Hej,
Jeg skriver da min kærestes far er alkoholiker, og stort set har været det hele hans liv. Han har prøvet absolut alle behandlingsformer og har fortsat problemer.
Pga mange ubehagelige stunder som pårørende, lavede min kæreste og hans bror for nogle år siden en aftale med hans forældre om, at han ikke drak når vi er sammen som familie. Det er lykkes ham at holde dette.
Nu kommer der en række fester, fødselsdage, barnedåb mm det kommende halve år, og vi er blevet i tvivl om hvorvidt vi skal tage endnu i forhold til servering af alkohol i hans tilstedeværelse. Kærestens mor mener ikke vi kan være bekendt at servere noget, hvis ikke faren må drikke foran os. Dog mener vi, at det er lidt surt, at det skal gå ud over alle gæster, at han ikke kan styre sit indtag og holde vores aftale når vi er sammen, og der derfor ikke er nogle der må drikke alkohol.
Har i et forslag til en løsning på dette? det er svært, da det lidt hører sig til at servere alkohol til disse fester, men samtidig skal tage hensyn.
Mange hilsner en forvirret svigerdatter

Re: Hensyn til fester?
21 Jul, 2017 12:01
Hej Lise.
Godt du skriver.
Det vil være misforstået hensyn at I undlader alkohol til fester på grund af din kærestes far. Et hensyn han heller ikke ville bryde sig om, da han vil føle det nedværdigende. I har nogle klare aftaler om, at han ikke drikker til jeres fester og det er hans ansvar at overholde det.
Begynder han at drikke alligevel må I pænt, men bestemt bede ham om at tage hjem, da han har brudt jeres aftale. Møder han op beruset må I også bede ham om at gå igen. Konsekvenser som han skal vide på forhånd og så skal I ikke tale mere om det.
Håber I får nogle dejlige fester og at svigerfar tager hånd om sit alkohol problem.
Med venlig hilsen
Charlotte