selv er viklet ind i et forhold, som jeg ikke kan finde hoved og hale i, og hvor jeg for længe siden har overskredet mine sunde grænser, bare for at holde på en mand, som gang på gang viser mig at alkoholen og utroskabet er det vigtigste for ham.
Jeg har ikke selv lyst til at gå swingerklub eller være sammen med en anden kvinde (det har han også ment skulle være et ekstra krydderi i vores forhold,selv om jeg absolut ikke havde lyst, det synes han så, var en adgangsbillet til, at han skulle være sammen med andre kvinder.)
Der er noget som hedder misbrugsportalen.dk, hvor man ser på sexafhængighed på samme måde som ludomani og alkoholmisbrug. Hvis du ikke kender siden i forvejen kan du måske finde noget hjælp der.
Jeg ønsker at komme på rette køl igen og tage ansvar og passe på mig selv, jeg ønsker det samme fra dig
knus Tina
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
25 Apr, 2016 11:44
Kære Pernille.
Det er længe siden du har skrevet til mig. Jeg har først set dit brev i dag derfor den sene reaktion fra mig. Beklager meget.
Jeg kan forstå på dig at du ikke længere er sammen med din mand. Dit valg efter alt for megen løgn der har forpestet jeres ægteskab. Jeg vil medgive dig at det er ulykkeligt når det ikke er muligt at finde et behandlingstilbud. Det er jo et et misbrug såvel som hvis det drejede sig om alkohol. Det sted i Danmark som tilbyder hjælp til sexafhængige og deres pårørende er Tjele. Jeg har lige været inde på deres hjemmeside og kan konstatere dette. Men så er der en egenbetaling for dette tilbud.
Jeg kan se at der har været en kommunikation fra en Tina på denne her tråd. Måske det kunne være en hjælp for dig at skrive med andre der har lignende livsoplevelser. Det er altid godt at dele det svære og ikke gå alene med det.
Sender dig de bedste hilsner og alt godt.
Else Marie
Rådgiver
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
11 May, 2016 9:57
Hej Tina
Det hjælper meget at læse det, du skriver - det lyder helt utroligt bekendt, desværre.
I min jagt efter pårørendegrupper ift. sexafhængighed (de findes tilsyneladende ikke, eller også gemmer de sig meget godt!) fandt jeg denne side, hvor jeg bare begyndte at stortude, da jeg læste det. Rigtig meget af det rammer lige i øjet for mig - hans benægtelser/løgne (også spontane og grundløse) for at fastholde sin afhængighed, hans stigende forbrug, min medafhængighed osv. osv.
Måske du også kan bruge den til noget? [magnuslar.typepad.com]
Jeg begynder nok i en pårørendegruppe ift. alkoholafhængighed bare for at komme i en gruppe med andre, der har haft samme problemer inde på livet - måske nogle af dem ovenikøbet oplever det samme ift. sex? Jeg håber det ikke for deres skyld, men jeg trænger i hvert fald til at tale med nogen ligestillede.
De bedste ønsker for dig og dit liv, Tina.
HeidiT
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
19 Oct, 2017 18:07
Hej.
Jeg har brugt 7 år af mit liv sammen med en sex & love addict.. Det er den ondeste og mest skamfulde afhængighed af dem alle!
Jeg har været i behandling med min mand i Sverige Stockholm, og det kostede spidsen af en jet-jæger.. Der findes fællesskaber for både afhængig og medafhængige i andre af vore nabolande, men ikke for de medafhængige i DK, så vidt jeg ved. SLA eller SLAA, - husker det ikke helt, er grupper som AA & NA. Men under alle omstændigheder, KOM AFSTED MEDAFHÆNGIGE.. Om det så er for den ene eller anden afhængighed i sidder der sompårørende, medafhængighed er medafhængighed, og man skal have hjælp..
Jeg har masser af amerikansk/engelsk litteratur/workbook præsis om emnet, hvis der skulle sidde en behandler derude der mangler mere indsigt ;o)
Camilla
Re: Afvænnet, men nu sexafhængig!
02 Jan, 2018 1:14
Tusind tak for denne tråd den er virkelig guld værd
.. Jeg er selv ædru alkoholiker og har efter behandling været ædru i 18 md. I min behandling arbejdede jeg rigtig meget med mig selv og mine sideløbende misbrug af sex og kærlighed og startede en Slaa gruppe op hvor jeg tidligere boede. Har en kæreste som er tidligere stofmisbruger og jeg fandt mig selv i et for første gang sundt forhold med ligeværdighed og tillid.. men så for en uge siden brast min verden og det kom frem at han sideløbende har andre forhold og tilfældig sex. Jeg er knust chokeret vred og alt derimellem.. Han er selv klar over sin afhængighed og er umiddelbart ærlig og vil gerne søge behandling men lige bag ved lurer benægtelsen og undskyldninger og hans ord betyder intet lige nu.. lige nu kæmper mit hjerte og min fornuft og min ellers både store viden og egne erfaringer hjælper mig ikke.. er faktisk enormt ked af at der ikke er nogen grupper for pårørende da jeg i andre sammenhænge har så stor glæde af fællesskabet.. Jeg vil gerne opstarte en gruppe enten som en Skype gruppe eller i mit lokalområde som er Vejle da jeg kan se jeg ikke er alene..vil nogen være interesseret i Det?