Velkommen! Log ind Lav ny profil

Nytter det noget eller hvad skal der til?

Indsendt af Bente
Min mand har drukket for meget i hvertfald de sidste 10 år. I perioder har han drukket mindst 2-3 gange om ugen - mest om natten, hvor han ofte sidder og arbejder. Derfor har det virket "usynligt", da han i selskabelige sammenhænge nogenlunde har kunnet styre det.
Vi har været i en del forløb i både alkoholbehandling, private psykologer, parterapeuter. Det er hele tiden mig, som har trukket og truet ham afsted. Jeg har involveret vores fælles arbejdsplads, der noget halvhjertet har støttet op om at sende ham i en udredning - uden opfølgende behandling og sådan set beredvillig har betalt at vi fælles har gået hos en psykolog on-off i et års tid hos en psykolog med viden om alkohol. Han har været på mindfulness-kursus. Han er meget vrangvillig gået med til en del af disse forløb og har ofte svigtet når han har skullet overholde aftaler på egen hånd. Han har altid gjort det for min skyld. Fordi han i lange perioder har ment at det ikke var ham der havde et alkoholproblem, men os der havde et samlivsproblem.
Det er imidlertid vendt noget idet han det sidste års tid har haft stress-symptomer og store angstanfald. Han har et job der potentielt er stressende - men han kunne godt lægge det om, hvis han ellers kunne finde ud af at sætte grænser. Så han er godt klar over, at han bliver nødt til at gøre noget alvorligt, da han er begyndt at have svært ved at honorere sit arbejde... men han kan alligevel ikke rigtig finde ud af at gøre det der skal til - læs; gå i noget seriøs behandling.

Det sidste års tid har hans drikkemønster også ændret sig. Nu drikker han ikke kun om natten, når han arbejder og føler sig presset. Ofte følger der ca 2 døgn med, hvor han ikke rigtig kan stoppe. Det sker ofte i løbet af hverdagene. Han har et meget fleksibelt arbejde, så han flexer blot. Det sker ofte 1 gang om ugen.
Han begyndte på anti-depressiv medicin i oktober sidste år, som han er glad for at tage. Han var træt af at vores fælles arbejdsplads betalte for psykolog, så han har selv i forbindelse med opfølgning på anti-depressiverne fået bevilget 10 samtaler hos en psykolog via lægen. Dog stadig noget presset af mig, fordi jeg har et krav om, at hvis vi skal bo sammen, så skal han være i behandling.
Vi har to hjemmeboende børn en pige på 16 og en ung mand på 21. Den 16-årige er på efterskole og kommer hjem i slutningen af juni. Den 21 årig er ude at rejse. Jeg har talt med begge børnene om hans problem. Han har snakket en smule. Jeg har sagt at vi har styr på det, fordi han er i behandling.

Som resultat af det ændrede drikkemønster har jeg prøvet at sætte trumpf på og sige, at nu bliver han nødt til at gøre noget mere alvorligt. Og jeg kan sådan set godt mærke på ham, at han gerne vil gøre noget - og at han forsøger at gøre noget.
Han har nu aftaler med det lokale alkoholambulatorium hver 14 dag. Han har været der 2 gange og synes det har været nogle gode snakke. Han har endvidere fundet frem til en psykolog som han har været hos 2 gange og som han har lavet aftaler med hver 14 dag de næste par måneder.
Lige nu har han en deadline der siger, at han skal have styr på sit alkoholforbrug inden vores datter kommer hjem fra efterskole... han har lovet det direkte til hende, og det er gået op for mig, at hun jo ikke kan komme hjem og skulle gå i gymnasiet, når hun aldrig ved, om han sidder og dingler i sofane. Han drikker nu nogle gange om eftermiddagen eller på en hverdagsaften. (Det har han ikke gjort tidligere).

Jeg er imidlertid noget urolig.
Dels så har han stadig drukket mindst 1 gang om ugen den sidste måneds tid, selvom han går på både alkoholambulatoriet og hos psykologen. Han drak fx 16-17/3, 25/3, 1/4, 9/4 og 12/4.

Dels tror jeg ikke rigtig på tidsplanen. Jeg tror ikke på at han kan nå det til slut af juni... og jeg tror måske ikke på, det er den rigtige behandling han er i gang med.

Vores datter har også haft det lidt svært de sidste par år pga skole, men har også tendes til lavt selvværd, ængstelse. (måske pga vores samliv og hans alkoholproblem). Hun går til samtaler hos en coach, der har forstand på unge mennesker. Jeg er imidlertid meget bekymret for, hvordan alt det her rod påvirker hende.

Beklager det blev så langt. Any comments?
Re: Nytter det noget eller hvad skal der til?
19 Apr, 2017 17:46
Hej Bente
Tak for din mail. Jeg må sige at du virkelig har lavet en meget flot beskrivelse at de udfordringer du står i lige nu. Jeg forstår godt din tvivl og og syntes du har kæmpet meget for at for tingene til at fungere. Det er også nogle børn som alt andet lige, har et liv de skal leve ude alt for mange sår. Jeg tænker også på dig som person, du har virkelig været udfordret på mange planer. Jeg syntes at du også kan have brug for at få optimal støtte og hjælp. Der kan være nuancer i jeres forhold som måske kræver yderligere bemærkninger inden jeg kan rådgive dig bedste muligt, og vil opfordre dig til at søge støtte og hjælp i kommunen eller kontakte Alkolinjen på telefon 80 200 500 som kan være til yderligere hjælp med at henvise dig til nogle muligheder.
Hvis du har yderligere spørgsmål eller bemærkninger er du velkommen til at skrive til mig igen

Venlig hilsen
Lasse, rådgiver
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Skriv venligst den kode du ser i feltet. Er koden svær at læse, så prøv alligevel at skrive koden som du tror den skal være. Skriver du en forkert kode, kommer der automatisk et nyt billede med en ny kode frem.
CAPTCHA
Overskrift: