Til Hope.dk
Jeg vil meget gerne have nogle gode råd, som jeg har fået før, og som har været meget brugbare, og her kommer min situation:
Jeg bor sammen med en kvinde på 81 år og jeg er 77 år, og vi er kommet til at kende hinanden efter skilsmisse. Vi mødte hinanden for 17 år siden, og vi fandt sammen og havde det godt i mange år, men er ikke gift. Efter et par år gik det op for mig, at hun var alkoholiker og har været det i en lang årrække. Jeg har i mit liv nok mødt nogen, men ikke levet tæt på en alkoholiker, men jeg troede, jeg kunne hjælpe hende ind i et andet stadie, og vi snakkede meget om hendes problem, og vi kom så langt, at hun ville på antabus, men jeg var ikke helt klar over, at den behandling skulle jeg også være en del af, som observatør!! Så det gik ikke.
Herefter skrev jeg til jer og fik et godt råd om at sætte hende stolen for døren, og jeg skulle forlange hun gik på antabus og det gjorde jeg, og jeres råd har hjulpet indtil for et halvt år siden.
Jeg vil lige beskrive min samlevers liv de sidste 2 år for forståelsens skyld. Det har ikke været nemt for hende. For 2 år siden fik hun konstateret cancer i tyndtarmen, og denne form var meget aggressiv, men vi opdagede den i tide, så sygehus indlæggelsen varede i 11 dage, men hun fik ikke stomi, da man have en ny operationsmetode til netop denne form for cancer. Da hun kom hjem efter de 11 dage, havde vi al den hjælp, vi skulle bruge og systemet fungerede, men det næste 3/4 år var svær at komme igennem. Hun havde før canceren fået konstateret osteporose/knogleskørhed med de gener det giver, og den begyndte også at genere rigtig meget.
Nu er hendes knæ slidt op, og hun er visiteret og klar til at få et nyt knæ, men forundersøgelsen viste, at der bøvl med nyrerne, så de skal nu undersøges inden hun får nyt knæ.
Det er situationen, men nu har jeg opdaget, at hun drikker lidt igen, og det har hun gjort gennem nogen tid, men på ingen måde som før, og det er meste om natten, når hun ikke kan sove. Hun nægter på nuværende at indtage antabus!! Jeg har begået den fejl, at jeg har sagt ja til, at hun fik ¼ glas champagne til 3 studenter- og kandidatfester for hendes børnebørn Det har muligvis sat mere skub i hendes alkohol indtagelse. Hun køber spiritus i flade små flasker og ikke i større og runde, så tror hun, at jeg ikke kan finde dem, men sidste gang fandt jeg en flaske i en strømpe i vasketøjskurven.
Mit spørgsmål er, skal jeg lade hende drikke lidt i smug for at komme gennem dette seneste sygdomsforløb?? Og så derefter tvinge hende på antabus igen?? Eller har I nogle andre indfaldsvinkler?
Håber at jeg har fået mig udtrykt forståeligt, og at I kan give gode råd/svar.
Venlig hilsen
Anders

Re: resitevist
28 Jun, 2017 14:13
Kære Anders.
Din kæreste er godt nok hårdt ramt, så det er til at forstå, at hun drikker om natten for at falde i søvn.
Men det er et skråplan, at hun drikker i smug og at du leder efter flasker. Du må tage det op med hende og det skal du gøre så hurtigt som muligt.
At drikke er gift for hendes mave, så jeg vil foreslå at I taler med hendes læge, så hun kan få lidt at sove på istedet for at drikke.
Din kæreste lider formentlig også af angst, så det er vigtigt at tale med hende om dette. Dejligt hvis du kan støtte hende igennem denne svære fase. Jo mere I får talt sammen des mindre vil hendes behov være for at drikke. Men jeg vil på grund af hendes fortid anbefale, at hun genoptager sin antabus behandling, hvis hun ikke kan stoppe ved egen hjælp.
Håber at I klarer krisen.
Med venlig hilsen
Charlotte