Hej,
Min mand har drukket i mange år. Det startede faktisk for mere end 13 år siden. Først 2 til 3 øl hver dag, så 4-6 øl dagligt, så 7-9 øl dagligt. Jeg må være ærlig og sige at jeg har fortrængt det i alt for mange år.
Nu er han op på 10-14 øl dagligt og det er tit de der lidt stærkere af slagsen, såsom juleøl, påskeøl, osv....Han holder aldrig en dags pause
.Vores hverdag fungerer således at vi arbejder begge 2. Det er altid først efter arbejde, eller når han har fri: efter kl 14 cirka at han starter. Han falder i søvn om aften og her på det sidste er det tit allerede ved18-tiden. Han ændrer tit adfærd, tror alle er imod ham og jeg vælger for så vidt muligt at lade være med at diskutere med ham
Vi har næsten altid haft det godt sammen og deler også interesser sammen
Vi har haft en del konflikter indenfor det sidste halvandet år...ikke om alkoholen mærkeligt nok, men alt muligt andet. Min krop siger simpelthen fra...Jeg orker simpelthen ikke den der alkohollugt mere i soveværelset. Det fylder alt, alt for meget
Hvordan hjælper jeg ham??
Jeg har påtalt det for et halvt års tid siden. Han mente ikke jeg skulle blande mig..... Jeg har igen for 14 dage siden sagt meget tydligt til ham at jeg er vildt meget bekymret for ham og har været det længe
Jeg bliver nødt til at gøre noget......det er ved at være for hårdt det her...... jeg kan mærke at jeg er ved at miste respekten for ham og lysten til at være sammen med ham og det gør skide ondt!!

Re: drikker hver dag
02 Apr, 2017 23:19
Kære Cecilie.
Tak for dit spørgsmål vedrørende hjælp til din mand, der har et overforbrug af alkohol.
Du beskriver, hvordan det er tiltaget gennem årerne, og at han drikker op til 98 genstande om ugen (og endnu højere antal, hvis det er stærkere øl).
Han ændrer adfærd og du bliver bekymret og har fået nok. Det er forståeligt og flot, du har forsøgt at tale med ham om det.
Når man dagligt har drukket for meget i mange år, kan man forvente at udvikle abstinenser, når man stopper med at indtage alkohol. Abstinenser kræver medicinsk behandling, som skal ordineres af en læge. Det kan være vanskeligt og farligt at stoppe uden behandling, derfor er det vigtigt, at din mand får hjælp af egen læge eller tager kontakt til alkoholbehandlingen i kommunen. (På hjemmesidens forside er der er kort over Danmark, hvor du kan søge efter nærmeste behandlingssted).
Den kommunale alkoholbehandling er gratis og du er som pårørende velkommen til at tage kontakt for råd og vejledning. Ligeledes kan du ringe til Alkolinien på 80 200 500 alle hverdage mellem kl. 11-15.
Ingen kan tvinge din mand i behandling mod hans vilje, men du kan måske blive klædt på til at motivere ham i behandling. Og ikke mindst få talt om hvordan du passer på dig i alt det her.
Som jeg læser dit indlæg, har du en stor omsorg for din mand. Jeg håber, at han vil tage imod hjælp, når han ved lidt mere om, hvad behandlingen indeholder.
Venlig hilsen Louise
Re: drikker hver dag
03 Apr, 2017 12:01
Hej Louise,
Tusind tak for dit svar.
Er der forskel på et overforbrug, eller misbrug? Er min mand misbruger, eller har han "bare" et overforbrug?
Ja, jeg elsker ham stadigvæk meget,men jeg er godt nok frustreret over det her, da vores liv bliver styret rigtig meget af hans rytme.
F. eks. kan vi aldrig rigtig noget om aftenen. Alt skal forgå inden kl 14. Når vi er på ferie, drikker han endnu mere og der går han også koldt tidlig på aften.
Jeg er mildt sagt rigtig bekymret for hans fremtid og hvordan jeg kan leve med det de næste mange år....
Kærlig hilsen.....
Re: drikker hver dag
04 Apr, 2017 13:42
Hej igen.
Jeg kan godt forstå, du er bekymret.
Ifølge Sundhedsstyrrelsens genstandsgrænser drikker din mand langt over anbefalingerne, som for mænd er 14 genstande om ugen og maks 5 genstande ved samme lejlighed.
Højrisikogrænsen for mænd er på 21 genstande om ugen. Det betyder, at hvis man har et højere forbrug end det, har man høj risiko for at blive syg af alkohol.
Hvis din mand bliver indskrevet i alkoholbehandling, vil en professionel behandler foretage en udredning, der indikere, om din mand har et skadeligt forbrug eller har udviklet afhængighed.
Man har et misbrug, når man ikke længere kan styre sit overforbrug af alkohol.
Alkoholen har fået en styrende rolle i jeres liv og du overvejer din rolle i det.
Jeg vil anbefale dig at undersøge mulighederne for behandling, hos egen læge eller i kommunen.
I kommunen er der en behandlingsgaranti på 14 dage.
De bedste hilsner Louise