Velkommen! Log ind Lav ny profil

Min alkoholiske mor er død

Indsendt af Helle
Min alkoholiske mor er død
22 Aug, 2017 12:29
Er en smule forvirret men fik da lavet et login, trods alt.
Min mor døde i efteråret 2016, efter et langt liv med alkohol. Min far drak også men var ikke alkoholiker, ikke i samme grad. Han døde i 2004.
Jeg er 53 år og har levet med min mors svigt og druk så længe jeg kan huske. Da hun endelig fik fred, troede jeg at det ville være en lettelse for mig, at slippe for at se forfaldet, at købe snaps, øl og rødvin til hende, hvert besøg hos hende gav mig kvalme, utryghed, hjertebanken - for hvordan mon hun havde det i dag? Sådan har jeg haft det længe, men da min mor blev så dårlig at hun var sengeliggende, de sidste 5 år af sit liv, var det mig som måtte tage mig af hende, sådan er jeg.
Jeg har en søster, men hun sagde fra og fik psykologbehandling for mange år siden, så,jeg, min mand og mine børn har været meget alene om at være til stede og være der for min mor.
Kort tid efter hun døde, gik jeg fuldstændigt ned med flaget, måtte sygemelde mig fra jobbet, kastede op hver morgen, fik hjertearytmi, kunne ikke komme ud af hjemmet, meldte afbud til stort set alt.
Kontaktede selvfølgelig min læge og jobbet havde et kriseberedskab, hvor jeg så kom i psykologbehandling, men primært for at behandle min sorg. Fik også talt med præsten som var med både ved bisættelsen af min mor og min far, sjælesørger!
I dag får jeg medicin for mit uregerlige hjerte, samt sovemedicin. Jeg er efter 3 måneders deltidssygemelding tilbage på arbejde. Men jeg er ikke mig selv, har ondt alle vegne, psykisk og fysisk.
Jeg har brug for hjælp nu, jeg føler mig ikke depressiv, men jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde og bange for, på en eller anden måde at jeg skal ende som min mor.
Jeg vil så gerne livet, men håndbremsen er trukket og sidder fast

Hilsen Helle
Re: Min alkoholiske mor er død
23 Aug, 2017 17:44
Kære Helle.
Sikke en trist skæbne, som du har været vidne til igennem mange år.
Du kender sikkert alt til at føle dig magtesløs, vred og ked af det på samme tid. At se sin mor lide og gå i hundene er noget af det værste, man kan være vidne til. Det gør meget ondt og det vil følge dig i mange år.
Du troede det ville blive en lettelse at din mor fik fred, men dine følelser har spillet dig et puds. Vi er ikke herre over vores følelser og det kan ske, at sorgen overvælder alt. Du står midt i sorgen og det gør bare ondt. Du har sagt farvel til din mor og måske var hun trods alt meget vigtig for dig. Det er jo fra vores mødre vi får den ubetingede kærlighed og det er svært at sige farvel til.
Du må være tålmodig og give sorgen den plads, som den har brug for.
Måske har du gået og holdt fast på dig selv og dine følelser i de sidste fem år, så nu hvor det er overstået vælter alle de opsparede følelser frem og det er udenfor din kontrol. Det kan være svar på hvorfor din krop reagerer, så voldsomt, som den gør.
Du har ganske rigtigt brug for hjælp. Du kan søge ind i en sorggruppe eller du kan gå til lægen og bede om en henvisning til en psykolog.
Men vær ikke bange for sorgens følelser. De er med til at hjælpe dig videre frem.
Jeg håber din søster og dig på sigt kan støtte jer til hinanden. Du må ikke bebrejde hende, at hun sagde fra. Det gjorde hun for at passe på sig selv og det kan være nødvendigt for børn af misbrugere. Hun kunne jo ikke hjælpe din mor, for hun ville jo ikke holde op med at drikke.
Du må være indstillet på, at din sorg kan vare i mindst et år inden du lærer at leve med den og acceptere at din mor valgte som hun gjorde.
Hvis du selv har børn, så pas godt på dem. De skal jo ikke opleve det samme, som du har været igennem. Pas på med alkohol. Du kan ikke drikke dine følelser væk. Det gør kun sorgen endnu værre, fordi du ved at drikke ikke får bearbejdet dine følelser.
Jeg håber du klarer den og kommer hel ud på den anden side, som et endnu klogere og stærkere menneske.
Alt vel til dig.
Med venlig hilsen
Charlotte
24 Aug, 2017 8:36
Kære Charlotte
Tak for svar. Jeg tænker jeg har brug for både psykologhjælp og sorggruppe. Hvordan melder jeg mig ind i en sorggruppe? Og kan du anbefale en psykolog som ved noget om at være barn af en alkoholiker? Det er vigtigt for mig at finde den rigtige

Hilsen Helle
28 Aug, 2017 12:13
Kære Helle.
Det er lidt svært at svare på dit spørgsmål, da det er afhængigt af, hvor i landet du bor.
Men jeg har undersøgt lidt på nettet.
Der er kirkelige sorggrupper over hele landet. Hvis du går på nettet og slår op under kirkelige sorggrupper, så kan du via et landkort se, hvad der er af tilbud til dig i dit sogn.
Er du ikke til det kirkelige er der også en hjemmeside, der hedder Pavi, som også tilbyder sorggrupper rundt omkring i landet.
Sorggrupper vil jeg mene er gratis at deltage i.
Med hensyn til psykolog er det noget andet. Din alder gør, at du formentlig selv kommer til at betale. Men da du er hårdt ramt kan det være at du kan få en henvisning fra din læge, så skal du ikke betale fuld pris. De kan henvise dig til 10 behandlinger, hvis du har været udsat for noget traumatisk. Jeg kan anbefale dig at søge psykologer på nettet, der har kendskab til alkohol og pårørende. så dukker der forskellige muligheder op.
Held og lykke med det.
Din sorg skal du på sigt lære at leve med. Det første år er det sværeste, så du må ikke tabe modet.
Med venlig hilsen
Charlotte
Navn (gerne opdigtet):

Din email:

Overskrift:
Spam filter:
Løs venligst det matematiske spørgsmål og indtast løsningen i feltet. Dette er for at blokere spam-robotter som prøver automatisk at skrive reklamer.
Spørgsmål: Hvor meget giver 1 plus 18?
Overskrift: